Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert o upale: Pijmy głównie wodę, w małych ilościach, ale często (wideo)

  • Autor: PAP
  • Data: 02-08-2017, 09:26

Odpowiednie nawodnienie, zwłaszcza latem, jest bardzo ważne dla naszego organizmu, a odwodnienie na poziomie 15-20 proc. stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia. Powinniśmy pić głównie wodę, którą należy dostarczać do organizmu systematycznie, w małych ilościach, ale często - podkreśla dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

 

Jeśli chodzi o zwiększone zapotrzebowanie na wodę latem, to należy pamiętać o tym, że wzrost temperatury o stopień powyżej 37 stopni C. oznacza zwiększone zapotrzebowanie na wodę o ok. 250 ml. "Czyli latem każdy dodatkowy stopień powyżej tej wartości, to dodatkowa szklanka wody" - stwierdziła dietetyk medyczny Sandra Ataniel.

Dietetyk przypomniała, że dorosła osoba w ok. 60 proc. składa się z wody, która bierze udział we wszystkich procesach metabolicznych. Bez niej praktycznie nie jest możliwe normalne funkcjonowanie.

Jak podkreśliła, już 2 proc. odwodnienie powoduje szereg objawów m.in. zaburzenia koncentracji, bóle głowy, problemy z aktywnością fizyczną i umysłową. "Natomiast odwodnienie na poziomie ok. 15-20 proc., to już zagrożenie dla zdrowia i życia" - dodała.

Organizm potrzebuje ciągłego dostarczania wody, ponieważ nie jest w stanie jej zmagazynować w dużej ilości. "Dlatego pierwsza zasada jest taka, że dostarczamy wodę systematycznie, w małych ilościach, ale często. Dlatego, że wypicie jednorazowo 2 litrów wody niestety nie jest w stanie nawodnić naszych komórek" - podkreśliła dietetyk.

Konkretne zapotrzebowanie na płyny jest trudne do określenia, bowiem zależy od wieku, płci, masy ciała, aktywności fizycznej, od warunków w jakich funkcjonujemy i pracujemy. Podawane są więc wartości uśrednione i tak w przypadku osób dorosłych dla kobiet jest to ok. 2 litrów na dobę, a dla mężczyzn - 2,5 litra.

Należy uwzględnić w tym także produkty spożywcze m.in. owoce i warzywa, które często w 80-90 proc. składają się z wody, jak również mleko czy produkty fermentowane, które również zawierają wodę. "Produkty spożywcze powinny stanowić 20 proc. przyjmowanych płynów" - zaznaczyła Ataniel.

Zapotrzebowanie na wodę dla konkretnej osoby można także w prosty sposób wyliczyć. "Dla zdrowej, dorosłej osoby liczymy, że jest to ok. 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała" - podpowiada dietetyk.

Na odwodnienie najbardziej narażone są osoby starsze i małe dzieci. Seniorzy mają nieco zaburzone odczucie pragnienia i po prostu tego nie czują. "Dlatego warto im przypominać, żeby pili wodę, i aby zabierali ją wszędzie ze sobą" - podkreśliła ekspertka.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Angela 09-08-2017, 09:15:
Łatwo się odwodnić w takie upały dlatego ja staram się te 2 litry cisowianki dziennie wypić. Czasem człowiek nie da rady i nie może patrzeć na wodę, ale jak mus to mus.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 374) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH