Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Wartość importu produktów mleczarskich do Polski zwiększyła się o 7,9%

- Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wartość importu produktów mleczarskich do Polski wyniosła 388,5 mln EUR i była o 7,9% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem - podaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Wartość importu produktów mleczarskich do Polski zwiększyła się o 7,9%
fot. shutterstock.com

Zdaniem Pawła Wyrzykowskiego, najbardziej, o 20,2 mln EUR (15,3%), zwiększył się przywóz serów i twarogów, co wynikało zarówno ze zwiększonego wolumenu importu (o 11,5% do 41,5 tys. t) jak i wyższych średnich cen zakupu. Wolumen przywozu serów dojrzewających zwiększył się o 15,1% do 23,2 tys. t, świeżych o 8,0% do 13,0 tys. t, z przerostami niebieskiej pleśni o  20,4% do 1,2 tys., t, a topionych o 2,6% do 1,2 tys. t.

Głównym dostawcą serów i twarogów do Polski były Niemcy, od których zakupiliśmy 46% łącznego wolumenu importu tych produktów. Przywóz z Niemiec, w pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. zwiększył się o 31%, wobec analogicznego okresu przed rokiem. Drugim największym dostawcą, z 25-proc. udziałem w wolumenie przywozu była natomiast Holandia.

Wolumenowy wzrost importu serów dojrzewających do Polski (o 4,3 tys. t) oznacza, że dostępność tych produktów na rynku krajowym zwiększyła się, mimo iż w pierwszych pięciu miesiącach br. ich produkcja w dużych zakładach w Polsce była o 2,6 tys. t mniejsza niż przed rokiem.

- Kolejną pod względem wartości importu, najważniejszą kategorią przetworów mleczarskich, były proszki mleczne. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wartość ich zakupów do Polski wyniosła 80,6 mln EUR i była aż o 33,1% większa niż przed rokiem. Wzrost wartości był przede wszystkim rezultatem wyższych cen płaconych za proszki mleczne, gdyż wolumen ich zakupów wzrósł o 4,7% (r/r). Największym dostawcą proszków do Polski były Niemcy, skąd pochodziła połowa przywiezionych produktów. W przypadku Niemiec odnotowano jednak spadek wolumenu importu o 24% (r/r). Warto też zauważyć, że zakupy z Litwy zwiększyły się 6-krotnie do 6,8 tys. t. - podkreśla Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Wzrosła również wartość przywiezionych do Polski jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych – o 5,8% do 37,2 mln EUR. Wolumen zakupów tych produktów zwiększył się w relacji rocznej o 3,9%.

- Największą dynamiką spadku wartości przywozu charakteryzowało się masło i pozostałe tłuszcze mleczne. Ich wartość importu w pierwszych pięciu miesiącach br. wyniosła 36,7 mln EUR i był o 22,1% mniejsza niż przed rokiem, co było rezultatem wolumenowego spadku zakupów (o 22,9%) - zaznacza Wyrzykowski.

Z uwagi na ilościowy (o 8,9%) spadek przywozu mleka i śmietany pitnej wartość jego zakupów obniżyła się o 3,5% do 62,2 mln EUR. Spadek wartości importu odnotowano również w przypadku serwatki – o 4,1% do 19,1 mln EUR, co wynikało ze znacznie mniejszego wolumenu zakupów (o 27,4%).

- Mimo wzrostu wartości importu produktów mleczarskich w pierwszych pięciu miesiącach br., saldo wymiany zagranicznej tymi produktami, z uwagi na wzrost wartości eksportu (o 37 mln EUR) uległo poprawie o 1,7% do 504 mln EUR - podsumowuje ekspoert BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

import produktów mleczarskich RSS ALERT    /    produkty mleczarskie RSS ALERT    /    nabiał RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT    /    sery RSS ALERT    /    twarogi RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.92.168
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.