Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

UOKiK odpowiada KZSM: Marki własne są korzystne dla konsumentów

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 03-09-2012, 17:17
UOKiK odpowiada KZSM: Marki własne są korzystne dla konsumentów

W odpowiedzi na pismo dotyczące tzw. marek własnych, jakie Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich wysłał do ministerstwa gospodarki 12. czerwca br., odpowiedź wystosował Urzad Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak czytamy w przesłanym piśmie, zdaniem UOKiK-u przedmiotowa sprawa nie posiada w ocenie urzędu charakteru antykonkurencyjnego i brak jest podstaw do podjęcia dalszych działań w kontekście zakazów, jakie stanowi ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. „Z punktu widzenia dobrobytu społecznego fakt, że marki własne stanowią zagrożenia dla marek renomowanych należy uznać za zjawisko zdecydowanie pozytywne, nie zaś za zagrożenie. To właśnie pojawienie się nowych produktów, coraz lepiej zaspokajających potrzeby odbiorców stanowi o dynamizmie gospodarki rynkowej i prowadzi do rozwoju gospodarczego" - czytamy w piśmie.

W informacji podkreślony został fakt, że konsumenci mają wybór, na półkach sklepów oprócz marek renomowanych, znajdują się także marki własne, co jest dla nich korzyścią, bezpośrednią, poprzez zwiększanie wyboru, jak i pośrednią, poprzez zwiększanie presji konkurencyjnej na producentów wyrobów markowych. Renoma tych ostatnich winna być konsekwencją skutecznego zaspokajania potrzeb konsumentów, nie zaś prawnej eliminacji tańszych alternatyw.

W odniesieniu do pisma KZSM-u, opisane działanie sklepów dyskontowych może wypełniać znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 17D ustawy z dnia 16. kwietnia 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wskazany przepis stanowi, iż czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzenie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 proc. wartość obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.

W piśmie UOKiK podkreśla, iż w interesie konsumentów jest nabywanie dóbr po jak najniższych cenach. Cena nie jest przy tym jedynym czynnikiem, który decyduje o wyborze konsumentów. „Konsumenci porównują towary, mając również na uwadze swoje preferencje co do producentów produktu. Tym samym mogą dokonać wyboru, czy nabędą produkt tańszy, sprzedawany pod marką własną, czy też droższy, renomowanego producenta."

"W ocenie prezes Urzędu, sprzedaż produktów pod marką własną nie stanowi zatem naruszenia ekonomicznych interesów konsumentów, a stanowić może ewentualne zagrożenie dla interesów innych producentów. O uznaniu jednakże, czy dane działanie skierowane przeciwko innemu przedsiębiorcy lub przedsiębiorcom stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, morze orzec jedynie sąd powszechny badając wszystkie okoliczności konkretnej sprawy. Do sądu też należeć będzie interpretacja pojęcia sklepu dyskontowego" - czytamy w piśmie skierowanym do KZSM-u.

Z tego względu, Prezes UOKiK nie ma kompetencji do podjęcia działań.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.