Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Waldemar Broś: Ceny produktów mlecznych rosną w Polsce i na świecie

  • Autor: PAP
  • Data: 30-11-2016, 20:03
Waldemar Broś: Ceny produktów mlecznych rosną w Polsce i na świecie
Waldemar Broś, prezes KZSM /fot. żelaznastudio

Mleko w skupie drożeje, rosną ceny zbytu produktów mlecznych w Polsce i na świecie - powiedział PAP szef związku spółdzielni mleczarskich Waldemar Broś. Choć z punktu widzenia branży sytuacja się poprawia, dla konsumentów oznacza to większe wydatki.

Ceny serów i masła wzrosły w Polsce pod wpływem "dobrej światowej koniunktury" - to, co się dzieje na innych rynkach przekłada się bowiem na rynek krajowy - poinformował prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Waldemar Broś.

"Jeśli ceny na rynkach zewnętrznych rosną, to musiało się to przełożyć na wzrost cen na rynku krajowym" - wyjaśnił. Zaznaczył, że krajowe ceny nie zmieniają się jednak w takim samym stopniu, jak ceny w eksporcie. To, co zarabia branża na sprzedaży zagranicznej - jak wskazał - "dokładane" jest do rynku wewnętrznego. Oznacza to, że w kraju ceny rosną wolniej, "bo zbyt duży wzrost cen produktów mleczarskich mógłby ograniczyć zakupy i nastąpiło by zahamowanie wzrostu spożycia mleka" - tłumaczył. Prezes podkreślił, że eksport dla branży jest istotny, bo 40 proc. produktów mleczarskich trafia za granicę.

Również Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) wskazuje na poprawę koniunktury na krajowym rynku mleka, głównie pod wpływem wzrostu światowych cen artykułów mlecznych. Rosną ceny mleka surowego i produktów jego przerobu, poprawia się też opłacalność eksportu przetworów mlecznych.

Według IERiGŻ, w handlu detalicznym ceny przetworów mlecznych we wrześniu br. były średnio o 0,2 proc. wyższe niż w sierpniu. Cena zbytu masła w kostkach we wrześniu w stosunku do sierpnia wzrosła jednak o 9 proc., a w ciągu roku o 20 proc. W podobnym stopniu podrożały sery żółte (gouda) - odpowiednio o 8,3 proc. i 22 proc. Z danych GUS wynika natomiast, że cena detaliczna masła wzrosła w ciągu roku o 5,8 proc. (we wrześniu masło podrożało o 4 proc.), a sera - 0,2 proc. (o 3,9 proc.).

Zdaniem Brosia ceny zbytu nie są powiązane z cenami detalicznymi. "Gdy w kryzysie ceny zbytu produktów mleczarskich spadały, to wcale to się nie przekładało na niższe ceny w handlu" - powiedział.

Prezes wskazał, że na rynku mleka kryzysy pojawiają się co 4-5 lat. Jak mówił, podczas kryzysu na rynku mleka cześć spółdzielni mleczarskich sprzedawała produkty poniżej kosztów ich wytworzenia, co generowało ogromne straty. Dlatego obecnie trzeba odbudować naruszone fundusze, w oparciu o które mleczarnie działają. Chodzi o fundusz zasobowy, który tworzy się z zysku po to, by pokrywać starty w okresach dekoniunktury - wyjaśnił.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.