Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Trudna sytuacja rynkowa nie sprzyja budowie silnych marek serowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 03-08-2015, 13:52
Trudna sytuacja rynkowa nie sprzyja budowie silnych marek serowych
Dariusz Wójcicki, dyrektor handlu i marketingu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek (fot. Spomlek)

- Trudna sytuacja rynkowa i mało wyedukowany konsument nie sprzyjają budowie silnych marek serowych. To wymaga biznesowej cierpliwości i jest możliwe jedynie przy mocnej pozycji rynkowej - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Wójcicki, dyrektor handlu i marketingu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

Moda na gotowanie i zdrowe żywienie oraz nowe smaki poznawane przez konsumentów sera podczas zagranicznych wyjazdów mogą być podstawą do długofalowego rozwoju serowego segmentu premium (sery pleśniowe, długo dojrzewające) w Polsce. Można w ten sposób budować przewagę konkurencyjną, ale czynią to nieliczni. Inwestycje w marki premium wymagają sporych nakładów finansowych i żelaznej konsekwencji, przez co część producentów w ogóle nie bierze pod uwagi tej ścieżki rozwoju.

- Ci, którzy szansę w tym nurcie dostrzegli, a wśród nich Spomlek, starają się budować swoją strategię w wieloletniej perspektywie i dlatego już teraz podejmują tego typu działanie. Trzeba je uznać za inwestycję w przyszłość, której powodzenie zależy od wielu różnych czynników, w tym m.in. od wzrostu dochodów Polaków. Chyba nie tyle dostosowujemy się do rosnących wymagań, co staramy się taki proces stymulować i wyprzedzać - tłumaczy Wójcicki.

Dyrektor handlu i marketingu SM Spomlek zauważa, że polski rynek serów dojrzewających jest krainą marek słabo rozpoznawanych przez konsumentów, którzy przez lata przywykli do jednego smaku sera, a mianowicie goudy. Rynek ten jest do dziś zdominowany przez tzw. holenderskie "sery goudziane" (gouda, edam, podlaski, morski), których udział w rynku to więcej niż połowa.

- Co istotne, sery holenderskie nie mają w swoim gronie silnych produktów markowych. Sytuacja ta jednak zmienia się na korzyść producentów serów markowych, które utożsamiane są z wysoką jakością i pewnością świetnego smaku. Tak dzieje się np. w segmencie serów typu szwajcarskiego - podkreśla Wójcicki.

Przedstawiciel Spomleku na niedojrzałym rynku dostrzega dwa kluczowe trendy. Pierwszy z nich to intensywna praca nad budową silnych krajowych marek – produktów lub ich grup.

- Hochland czy Serenada to marki oferujące cały wachlarz serów, z kolei Królewski czy Radamer produktów wchodzą do słownika, jako gatunki sera. Są to przykłady odmiennych strategii budowania silnej marki. Wielu producentów wciąż jest jednak przekonanych, że marka będąca jednocześnie nazwą firmy, pod którą oferowane są wszystkie powstające w niej produkty, jest wystarczająca - mówi Wójcicki.

Drugi trend to strategia "płynięcia z rynkiem niewyedukowanego, mało wymagającego klienta". Ten kierunek jest dobrze widoczny w wyborach przy sklepowej ladzie tradycyjnej, gdzie konsumenci wybierając przykładową goudę, nie kierują się ani marką produktu, ani miejscem jego wytworzenia (konkretna mleczarnia). Jak zauważa Wójcicki, w tym jednak przypadku producenci w coraz większym stopniu muszą mierzyć się z markami własnymi sieci handlowych i w tej walce stoją na straconej pozycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 770) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH