Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski spada

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 24-11-2015, 12:41

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) wartość eksportu produktów mleczarskich w pierwszych trzech kwartałach 2015 r.  wyniosła 1177 mln EUR i w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem była o 18,2 proc. niższa. Dynamika spadku eksportu była nieznacznie słabsza niż w pierwszym półroczu br., kiedy to wyniosła 19,5 proc. Zmniejszyła się wartość sprzedaży na rynki zagraniczne wszystkich podstawowych grup przetworów mleczarskich - informują analitycy Banku BGŻ BNP Paribas.

Największy wpływ na wyniki eksportu miała sytuacja w handlu mlekiem w proszku, gdyż wartość jego wywozu w pierwszych trzech kwartałach br. była o 38% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem i wyniosła  227,2 mln EUR. Związane to było zarówno z niższymi niż w ubiegłym roku cenami wysyłanych produktów, jak i z mniejszym o 7% wolumenem, który wyniósł  114,1 tys. t. Eksport do największego odbiorcy – Algierii – wyniósł 38,7 mln EUR i był o 68% mniejszy niż w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. Jeszcze większy spadek (o 70%) dotyczył sprzedaży mleka w proszku do Chin. Dynamicznie natomiast, rozwija się eksport tych produktów do Wietnamu i Meksyku, gdzie w pierwszych trzech kwartałach br. sprzedano proszek odpowiednio za 18 i 16 mln EUR.

Wartość eksportu serów i twarogów wyniosła 441,8 mln EUR i była o 15,5% mniejsza r/r co wynikało z niższych cen sprzedawanych produktów i innego asortymentu, gdyż wolumen sprzedaży na rynki zagraniczne wzrósł o  2,8%  do 165 tys. t. Zamknięcie rynku rosyjskiego, który do tej pory był największym odbiorcą polskich serów i twarogów, skutkowało zwiększoną o 17% w ujęciu wolumenowym, sprzedażą tych produktów na rynek Unii Europejskiej.

Najmniejszy spadek wartości eksportu dotyczył mleka płynnego i śmietany – o 1,5% do 197 mln EUR. Jego wolumen natomiast zwiększył się o ponad 100 tys. t, tj. o prawie 38%, wyniósł 373,4  tys. t. Towary te, w przeważającej większości kierowane były na rynek Wspólnoty (84% wartości eksportu).

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wartość eksportu serwatki wyniosła 133 mln EUR i była o 11% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem, a jej wolumen zmniejszył się o 9,3% do 177 tys. t.

Sprzedaż zagraniczna napojów fermentowanych i jogurtów była o 14% mniejsza i wyniosła 86 mln EUR. W ujęciu ilościowym wywieziono 78 tys. t tych produktów, czyli o 6% mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wartość eksportu masła wyniosła 93 mln EUR i była o 7% mniejsza niż przed rokiem. Wynikało to jednak z niższych cen, gdyż wywóz w ujęciu ilościowym wzrósł o 10% do 32 tys. t. Wartość sprzedaży masła do Francji zwiększyła się o 64% do 13,4 mln EUR, a jego wolumen był ponad dwukrotnie większy. Na uwagę zwraca również 39- proc. wzrost wartości eksportu masła do Rumunii do 5,8 mln EUR (wolumenowo o 66%).  

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH