Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WKG 2017: Poza embargiem największą bolączką jest duża zmienność cen mleka na światowym rynku

  • Autor: Jakub Szymanek / portalspozywczy.pl
  • Data: 03-10-2017, 15:46
WKG 2017: Poza embargiem największą bolączką jest duża zmienność cen mleka na światowym rynku
Edward Bajko, prezes Spomleku, fot. PTWP

– Mamy nadwyżkę mleka ponad 30%, ponieważ konsumpcja mleka w Polsce rośnie bardzo wolno i musimy sprzedawać po każdej cenie, czy nam się to opłaca czy nie. Natomiast jeśli w ogóle eksport byłby zakazany, oznaczałoby to katastrofę dla całej branży mleczarskiej – tłumaczył Edward Bajko, prezes Spomleku, w trakcie debaty „Przyszłość branży rolno-spożywczej w Polsce Wschodniej” w ramach Wschodniego Kongresu Gospodarczego 2017.

Edward Bajko, prezes Spomleku, przyznał, że dziś nie budzi już wątpliwości teza, że Polska Wschodnia jest liderem polskiego mleczarstwa.

– 41 procent produkcji mleka jest skupowane przez mleczarnie z Polski Wschodniej. Mleczarstwo to siła, która przenosi się na wschód, a więc odwrotnie niż w innych kategoriach spożywczych. Powodujemy też, że w pozostałych częściach Polski mleko rozwija się. Od lat podlaskie mleczarnie płacą ok. 20 gr. więcej niż w innych województwach. Wynika to z naszej efektywności. To istotna kwestia, bo gdy ceny są bardzo niskie, od tego zależy, czy rolnik jest pod kreską, a jeśli ceny są wyższe, czy rolnik ma na rozwój – ocenił prezes mleczarni z Radzynia Podlaskiego. 

W trakcie debaty Edward Bajko odniósł się także do tematu wprowadzenia embarga rosyjskiego na produkty mleczarskie.

– W przypadku branży mleczarskiej szkody związane z wprowadzeniem embarga będzie można dopiero ocenić, jak ono się skończy i wrócimy z naszymi produktami na rynek rosyjski. Do tej pory nie znaleźliśmy rynku, który tak marżowałby jak Rosjanie, ponieważ nasze produkty występowały tam pod swoimi markami i naprawę były doceniane przez konsumentów, a w związku z tym wyceniano je na te z górnej półki. Natomiast eksport artykułów mleczarskich w inne kierunki świata jest to głównie wysyłanie półproduktów lub gotowych produktów jak np. nasze sery, które są tam sprzedawane pod zupełnie innymi markami, albowiem pod polską nazwą niechętnie byłyby kupowane przez konsumentów. Taki eksport nigdy nie osiągnie wysokiej marży. Mamy nadwyżkę mleka ponad 30%, ponieważ konsumpcja mleka w Polsce rośnie bardzo wolno i musimy sprzedawać po każdej cenie, czy nam się to opłaca czy nie. Natomiast jeśli w ogóle eksport byłby zakazany, oznaczałoby to katastrofę dla całej branży mleczarskiej – tłumaczył prezes Spomleku.

– Poza embargiem największą bolączką jest duża zmienność cen mleka na rynku światowym w bardzo krótkich cyklach, na co nie mamy wpływu, ponieważ jesteśmy za małym graczem. Z kolei ta zmienność bardzo mocno oddziałuje na polski rynek. Powoduje niepewność w działaniach i nakazuje zachowanie wielkiej ostrożności patrząc na ryzyko związane z inwestycjami i rozwojem – podsumował Edward Bajko. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.