Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Napoje

Energetyki są kupowane głównie w małych sklepach (raport)

Sport/energy drinki to coraz popularniejsze źródło kofeiny. Mimo że stoją w opozycji do aktualnego trendu na zdrową żywność, to ich wartość sprzedaży dynamicznie rośnie. Z roku na rok plasują się coraz wyżej na liście największych kategorii FMCG. Ich wskaźnik wzrostu wartości sprzedaży jest ponad 2 razy większy niż dla kategorii substytucyjnych takich jak kawa – wynika z raportu firmy Nielsen.

Energetyki są kupowane głównie w małych sklepach (raport)
fot. shutterstock

Wartość sprzedaży kategorii energy/sport drink (prawie 1,52 mld zł, MAT maj 2018) lokuje je na 20. miejscu pod względem wartości sprzedaży, czyli o dwie pozycje wyżej niż rok temu. Pod względem zmiany wartości sprzedaży (+11,4%, MAT maj 2018 vs MAT maj 2017) kategoria ustępuje tylko żółtym tłuszczom, twardym serom, lodom oraz whisky. Jednak w przeciwieństwie do żółtych tłuszczy i twardych serów kategoria ta nie rozwija się poprzez wzrosty cen na półce, a dzięki wprowadzaniu nowych produktów na rynek oraz wyborze droższego asortymentu przez kupujących.

Wysoka zawartość cukru, substancji słodzących, tauryny i innych (głównie) nienaturalnych składników sprawia, że napoje energetyczne znajdują się na przeciwnym biegunie względem wszechobecnego trendu „healthy”. Mimo to energy drinki są najszybciej rozwijającym się segmentem kategorii energy/sport drinków. Stanowią ponad 80% wartości sprzedaży tej kategorii i dodatkowo są głównym motorem jej rozwoju.

Kawa oraz herbata uznawane są za kategorie substytucyjne dla energetyków pod względem zaspokajania potrzeby zwiększenia koncentracji. Wskaźnik wzrostu wartości sprzedaży dla tych dwóch kategorii wynosi odpowiednio +5,5% oraz +1,6% i jest on zdecydowanie niższy od analogicznego wskaźnika dla segmentu energy drinków, który wynosi 12,5%.

- Wygoda, orzeźwienie, pobudzenie, czyli to, co oferują napoje energetyczne, odróżnia je od tradycyjnie spożywanych ciepłych kaw, herbat, które nie gwarantują orzeźwienia oraz CSD, które nie oferują kofeiny czy tauryny. Taki specyficzny mix zaspokajanych potrzeb plasuje napoje energetyczne w bardzo specjalnym obszarze rynkowym - mówi Przemysław Maciejewski, Client Specialist w Nielsenie.

Transakcje w małym formacie stanowią ponad 70% wartości sprzedaży dla tego segmentu, a stacje benzynowe są drugim najważniejszym kanałem sprzedaży (16,9% wartości sprzedaży). Producenci „energetyków” są więc grupą, dla której ograniczenie handlu w niedziele stanowi szansę na jeszcze większy rozwój.

Na drodze do zostania liderem w FMCG przed energy/sport drinkami stoją kategorie o dobrze ugruntowanej pozycji na rynku, takie jak: tabliczki czekoladowe, jedzenie dla zwierząt czy praliny.

- Z jednej strony dystans dzielący “energetyki” od topowych kategorii jest wciąż duży, jednak aktualni liderzy rosną zdecydowanie wolniej niż energy/sport drinki.  Specyficzny mix potrzeb, które zaspokaja puszka słodkiego napoju o bardzo charakterystycznym smaku sprawia, że kategoria ta ma bardzo dobre podstawy do organicznego wzrostu - dodaje Przemysław Maciejewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

energetyki RSS ALERT    /    energy drinki RSS ALERT    /    FMCG RSS ALERT    /    kawa RSS ALERT    /    herbata RSS ALERT    /    sklepy małoformatowe RSS ALERT    /    Nielsen RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • uzależniony 2018-08-21 16:10:51
    Na rynku pojawił się nowy energetyk nawiązujący do krypto walut, nazywa się Crypto Energy Drink, smak klasyczny, dostępny na razie w Warszawie.
  • Poznań 2018-08-21 22:56:46
    Szkoda, że tylko w Stolycy 😁

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.203.225.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.