Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Trudno będzie utrzymać dynamikę eksportu mleczarskiego do Rosji

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 19-05-2014, 14:59
Trudno będzie utrzymać dynamikę eksportu mleczarskiego do Rosji
Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich /fot.żelaznastudio

Polski eksport mleczarski obecnie najszybciej rozwija się w kierunku wschodni. Głównym kierunkiem sprzedaży polskich produktów mleczarskich są kraje Unii Europejskiej, ale największą dynamikę wzrostu ma eksport do Federacji Rosyjskiej - powiedział Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich podczas Kongresu Polskiego Rolnictwa. Zastrzegł jednak, że tej dynamiki nie da się utrzymać w dłuższym okresie.

Jak powiedział prezes Broś, w ubiegłym roku dynamika ogólnego eksportu firm mleczarskich wyniosła 117 proc. - W tym czasie dynamika wzrostu eksportu do Rosji wyniosła 157 proc. Natomiast za pierwsze miesiące tego roku, ta dynamika wyniosła już 210 proc. To pokazuje jak ogromny jest to wzrost. Jesteśmy głównym dostawcą na ten rynek serów i masła. Jednak trzeba się liczyć z tym, że tej dynamiki wzrostu nie da się utrzymać w dłuższym czasie. Trzeba pamiętać, iż polskie mleczarstwo przebojem zdobywa rynek rosyjski już trzeci rok z rzędu - mówił Waldemar Broś.

Drugim, po Federacji Rosyjskiej, najbardziej perspektywicznym rynkiem zagranicznym są Chiny. - Według ekspertyz Komisji Europejskiej, w przyszłości największymi odbiorcami żywności na świecie będą Rosja i Chiny. W tej chwili nasze firmy nie liczą się na tym drugim rynku, ale jest on zauważany i doceniany. Coraz więcej polskich przedsiębiorstw stara się tam zaistnieć i robią to z powodzeniem - mówił prezes Broś.

Nadmienił, że do tej pory Chiny były bardzo trudnym rynkiem dla eksporterów mleka. Wynikało to z faktu, iż Chińczycy nie trawią laktozy. - Na szczęście obecny stan technologii pozwala na produkcję i sprzedaż produktów, gdzie laktoza jest już rozłożona do postaci cukrów prostych. Drugą okolicznością, która sprzyja importerom, jest sprawa z dodawaniem przez chińskie firmy melatoniny do mlecznych produktów dla dzieci, w wyniku czego ucierpiało ponad 3000 dzieci, a kilka zmarło. Pokłosiem tego jest brak zaufania chińskich konsumentów do rodzimych firm mleczarskich, co jest bardzo korzystne dla przedsiębiorstw zagranicznych, które chcą zaistnieć na tym rynku - wyjaśniał Waldemar Broś.

Szef KZSM apelował również do polityków, aby podejmowali rozsądne decyzje i nie narażali naszych dobrych relacji gospodarczych ze wschodnim sąsiadem. Podkreślał także, że Polska musi sprzedać za granicę 25-30 proc. swojej produkcji mleczarskiej, gdyż nadal spożycie krajowe artykułów nabiałowych jest mniejsze niż średnia unijne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 611) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.