Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

UE dogania Nową Zelandię w wolumenie eksportu produktów mleczarskich

- Według danych z najnowszego raportu FAO Food Outlook, w 2016 r. światowy eksport produktów mleczarskich w ekwiwalencie mleka wzrośnie o 1,5 proc. do 73,2 mln t. Oznacza to, że przedmiotem wymiany międzynarodowej stanie się blisko 9 proc. światowej produkcji mleka. Unia Europejska wyeksportuje 19,2 mln t produktów mleczarskich, czyli zaledwie o 0,2 mln mniej niż  Nowa Zelandia - mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

UE dogania Nową Zelandię w wolumenie eksportu produktów mleczarskich
fot. shutterstock

Autor: Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.
Data: 14-06-2016, 19:11

Zdaniem Wyrzykowskiego wzrost wymiany będzie determinowany przede wszystkim rosnącym popytem importowym z rynku azjatyckiego.

- Analitycy FAO przewidują, że zakupy ze strony największego światowego importera produktów mleczarskich tj. Chin zwiększą się o 6,6 proc. do 11,4 mln t, a łącznie rynki azjatyckie zakupią 40,9 mln t tych produktów, tj. o 2,8 proc. więcej niż przed rokiem. Wielkość ta będzie stanowić 59 proc. światowego importu produktów mleczarskich - dodaje.

Jak mówi analityk, rosnący popyt na rynku wewnętrznym w USA, spowoduje, że import do tego kraju w 2016 r. zwiększy się o 4,9 proc. do 2,1 mln t. Zakupy produktów mleczarskich zwiększy również Rosja, o 4,0 proc. do 3,1 mln t. Wg danych FAO, mimo przewidywanego, zwiększonego zapotrzebowania na produkty mleczarskie ze strony Algierii (o 2,2 do 3,1 mln t), całkowity import do krajów afrykańskich będzie nieznacznie mniejszy niż w 2015 r. 

- Zakupy ze strony Meksyku, drugiego po Chinach największego importera, będą na podobnym poziomie jak w 2015 r. W przypadku Ameryki Południowej, FAO prognozuje 2,8-proc. spadek zakupów. Naszym zdaniem, ze względu na zaobserwowane w ostatnim czasie  niekorzystne warunki pogodowe, co w konsekwencji przekłada się na niższą produkcję mleka, import ze strony Ameryki Południowej może być większy niż przewidują to analitycy FAO - analizuje Wyrzykowski.

Ekspert BGŻ BNP Paribas zauważa, że po stronie eksportu największy wzrost wywozu odnotuje Unia Europejska, skąd  w 2016 r. zostanie wyeksportowanych 19,2 mln t produktów mleczarskich (w ekwiwalencie mleka), tj. 4,1 proc. więcej niż przed rokiem. Znacznie mniejszą dynamikę wzrostu odnotuje natomiast Nowa Zelandia – o 0,4 proc. do 19,4 mln t. Tym samym wolumen eksportu produktów mleczarskich z UE będzie już tylko o 0,2 mln t mniejszy niż z Nowej Zelandii, podczas gdy jeszcze w latach 2012-2014, różnica ta wyniosła przeciętnie 1,9 mln t. Ponadto eksport produktów mleczarskich z Białorusi, ze względu na zakupy ze strony Rosji, wzrośnie o 3,4% do 5,0 mln t.

- W przypadku poszczególnych grup produktów, najbardziej dynamicznie  będzie rozwijał się eksport masła, o 4,6 proc. do 989 tys. t w masie produktu, w tym szczególnie wysoką dynamikę wywozu odnotują Białoruś (wzrost o 14,5 proc.) oraz UE (o 13,2 proc.). Eksport OMP zwiększy się o 2,8 proc. do 2,3 mln t, a PMP będzie na takim samym poziomie jak w 2015 r., w tym sprzedaż PMP z Nowej Zelandii zmniejszy się  0,8 proc., z Argentyny o 8,2 proc., a z UE wzrośnie o 3,4 proc. Eksport serów z  UE wzrośnie o 6,1 proc. do 763 tys. t, podczas gdy z Nowej Zelandii spadnie o 6,7 proc. do 305 tys. t, a z USA zmniejszy się o 3,7 proc. do 306 tys. t. Łącznie, światowy eksport serów wzrośnie o 1,6 proc. do 2,4 mln t - dodaje Wyrzykowski.

Podsumowując, analityk zauważa, że w przypadku większości grup produktów  dynamika wzrostu eksportu z UE będzie większa od zmian w sprzedaży z Nowej Zelandii, a udział UE w światowym eksporcie wzrośnie o 0,7 pkt. proc. do 26,2 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    produkty mleczarskie RSS ALERT    /    Nowa Zelandia RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.234.228.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.