Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W 2017 r. koszty w branży mleczarskiej wzrosły bardziej niż przychody

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 17-04-2018, 14:08
W 2017 r. koszty w branży mleczarskiej wzrosły bardziej niż przychody
fot. shutterstock

Większa ilość przerobionego mleka oraz wyższy niż przed rokiem poziom cen zbytu produktów mleczarskich wpłynęły na zdecydowany wzrost przychodów firm zajmujących się przetwórstwem mleka. Warto jednak zauważyć, że koszty działalności zwiększyły się w większym stopniu niż przychody - mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Według danych Pont-Info, w 2017 r. przychody firm branży mleczarskiej, zatrudniających co najmniej 10 osób, zwiększyły się o 21,5% do rekordowego poziomu 34,1 mld zł. Przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka zwiększyły się w większym stopniu niż przychody firm zajmujących się produkcją artykułów spożywczych ogółem, co w konsekwencji spowodowało wzrost udziału tego sektora w przychodach branży spożywczej z 13,8  do 15,5%. Wzrost przychodów branży mleczarskiej wynikał przed wszystkim z wyższych cen uzyskiwanych za większość produktów. Ceny zbytu masła były o 52% wyższe niż w 2016 r. Przeciętne ceny serów Edam i Gouda zwiększyły się po 20%, w OMP wzrosły o 2%. Kolejnym czynnikiem, oddziaływującym na wzrost przychodów branży, był  zwiększony przerób mleka - w 2017 r. do skupu trafiło o 4,7% więcej mleka niż przed rokiem - informuje BGŻ BNP Paribas.

Koszty działalności branży wzrosły w większym stopniu niż przychody, bo o 21,6% do 33,3 mld zł, co w znaczącym stopniu wynikało z wyższych cen płaconych producentom za mleko - średnia cena skupu mleka była o 25,1% wyższa niż w 2016 r.

W konsekwencji wyższej dynamiki wzrostu kosztów niż przychodów, wskaźniki rentowności  mleczarni uległy nieznacznej obniżce. Stopa zysku brutto spadła  z 2,38% w 2016 r. do 2,32% w 2017 r., a na poziomie netto obniżyła się  z 1,94 do 1,84%. Na spadek rentowności wpłynęła przede wszystkim druga połowa roku, gdyż w I p. 2017 r. wskaźnik zysku netto wyniósł 3,05%, co było związane ze spadkiem cen zbytu większości produktów mleczarskich w IV kw. 2017 r. przy wzrastających cenach płaconych rolnikom za mleko.

Stosunkowo dobra koniunktura w mleczarstwie przełożyła się na zdecydowany, bo ponad 20-proc.  wzrost inwestycji, do rekordowego poziomu 1,05 mld zł. Przedsiębiorstwa inwestowały przede wszystkim w zakup maszyn i urządzeń technicznych - nakłady na ten cel stanowiły 66% wartości inwestycji ogółem -a ich wartość w 2017 r. zwiększyła się o 19%. Nakłady na budynki i budowle wzrosły o 24% do 267 mln zł. Warto też zauważyć, że inwestycje w środki transportu zwiększyły się o 49% do 58 mln zł.

Chociaż działalność inwestycyjna była przede wszystkim domeną wielkich zakładów (zatrudniających co najmniej 250 os.) – 77% wartości inwestycji – to warto zwrócić uwagę, że w jednostkach mniejszych (9-249 os.) nakłady inwestycyjne wzrosły aż o 55% do 242 mln zł.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
partner serwisu partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 619) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.