Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W sprzedaży serów pleśniowych dominują hiper i supermarkety

  • Autor: RW, portalspożywczy.pl
  • Data: 19-10-2010, 11:27
W sprzedaży serów pleśniowych dominują hiper i supermarkety

Z raportu "Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych" wynika, że konsument nabywa sery pleśniowe w hipermarketach lub supermarketach (67,9 proc.) i sklepach spożywczych (28,6 proc.). Pozostałe placówki mają mniejszy udział w sprzedaży tych serów.

Spontaniczna znajomość producentów serów pleśniowych wskazuje na wysoką pozycję firmy, która produkuj Polsce zarówno sery z porostem białej pleśni, jak i przerostem niebieskiej pleśni czyli Bongrain (66,9%). Drugą pozycję zajął rdzenie polski producent Lazur (11,5%), a trzecią Hochland z udziałem 5,1% wskazań.

Sery pleśniowe oferowane pod markami handlowymi dostępne są jedynie w największych sieciach hipermarketów oraz sklepach dyskontowych. Jest to konsekwencją pozycjonowania tej kategorii produktowej w segmencie premium lub nieco niższym (ale zawsze powyżej poziomu przeciętnego) i kierowania serów pleśniowych do wymagającej grupy odbiorców. Konsumenci serów pleśniowych przy wyborze kierują się przede wszystkim marką, preferencjami smakowymi, cena należy do czynników o najmniejszym znaczeniu.

Najważniejszymi czynnikami wyboru serów pleśniowych okazały się, tak jak w przypadku innych artykułów mleczarskich, smak 65,3% wskazań, następnie polecenie przez znajomych 7,6% oraz cena - 7,0% wskazań.

Jeżeli chodzi o czynniki, które powodują nie kupowanie sera pleśniowego to 37,1% ankietowanych jako najważniejszy powód podaje nie lubienie produktu, wysoki odsetek to również brak tradycji spożywania 15,3% oraz zbyt wysoka cena 21,2%.

Wielkość grupy osób kupujących sery pleśniowe wynosiło w IV kwartale 2009 roku ponad 39%, odsetek osób nie wybierających produktów z tej kategorii nie przekracza 61%. Uwzględniając konsumpcję łączną (w gospodarstwach domowych i w ramach rynku instytucjonalnego - głównie HoReCa), spożycie serów pleśniowych szacowane jest na poziomie powyżej 300 g rocznie w przeliczeniu na statystycznego mieszkańca Polski. Wciąż niski poziom spożycia serów pleśniowych w Polsce w porównaniu do krajów Europy Zachodniej wskazuje na potencjał rozwojowy, a dynamika wzrostu na poziomie 10% w skali roku potwierdza tę tendencję.

Najczęściej wskazywaną częstotliwością zakupów jest rzadziej niż dwa - trzy razy w miesiącu (40,2%).

Konsument serów pleśniowych dysponuje wyższym dochodem w przeliczeniu na osobę w rodzinie, jest osobą młodszą niż przeciętny konsument serów. Kieruje się marką, w znacznie mniejszym stopniu ceną oraz dostępnością w miejscu dokonywania zakupów. Świadczą o tym wskaźniki znajomości marki zarówno spontanicznej, jak i wspomaganej. Dość ważnym uwarunkowaniem w dokonaniu decyzji zakupu jest własne przekonanie nabyte po wypróbowaniu danego rodzaju sera. Wśród konsumentów serów pleśniowych większy udział posiadają kobiety (66,7%) niż mężczyźni (33,3%).

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • regionalnesmaki 19-10-2010, 18:29:
A od kiedy to istnieją marki serów pleśniowych. Z tego co mi wiadomo ser to ser i nie liczy się producent, tylko sam ser i jego jakość. W krajach rozwiniętych produkcją serów wysokiej jakości, w tym pleśniowych zajmują się zszerzenia lub konsorcja producenkie, a nie firmy posiadające markę. Owszem można mówić o marce sera, w przypadku serów znanych, że ser ma wyrobioną markę (np. Bleu D'Auvergne, Gorgonzola lub Stilton), no ale trudno mówić o tym, aby ser firmy takiej lub innej miał być lepszy od drugiego, tylko dlatego, że ma taki czy inny znaczek na opakowaniu. Nie znam osoby, która zastanawiała by się nad zakupem Gorgonzoli biorąc pod uwagę firmę, która go produkuje, szczególnie, że w Polsce da się ten ser dostać pod marką własną kilku sieci dyskontowych.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 467) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH