Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

ZPPM: Próby administracyjnych interwencji w relacje handlowe w mleczarstwie nie mają sensu

W relacjach rynkowych, gdzie nie tyle dobre intencje i poczucie misji, ale udziały w rynku i siła ekonomiczna graczy mają decydujące znaczenie. Dlatego też próby administracyjnych interwencji w relacje handlowe w przypadku mleczarstwa nie mają większego sensu – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

ZPPM: Próby administracyjnych interwencji w relacje handlowe w mleczarstwie nie mają sensu
Marcin Hydzik /fot. PTWP

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 12-03-2019, 12:01

Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, postuluje utworzenie komisji trójstronnej: producenci mleka, przetwórcy i handel - miałaby ona zajmować się równym podziałem wartości dodanej. Zdaniem Marcia Hydzika, każda rozmowa ma sens, o ile jest w stanie doprowadzić do konstruktywnych rozwiązań. - W przypadku szeroko pojmowanych relacji z sieciami handlowymi przez lata pojawiało się bardzo dużo pomysłów na ich tzw. sprawiedliwe czy też uczciwe uregulowanie, ale żadne z nich nie weszły w fazę realizacji. W mojej opinii przyczyna takiego stanu rzeczy jest bardzo prosta - mówimy tu o relacjach czysto rynkowych, gdzie nie tyle dobre intencje i poczucie misji, ale udziały w rynku i siła ekonomiczna graczy mają decydujące znaczenie – mówi prezes ZPPM.

Dlatego też, jego zdaniem, próby administracyjnych interwencji w relacje handlowe w przypadku mleczarstwa nie mają większego sensu. Jedynym rzeczywistym i możliwym do przeprowadzenia rozwiązaniem jest takie skonsolidowanie się przetwórstwa mleka, aby stało się poważnym i liczącym się partnerem dla handlu. - Zauważmy, że konsolidacja po stronie sieci handlowych stale postępuje. Natomiast po stronie przetwórców mleka procesy łączenia się polegają przede wszystkim na przejmowaniu upadłych ekonomicznie podmiotów, i to przede wszystkim w celu przejęcia ich bazy surowcowej – mówi prezes Hydzik.

W jego opinii, brakuje konsolidacji z prawdziwego znaczenia, czyli łączenia się dużych i silnych podmiotów w celu wykorzystania efektu skali. Taki rozwój rynku przyniósłby przełom nie tylko w relacjach z sieciami handlowymi, ale także wzmocniłby siłę eksportową naszej branży. - Należy brać przykład z krajów Europy zachodniej, gdzie procesy łączenia się i ekspansji zagranicznej przetwórców mleka ciągle zachodzą, a ich mleczarstwo rzeczywiście liczy się na arenie nie tylko europejskiej, ale światowej. Ale do tego potrzebna jest wola współpracy oparta o twardy rachunek ekonomiczny oraz, albo raczej przede wszystkim, zaufanie do partnerów, czego chyba najbardziej brakuje – puentuje Marcin Hydzik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT    /    ZPPM RSS ALERT    /    Waldemar Broś RSS ALERT    /    współpraca z sieciami handlowymi RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.171.183.163
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.