Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceprezes C. Olsen Trading: Polskich firm mleczarskich nie stać na długoterminowe strategie międzynarodowe

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 06-12-2010, 12:01
Wiceprezes C. Olsen Trading: Polskich firm mleczarskich nie stać na długoterminowe strategie międzynarodowe
Maciej Stępień

Wielkie koncerny międzynarodowe mogą sobie pozwolić na zdobywanie niektórych rynków, ponosząc tam straty przez kilka lat. Polskie firmy na to niestać - - mówił podczas III Forum Rynku Spożywczego Maciej Stępień - Prezes Zarządu, Związek Pracodawców, Eksporterów i Importerów Produktów Mleczarskich, Wiceprezes Zarządu, C. Olsen Trading Sp. z o.o.

Zdaniem Macieja Stępnia, wielkie firmy budują siatki oddziałów. Otwierają przedstawicielstwa handlowe na całym świecie i utrzymują je nawet jeśli przez pewien czas przynoszą one straty. - Jest to kosztowna strategia, a polskich firm na to nie stać - mówił Maciej Stępień. - Ponadto na niekorzyść naszych firm działa trudna dostępność kapitału. Trzy największe polskie banki są małe w skali europejskiej. A banki zagraniczne mające oddziały w naszym kraju to nie to samo. Firmom holenderskim uzyskać dobry kredyt jest znacznie łatwiej w holenderskich bankach, niż np. firmom z Polski. Często wielkie, międzynarodowe banki żądają zbyt dużych zabezpieczeń - uważa wiceprezes C. Olsen Trading.

Podkreśla także, że działania naszych firm na arenie międzynarodowej utrudniają kursy walut. Tani dolar, w którym rozliczają się przedsiębiorstwa z obu Ameryk, zwiększa ich przewagę konkurencyjną. - Oprócz kursów walut, na naszą niekorzyść przemawia także globalizacja rozumiana jako dostępność źródeł zaopatrzenia. PMP z Argentyny jest tańsze niż z Unii Europejskiej, podobnie jest z OMP z USA. Firmy z Afryki, czy nawet wielkie koncerny jak Nestle czy Unilever będą wybierały zawsze tańszych dostawców, gdyż to pozwala im ograniczyć koszty produkcji, co przekłada się na cenę finalną dla konsumentów - mówił Maciej stępień.

Podkreślał również takie pojęcie jak destynacje wzrostu, co oznacza kraje, w krórych przewiduje się znaczny wzrost gospodarczy w dłuższej perspektywie. - We wszystkich prognozach, także polskich, są to te same rejony czy kraje: Chiny, Indie czy kraje Azji południowo-wschodniej. Globalne firmy już tam inwestują, licząc na zyski w perspektywie 5-10 lat. Naszych firm nie stać na takie długookresowe strategie - uważa Maciej Stępień.

Prawie 600 przedstawicieli kadry zarządzającej najważniejszych firm sektora żywnościowego i jego otoczenia, a także naukowcy, politycy oraz przedstawiciele dystrybucji i handlu wzięło udział w tegorocznym III Forum Rynku Spożywczego.

Więcej na temat III Forum Rynku Spożywczego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 108) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH