Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

- Nasze produkty rzeczywiście nie są produktami masowymi - mówi Michał Niemczycki, prezes firmy Voda Naturalna - pełny wywiad

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 31-10-2013, 11:14
Michał Niemczycki, prezes firmy Voda Naturalna - pełny wywiad
Michał Niemczycki, prezes firmy Voda Naturalna; fot. Piotr Waniorek / ŻelaznaStudio

- Chcemy być rozpoznawalną globalną marką cenioną za jakość i właściwości. Nie kryjemy tego, że jesteśmy z Polski - wizerunek naszej flagi widnieje na butelce. Choć kilkakrotnie sugerowano nam usunięcie tego elementu, nie zgodziłem się na to - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl, Michał Niemczycki, prezes firmy Voda Naturalna, która jest właścicielem luksusowych marek - Voda Naturalna i Voda Collagen (woda funkcjonalna).

- Voda Naturalna i Voda Collagen nie są produktami dla przeciętnego Polaka. Kto jest konsumentem produktów Pana firmy?

Nasze produkty rzeczywiście nie są produktami masowymi. Barierą dla pewnych klientów mogą być ceny, które odzwierciedlają jakość produktu i unikatowe opakowanie. Nasze wody są dedykowane klientom dobrych restauracji czy hoteli, ponieważ mamy silną dystrybucję w kanale HoReCa (jesteśmy obecni w ponad 200 punktach tego typu w Polsce). Nie zawsze są to najbardziej eleganckie restauracje, ale takie, które dbają o klimat, wystrój i jakość.

Nasz produkt często postrzegany jest też jako gadżet. Nasi klienci to zatem ludzie w wieku 20+, którzy cenią sobie jakość, wygodę, przyjemny styl życia oraz chcą mieć wpływ na to, co ich otacza.

Voda Collagen - o wiele bardziej niż dedykowana sektorowi HoReCa Voda Naturalna - jest produktem delikatesowym.

- Gdzie można nabyć Państwa produkty?

Z Vodą Naturalną jesteśmy obecni w sieciach delikatesów premium. Voda Collagen ma być szerzej dostępna. Planujemy wprowadzić ją do wielu sieci handlowych i do aptek (podpisujemy właśnie umowę z dużą hurtownią farmaceutyczną). Rozpoczęliśmy już sprzedaż on-line obu produktów w serwisach frisco.pl i alma24.pl, a wkrótce Voda Collagen znajdzie się także w ofercie serwisu o lekach doz.pl.

- Czy Voda Collagen będzie dostępna także w sieciach handlowych "z niższej półki" cenowej?

- Właśnie rozmawiamy z kilkoma "masowymi" sieciami handlowymi, do których chcemy wprowadzić ten produkt. Mamy stamtąd zapytania także odnośnie Vody Naturalnej.

- Czy nie boi się Pan, że "umasowienie" tego produktu sprawi, że przestanie on być postrzegany jako ekskluzywny?

Rozszerzamy dostępność, ale nie kosztem wizerunku naszych produktów. Mieliśmy już kilka propozycji od większych sieci i odmówiliśmy, ponieważ nie pasowały one do postrzegania naszych marek, a chcemy chronić ekskluzywność naszych wód.

Voda Collagen cieszy się dużym zainteresowaniem, także spoza naszej pierwotnej grupy docelowej. Rozszerzenie jej dostępności jest zatem potrzebne.

Tymczasem Voda Naturalna, która z definicji nie pasuje do masowych punktów handlowych, zostanie być może wprowadzona do niektórych sieci, ale z klauzulą, że tylko w odpowiednich lokalizacjach (np. osiedle Miasteczko Wilanów).

- Czy wchodząc do nowych sieci handlowych dbacie jakoś szczególnie o prezentacje produktów na półce?

Zainwestowaliśmy w szereg różnych materiałów typu POS - szczególnie w przypadku Vody Collagen. Jest to potrzebne, kiedy chcemy wchodzić do wielu sieci handlowych. W wielu lokalizacjach sieci super premium jest potrzebe mniejsze zaangażowanie z naszej strony, ponieważ sieci same dbają o odpowiednią ekspozycję produktów i posiadają specjalne ekspozycje (np. wyspa Alma Aqua w sieci Alma).

- Czy wchodząc do restauracji też dostarczacie podobne rozwiązania?

W HoReCa bardziej przypominamy firmę alkoholową niż typowo spożywczą. Do każdego lokalu podchodzimy partnersko. Mamy do zaoferowania całe mnóstwo gadżetów - od podświetlanych i informacyjnych standów, szklanek, szyldów, po notesy dla kelnerów z naszym logo - wszystko, czego potrzebują restauratorzy.

- Czy łatwo wchodzi się do restauracji, które mają podpisane umowy z wielkimi koncernami napojowymi mającymi już w swojej ofercie wody butelkowane?

Często umowy wyłączności sprzedaży dotyczą jedynie wód masowych, a nie tych premium, dlatego jesteśmy dostępni w wielu punktach, które mają podpisane rygorystyczne kontrakty z koncernami napojowymi. Są oczywiście miejsca, w których nie ma możliwości do działania równoległego. Takie przypadki dotyczą części klubów nocnych. Tymczasem Voda Naturalna świetnie sprzedaje się w klubach nocnych, także ze względu na zastosowanie jako gadżet.

- Na czym opiera się wasza strategia marketingowa? Czy produkty funkcjonalne i premium trudniej jest sprzedawać niż tradycyjną żywność?

Nasze produkty z założenia są przeznaczone nie tylko na polski rynek, ale głównie na eksport. Cały know-how i strategia marketingowa powstała w Polsce, a teraz próbujemy ją przenieść na rynki zagraniczne.

Nasza strategia promocyjna opiera się na działaniach w punktach dystrybucji przy stosunkowo nieznacznych nakładach na ATL, co wynika zarówno z etapu rozwoju firmy, jak i pozycjonowania obu naszych marek. Większy nacisk kładziemy obecnie na Vodę Collagen, która jest promowana on-line i działania PR, przede wszystkim edukacyjne. Jesteśmy produktem premium, więc nie potrzebujemy mocno jej reklamować na nośnikach masowego przekazu, ponieważ nie musimy docierać do osób, które nie znajdują się w naszej grupie docelowej.

Ponadto w pierwszym roku działalności postawiliśmy na intensywne działania budujące markę. Gościliśmy na wielu eventach (pokazach mody, premierach wydarzeń kulturalnych), gdzie angażowaliśmy się barterowo. Zorganizowaliśmy również już 2. edycję aukcji charytatywnej "Ubieramy Vodę" na rzecz Fundacji TVN, współpracując z uznanymi projektantami ubrań i markami biżuteryjnymi. To pomogło nam osiągnąć cel, czyli zbudować świadomość marki i wizerunek.

Obserwujemy coraz większą świadomość konsumentów dotyczącą stylu życia - ludzie coraz bardziej dbają o zdrowie zwracając uwagę na to, co piją i jedzą. I tak np. w Stanach Zjednoczonych drastycznie spada sprzedaż napojów typu cola, więc wkrótce ten trend przyjdzie do Polski. Będziemy pić coraz więcej wód mineralnych i funkcjonalnych. Chcemy być częścią tego procesu przemian.

- Czy firma eksportuje swoje wyroby za granicę? Do jakich krajów?

W połowie ubiegłego roku nasze produkty zostały zarekomendowane przez portal finewaters.com i od tamtego momentu posypały się zapytania dotyczące sprzedaży za granicę. Jest to wspaniała rzecz, ponieważ ani razu zapytanie dotyczące eksportu nie wyszło z naszej strony. Z tych kilkudziesięciu zapytań udało nam się sfinalizować ponad dziesięć kontraktów m.in.: z podmiotami z krajów Zatoki Perskiej - GCC (np. Emiraty Arabskie, Katar, Bahrajn), z Kanady, USA, Luksemburga, Belgii, Słowenii, Rosji czy Anglii.

Rozwój eksportu postępuje zgodnie z efektem kuli śniegowej - jeśli już raz gdzieś zostaliśmy zauważeni - a szczególnie w krajach GCC, gdzie bardzo mocno ceniona jest jakość - to otrzymujemy kolejne zapytania o współpracę. Co ciekawe, w zakresie Vody Collagen nie mamy na świecie bezpośredniej konkurencji. Oczywiście występują różnego rodzaju wody funkcjonalne z kolagenem, ale nasza - mało kaloryczna, o smaku granatu i w wydaniu premium, w ciekawej butelce - jest produktem mocno wyróżniającym się i pożądanym. Dlatego udało nam się dosyć szybko zdobyć uznanie - m.in. na międzynarodowych targach Drinktec, gdzie otrzymaliśmy nagrodę. Ponadto, na fali tego wydarzenia, zostałem zaproszony do wystąpienia podczas 10. Edycji Global Bottled Water Congress w Nashville (USA) z prelekcją nt. budowania marki luksusowej z Europy Wschodniej.

- Jak wygląda eksport Państwa produktów - sami nawiązujecie współpracę z poszczególnymi punktami czy zgłaszają się do was partnerzy, którzy na miejscu zajmują się dystrybucją?

Większość umów, które do tej pory podpisaliśmy, zawarliśmy z lokalnymi dystrybutorami produktów spożywczych lub alkoholi. Współpracujemy z nimi na zasadach partnerskich, zwiększających potencjał sprzedaży. Dlatego dajemy im np. know-how, który dopasowujemy do danego rynku.

Na bieżąco modyfikujemy model pracy na rynkach zagranicznych. Obecnie otwiera się przed nami zupełnie nowy projekt w USA - współpraca z bardzo dużą siecią dystrybucyjną, zajmującą się głównie sprzedażą alkoholi.

- Czy docelowo Państwa produkty będą dostępne na całym świecie?

Taką mamy wizję. Zwłaszcza, że chcemy niedługo rozszerzyć gamę naszych produktów funkcjonalnych. Chcemy być zatem rozpoznawalną globalną marką cenioną za jakość i właściwości. Nie kryjemy tego, że jesteśmy z Polski - wizerunek naszej flagi widnieje na butelce. Choć kilkakrotnie sugerowano nam usunięcie tego elementu, nie zgodziłem się na to. Inni kontrahenci z kolei doceniają ten narodowy symbol Vody Naturalnej.

- Czy nie boi się Pan złego PR-u jaki ma polska żywność w świecie?

Nasza jakość broni się sama. Dobrym przykładem jest nasza obecność w Katarze czy Dubaju, gdzie niektóre hotele mają własne laboratoria i szczególnie dbają o jakość, ponieważ goszczą królów, szejków i najbardziej zamożnych tego świata. Nasze produkty przeszły wszystkie testy, więc sam fakt, że tam się dostaliśmy to sygnał dla innych, że reprezentujemy najwyższą jakość.

- Czy Voda Naturalna stoi w zagranicznych supermarketach na półkach obok Perrier'a i innych wód luksusowych?

Tak właśnie klasyfikujemy się zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zwłaszcza, że prezentujemy podobny poziom cenowy co ekskluzywne globalne marki wód.

- Czy firma będzie rozwijać portfolio? Jakich nowości można się spodziewać?

Konkurencja nie śpi, więc nie chcę ujawniać szczegółów planowanych nowości i psuć niespodzianki. Mogę jedynie zdradzić, że będą to kolejne wody funkcjonalne. Będą one spójne z naszym dotychczasowym portfolio - będą pasowały zarówno do wizerunku, jak i jakości. Także opakowania będą przedłużeniem trendu na kolorowe, designerskie butelki.

- Czy zadowala Pana poziom sprzedaży Vody Naturalnej i Vody Collagen w Polsce?

Jesteśmy jeszcze na tyle młodą firmą, że sprzedaż wzrasta nam w imponujący sposób. Stale zdobywamy nowe kanały sprzedaży, więc dopóki nie zagospodarujemy rynku w zadowalający nas sposób, ciężko mi się odnieść do wyników sprzedaży.

Na razie 50 proc. sprzedaży stanowi eksport i myślę, że ta proporcja będzie się zwiększać na korzyść sprzedaży zagranicznej. Oczywiście w Polsce jest jeszcze wiele miejsc do zdobycia, ale ewidentnie widać, że większość sprzedaży będziemy i tak realizować poza krajem.

- Jak wygląda produkcja wód Pana firmy?

Na początku działalności zlecaliśmy produkcję firmie zewnętrznej, ale od prawie roku dysponujemy własną rozlewnią, którą dzierżawimy na podstawie wieloletniej umowy. Mamy własnych pracowników, maszyny, laboratorium. Zakład mieści się w okolicach Muszyny (Leluchów).

- Jak Pan ocenia rynek wód butelkowanych w Polsce?

W Krynicy czy w Muszynie działa wiele rozlewni, które produkują wodę w jednej kategorii -masowej. Sukces ich działań zależy od dystrybucji i promocji. Jednak jest to bardzo konkurencyjny rynek, dobrze spenetrowany i zagospodarowany przez największych graczy i z tego powodu trudny. Nasza firma nie zamierza sprzedawać wód masowych.

- Czy polski konsument dojrzał już do kupowania produktów funkcjonalnych? Czy ufa tym produktom?

Przed nami daleka droga, ale świadomość prozdrowotna Polaków rośnie. Chcemy dbać o zdrowie, chodzimy na siłownię, uprawiamy sport, dlatego na rynku pojawia się wiele produktów z kategorii health&wellness i funkcjonalnych. I rośnie zaufanie do tego typu produktów.

- Czy obecna sytuacja gospodarcza hamuje sprzedaż produktów z segmentu premium oraz funkcjonalnych?

Istnieje przekonanie, że w czasach kryzysu rynek produktów premium - niezależnie od kategorii - nie spada. Nam trudno odnieść się do tej kwestii, ponieważ jesteśmy dość młodą firmą. Ciężko nam powiedzieć czy w innej sytuacji gospodarczej rozwijalibyśmy się szybciej niż obecnie.

Generalnie Polacy są w stanie sporo zapłacić za efektywne kuracje prozdrowotne i urodowe. Jeśli tylko ich budżet na ten cel pozwala na zakup takich produktów jak Voda Collagen - kupują go. Jak już podkreślałem - nie jest to produkt z założenia masowy.

- Czy ma Pan w planach przyspieszenie rozwoju poprzez wejście na giełdę lub wsparcie ze strony funduszy inwestycyjnych?

Planuję rozwój firmy w szybkim tempie - wprowadzając nowe produkty czy inwestując w moce produkcyjne. Jednak na razie nie zakładam pozyskiwania funduszy z zewnątrz ani wejścia na giełdę.

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Tadeusz 12-11-2016, 15:56:
woda doskonała w smaku , projekt butelki - widać rękę profesjonalnego artysty , zapewne osiągnie Pan sukces , szczerze go życzę
  • Natalia 05-07-2016, 20:19:
Bardzo fajny pomysl, szata graficzna robi wrazenie. Trzymam kciuki i kibicuje w dalszych posunieciach! Pozdrawiam :)
  • Jan 25-05-2016, 16:04:
Nawet do mycia nóg sie nie nadaje naciaga na wymioty

Zobacz wszystkie komentarze (7)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 133) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH