Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes ZPPM: Proponowane zmiany unijnej polityki promocji żywności budzą wątpliwości

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 13-12-2013, 14:15
Zmiany w polityce promocji budzą wątpliwości
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

W dniu 6 grudnia br. odbyło się zorganizowane przez MRiRW spotkanie z przedstawicielami związków branżowych, podczas którego przedstawiono przygotowaną przez Komisję Europejską propozycję nowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich.

Mimo iż zapisy projektu rozporządzenia są dosyć ogólnikowe i będą wymagały doprecyzowania np. w przepisach wykonawczych, to propozycja Komisji wnosi dosyć istotne zmiany w stosunku do dotychczas obowiązujących zasad funkcjonowania unijnych funduszy przeznaczanych na działania promocyjne i informacyjne.

Mimo, że konsultacje społeczne dotyczące tych przepisów będą trwały do 27 grudnia br. to trzeba zaznaczyć, że 16 grudnia br. odbędzie się posiedzenie Rady Ministrów UE, podczas którego Komisarz Dacian Ciolos ma zaprezentować ww. projekt rozporządzenia. Dlatego do tego czasu strona polska powinna wypracować stanowisko w tej sprawie.

Poproszony o komentarz do propozycji Komisji Europejskiej Marcin Hydzik, prezes Zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka, stwierdził, że do czasu zakończenia konsultacji z członkami ZPPM trudno mu formalnie przedstawiać stanowisko organizacji, jednakże zaproponowane zapisy budzą pewne wątpliwości.

Propozycja Komisji obejmuje m.in. wprowadzenie do katalogu beneficjentów funduszy, które będą przeznaczane na działania promocyjne i informacyjne organizacji międzynarodowych, które dotychczas były wyłączone z możliwości ubiegania się o tego typu środki. Prezes ZPPM komentując tę zmianę stwierdził, że biorąc pod uwagę zasoby finansowe organizacji międzynarodowych, być może zwiększy to skalę prowadzonych działań informacyjnych i promocyjnych, jednakże można przypuszczać, że jednocześnie zwiększy się konkurencja w dostępie do środków UE.

Jednocześnie budżet UE przeznaczany na działania promocyjne i informacyjne wzrośnie z 60 do 200 mln euro rocznie. Jednakże państwa członkowskie UE mają zostać pozbawione możliwości udzielania dodatkowego dofinansowania tego typu działań. Dotychczas realizator programu promocyjnego mógł uzyskać 50 proc. kosztów kwalifikowanych netto ze środków unijnych, a kraj członkowski UE mógł z własnego budżetu udzielić dodatkowego wsparcia w wysokości 30 proc. wartości danego projektu. - Zmiana tych zasad oznacza to, że mimo wzrostu unijnego budżetu, poziom dofinansowania możliwy do uzyskania przez beneficjenta istotnie zmaleje - uważa Marcin Hydzik.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 827) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH