Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Mleko

Zwiększa się eksport produktów mleczarskich z UE

Według wstępnych danych Eurostat, w I kwartale 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej wyniosła 2,72 mld EUR i była o 7,8% wyższa niż w analogicznym okresie 2018 r.  - Z wyjątkiem masła i pozostałych tłuszczów mlecznych zwiększyła się wartość eksportu wszystkich najważniejszych grup produktów mleczarskich - mówi Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Zwiększa się eksport produktów mleczarskich z UE
fot. shutterstock.com

Wartość eksportu serów i twarogów, które mają największy udział (38%) w unijnej strukturze sprzedaży na rynki zagraniczne, w I kwartale br. w relacji rocznej była o 6,7% wyższa. Ich wolumen sprzedaży zwiększył się o 2,4%. Nadal dynamicznie rozwija się eksport tych produktów do Japonii – w I kw. 2019 r. wyniósł 27,4 tys. t (13% wolumenu ogółem) i był o 27% większy niż w analogicznym okresie przed rokiem. W ten sposób Japonia stała się już czwartym, pod względem wartości, największym odbiorcą produktów mleczarskich z UE.  Sprzedaż serów do Stanów Zjednoczonych zwiększyła się o 5,9% do 30,1 tys. t. Na uwagę zwraca też ponad 20-proc. wzrost sprzedaży do Chin, która przekroczyła 5 tys. t.

Wartość eksport proszków mlecznych ze Wspólnoty w I kw. 2019 r. wyniosła 416 mln EUR i była o 14,3% większa niż przed rokiem, a ich wolumen zwiększył się o 14,3% (r/r). Co istotne, większa niż przed rokiem, o 35%, była przede wszystkim sprzedaż odtłuszczonego mleka w proszku, którego wolumen wyniósł 262 tys. t. Mniejszy popyt eksportowy zaobserwowano natomiast w przypadku pełnego mleka w proszku – spadek o 26% w relacji rocznej, do 70,2 tys. t.

- Zwiększone zainteresowanie proszkami odnotowano w przypadku Chin (o 80,0% do 37,5 tys. t) i krajów Azji Południowo-Wschodniej - eksport do Indonezji zwiększył się o 155% do 30,3 tys. t, na Filipiny o 199% do 20,6 tys. t, a Malezji o 94% do 12,9 tys. t.  Silny wzrost popytu na unijne proszki miał miejsce również ze strony Libanu (o 542% do 19,7 tys. t) i Meksyku, gdzie sprzedaż zwiększyła się ponad 20-krotnie do 7,2 tys. t. - mówi Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Wartość eksportu mleka i śmietany płynnej zwiększyła się o 13,9%, a pod względem wolumenowym o ponad 1/5 do 274 tys. t. Należy zauważyć, że aż 42% sprzedawanego na rynki zewnętrzne wolumenu tej grupy produktów kierowane jest na rynek chiński, gdzie sprzedaż w I kw. 2019 r. była o 45% większa niż w analogicznym okresie 2018 r.

- Pomimo, że wolumen eksportu serwatki zmniejszył się o 4,4% to jego wartość wzrosła o 11,1% do 247 mln EUR. W takim samym stopniu zwiększyła się również sprzedaż jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych, jednak ich udział w eksporcie na rynki pozaunijne wciąż był niewielki, stanowił 3%. Jedynie w przypadku masła i pozostałych tłuszczów mlecznych wartość eksportu z UE była mniejsza niż przed rokiem (o 14,6%) i wyniosła 236 mln EUR. Jeszcze głębszy spadek nastąpił w wolumenie – o 20,8% (r/r) co oznaczało sprzedaż na poziomie 40 tys. t. - dodaje analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    produkty mleczarskie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.4.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.