Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski spada

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 24-11-2015, 12:41

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) wartość eksportu produktów mleczarskich w pierwszych trzech kwartałach 2015 r.  wyniosła 1177 mln EUR i w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem była o 18,2 proc. niższa. Dynamika spadku eksportu była nieznacznie słabsza niż w pierwszym półroczu br., kiedy to wyniosła 19,5 proc. Zmniejszyła się wartość sprzedaży na rynki zagraniczne wszystkich podstawowych grup przetworów mleczarskich - informują analitycy Banku BGŻ BNP Paribas.

Największy wpływ na wyniki eksportu miała sytuacja w handlu mlekiem w proszku, gdyż wartość jego wywozu w pierwszych trzech kwartałach br. była o 38% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem i wyniosła  227,2 mln EUR. Związane to było zarówno z niższymi niż w ubiegłym roku cenami wysyłanych produktów, jak i z mniejszym o 7% wolumenem, który wyniósł  114,1 tys. t. Eksport do największego odbiorcy – Algierii – wyniósł 38,7 mln EUR i był o 68% mniejszy niż w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. Jeszcze większy spadek (o 70%) dotyczył sprzedaży mleka w proszku do Chin. Dynamicznie natomiast, rozwija się eksport tych produktów do Wietnamu i Meksyku, gdzie w pierwszych trzech kwartałach br. sprzedano proszek odpowiednio za 18 i 16 mln EUR.

Wartość eksportu serów i twarogów wyniosła 441,8 mln EUR i była o 15,5% mniejsza r/r co wynikało z niższych cen sprzedawanych produktów i innego asortymentu, gdyż wolumen sprzedaży na rynki zagraniczne wzrósł o  2,8%  do 165 tys. t. Zamknięcie rynku rosyjskiego, który do tej pory był największym odbiorcą polskich serów i twarogów, skutkowało zwiększoną o 17% w ujęciu wolumenowym, sprzedażą tych produktów na rynek Unii Europejskiej.

Najmniejszy spadek wartości eksportu dotyczył mleka płynnego i śmietany – o 1,5% do 197 mln EUR. Jego wolumen natomiast zwiększył się o ponad 100 tys. t, tj. o prawie 38%, wyniósł 373,4  tys. t. Towary te, w przeważającej większości kierowane były na rynek Wspólnoty (84% wartości eksportu).

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wartość eksportu serwatki wyniosła 133 mln EUR i była o 11% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem, a jej wolumen zmniejszył się o 9,3% do 177 tys. t.

Sprzedaż zagraniczna napojów fermentowanych i jogurtów była o 14% mniejsza i wyniosła 86 mln EUR. W ujęciu ilościowym wywieziono 78 tys. t tych produktów, czyli o 6% mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wartość eksportu masła wyniosła 93 mln EUR i była o 7% mniejsza niż przed rokiem. Wynikało to jednak z niższych cen, gdyż wywóz w ujęciu ilościowym wzrósł o 10% do 32 tys. t. Wartość sprzedaży masła do Francji zwiększyła się o 64% do 13,4 mln EUR, a jego wolumen był ponad dwukrotnie większy. Na uwagę zwraca również 39- proc. wzrost wartości eksportu masła do Rumunii do 5,8 mln EUR (wolumenowo o 66%).  

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 820) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH