Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Maspeksu: Nie wrzucajmy wszystkiego do jednego worka z napisem "afera"

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 27-05-2013, 16:10
Prezes Maspeksu: Nie wrzucajmy wszystkiego do jednego worka z napisem
Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice

- Moim zdaniem uczciwi producenci żywności nie muszą obawiać się spadku zamówień z zagranicy. Medialna wojna polsko-czesko-słowacka dotyczy tak naprawdę kilku nierzetelnych producentów, a nie całej branży - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice.

Polska żywność nie ma dobrej passy. W ostatnim miesiącach nasz przemysł spożywczy borykał się z kilkoma aferami...

- Używanie słowa "afera" bardzo mnie drażni. To tak jakbyśmy już nie pamiętali o takich sytuacjach, jak zakażone kiełki, dodawanie oleju przemysłowego do pasz w Niemczech, czy zatruty alkohol w Czechach, które zabijały lub stwarzały ogromne zagrożenie dla zdrowia!
Żeby było jasne, nic nie zwalnia producentów żywności od odpowiedzialności za fałszowanie żywności, ale z drugiej strony trzeba patrzeć na skalę tego zjawiska. Nie ma taryfy ulgowej dla wprowadzania konsumentów w błąd, ale nie wrzucajmy wszystkiego do jednego worka z napisem "afera".
Uważam, że ostatnie incydenty nie świadczą o problemach polskiej żywności. W biznesie spożywczym - jak w każdym innym - działają mądrzy odpowiedzialni ludzie, którzy myślą długoterminowo, jak i osoby, które chcą szybko zarobić i podejmują działania poza prawem.

Czy są jakieś bezpośrednie przyczyny rynkowe, które doprowadziły do tych „incydentów"? Można obwiniać spowolnienie gospodarcze i kwestię cięcia kosztów?

- Oczywiście istnieje ogromna presja kosztowa, która tych "słabszych" moralnie popycha do takich zachowań. Jednak moim zdaniem zwalanie winy na karb inspekcji nadzoru i kontroli żywności jest nieuprawnione. Czy to, że posiadamy kodeks karny sprawia, że wszyscy go przestrzegają? Analogicznie jest w branży spożywczej - to, że są przepisy i procedury, które regulują ten rynek nie daje gwarancji, że wszyscy się do nich zastosują.

Uważam, pomysł na reorganizację systemu nadzoru żywności i stworzenia jednej instytucji za nietrafiony.

Wiadomo, że pierwsze oznaki nieuczciwego zachowania jakiejś firmy na rynku są widoczne z perspektywy innych graczy, dlatego rynek wewnętrznie powinien dbać o przestrzeganie norm i przepisów, a co za tym idzie o interesy swoje i całej branży.

Jakie są sposoby na "samokontrolę" branży?

Przykładem może być inicjatywa, którą Krajowa Unia Producentów Soków wdrożyła kilkanaście lat temu z głównymi graczami m.in. firmami Tymbark, Hortex, Agros Nova, Sokpol i Emig. Wspólnie stworzyliśmy Dobrowolny System Kontroli, w celu zagwarantowania odpowiedniej jakość soków, nektarów i napojów owocowych na rynku polskim. Podpisaliśmy wobec siebie twarde zobowiązania i przeznaczyliśmy odpowiednią sumę pieniędzy na badania crossowe. Powołaliśmy zespół techniczny, który zajmuje się tą kwestią i ma zagwarantowane przez nas finansowanie, a który w sposób obiektywny i anonimowy dokonuje pełnego badania rynku od strony jakościowej. Nie jest to robione po to, aby oskarżać i napiętnować konkurentów, ale w celu pełnej kontroli.

Dbamy więc de facto o to, aby prawem przypisane przepisy były przestrzegane przez każdego z uczestników rynku. Badania dotyczą wszystkich produktów - nawet tych pochodzących od firm, które nie wyłożyły pieniędzy na tę inicjatywę oraz marek własnych sieci handlowych.

Oczywiście jeśli są jakieś nieścisłości, producent od razu jest o tym powiadamiany, ale konkurenci już nie. Po kilku latach działania tego systemu widać, że produkcja soków, nektarów i napojów owocowych w Polsce odbywa się na wysokim poziomie jakościowym, co pokazują także badania międzynarodowe. Według mnie to powinien być właśnie kierunek dla urzędników - może na początku trzeba będzie wspomóc poszczególne branże w zakresie stworzenia takiego mechanizmu samokontroli i samoregulacji, ale to przyniesie większe korzyści, niż tworzenie kolejnej inspekcji kontroli żywności.

Dobrowolny System Kontroli producentów ewentualnie finansowo wzmocniony, sprawi, że będzie można wyeliminować incydenty fałszowania żywności. Proponuję wszystkim branżom, aby poszły śladem rynku soków, nektarów i napojów. To dobry przykład, który rekomenduję.

Jakie konsekwencje niosą ze sobą obecne wydarzenia?

Wszystko zależy od działań, które zostaną zrealizowane w związku z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli nic nie zostanie zrobione i nie podejmie się żadnych kroków w celu naprawy sytuacji w sektorze zarządzania jakością, to cały biznes spożywczy - nie tylko w Polsce - będzie pod presją. Kluczowe jest wprowadzenie nowej jakości, jednak złym rozwiązaniem jest reorganizacja inspekcji. Podkreślę, że sami producenci muszą zadbać o właściwy nadzór!

Czy polski eksport ucierpi na złym postrzeganiu polskiej żywności?

Moim zdaniem uczciwi producenci nie muszą obawiać się spadku zamówień z zagranicy. Medialna wojna polsko-czesko-słowacka dotyczy tak naprawdę kilku nierzetelnych producentów, a nie całej branży.

Polski eksport żywności od czasów wejścia do Unii wzrósł do 17,5 mld euro. To ogromny kawał europejskiego rynku spożywczego, który ktoś inny musiał oddać. Mamy więc do czynienia z "bólem ekonomicznym". Jeśli polscy mali producenci są pod presją, a działają w kraju o zaludnieniu prawie 40-milionowym, to proszę sobie wyobrazić presję, jaka jest wywierana w kraju, w którym mieszka 5, czy 10 milionów osób...

Uważam, że trzeba chwalić zalety polskiej żywności, ponieważ wzrosty eksportu nie są przypadkowe i możemy naprawdę poszczycić się bardzo wysoką jakością, ale musimy jednocześnie zwalczać tych, którzy chcieliby się dorobić na tym dobrym wizerunku w sposób niegodny z prawem.

Polska żywność w Europie jest w natarciu. Sprzedajemy dobre jakościowo produkty w rozsądnej cenie i dlatego nasz eksport rośnie nawet dwucyfrowo rok do roku. Tych kilka incydentów nie powinno zmienić tej sytuacji - o ile będziemy dobrze reagować i im przeciwdziałać.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 969) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH