Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Napoje

Etno Cafe: Kawy rzemieślnicze zaczynają stanowić konkurencję dla produkcji masowej (wywiad)

– Rynek palarni kawy przeżywa właśnie w Polsce etap dynamicznego wzrostu, analogiczny do tego, co stało się kilka lat temu na rynku piwa kraftowego – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Krzysztof Szkutnik, Head Roaster i kierownik projektu Wroasters w Etno Cafe, jeden z pięciu Polaków z tytułem Arabica Q Grader.

Etno Cafe: Kawy rzemieślnicze zaczynają stanowić konkurencję dla produkcji masowej (wywiad)
Krzysztof Szkutnik, Head Roaster i kierownik projektu Wroasters w Etno Cafe, fot. mat. prasowe

Jak Pana zdaniem prezentuje się rynek palarni kaw w Polsce? 

Rynek palarni przeżywa właśnie w Polsce etap dynamicznego wzrostu, analogiczny do tego, co stało się kilka lat temu na rynku piwa kraftowego. Jeszcze niedawno producentów kaw segmentu Secialty można było policzyć na palcach jednej ręki, dzisiaj to już kilkunastu graczy. Szczególnie szybko rozwija się segment mikropalarni, które korzystają z pieców do 5 kg. W tym wypadku możemy nawet powiedzieć, że zbliżamy się do nasycenia tego rynku. Wzrosty te biorą się z rosnącej świadomości Polaków, którzy coraz chętniej stawiają na kawę kupowaną bezpośrednio od producenta. W cenie są też szczegółowe parametry na opakowaniu, których umieszczanie stało się regułą na kawach wypalanych przez polskie palarnie.

Jakie zauważa Pan perspektywy dla polskich palarni kawy?

Jeśli chodzi o przyszłość, to perspektywy rozwoju tego rynku są bardzo dobre. Będziemy obserwować dalsze zmniejszanie się dystansu do najlepszych palarni zachodniej i północnej Europy. Już dzisiaj najlepsze polskie firmy dysponują równie dobrym sprzętem i kompetencjami. Nie znaczy to, że te ostatnie są już na optymalnym poziomie. Kluczowe dla przyszłości branży będzie ciągłe podnoszenie kwalifikacji. Mamy już w Polsce dwóch roasterów z tytułem Q Arabica Grader.

Wspomniał pan o dynamicznym wzroście dla tego segmentu. Czy w takim razie o palarniach kaw w Polsce można jeszcze mówić, że są niszą, czy jednak z racji rosnącej popularności i zainteresowania konsumentów produkcja staje się masowa?

Na pewno nie można już mówić o niszy. Oprócz mikropalarni i większych graczy, takich jak Etno Cafe, mamy przecież bardzo dużych graczy produkujących kawę na skalę przemysłową, którzy wchodzą ostatnio w segment Specialty. Duży przemysł zaczyna korzystać z doświadczeń kraftowych palarni, co przypomina trochę analogiczny trend w branży piwowarskiej.

Czy są elementy, których brakuje na rynku kawy w Polsce, a powinny Pana zdaniem pojawić się?

Na pewno brakuje kaw z poziomu Cup of Excellence, prestiżowego zestawienia najlepszych ziaren świata. Te trudno dostępne kawy zasilają głównie rynek amerykański i japoński. To jednak nisza. Ważniejszy jest deficyt dokładnej wiedzy opartej o twarde dane. Jest bardzo mało firm, które inwestują w Research & Development, dokładną analizę procesu wypalania, obiektywne badania smaku itd. Wyjątkiem jest Cold Brew od Etno Cafe, które jest efektem projektu badawczego prowadzonego wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu. Współpraca biznesu kawowego i nauki to kolejna wielka szansa polskiego rynku kawy.

więcej informacji:

Etno Cafe RSS ALERT    /    palarnie kawy RSS ALERT    /    rynek kawy RSS ALERT    /    rynek kawy 2018 RSS ALERT    /    rynek kawy w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Lubię kawę :) 2018-02-18 19:23:56
    <3
  • Kawosz 2018-02-23 19:58:39
    Panie Łukaszu , trzymamy kciuki !!
  • Tomasz57 2018-02-26 09:53:12
    I bardzo dobrze, że tak się właśnie dzieję, wcale się nie dziwię. Hurtowa produkcja z sieciówek odchodzi do lamusa właśnie dlatego, że wraz z większym nakładem i popularyzacją wśród mas, rośnie zapotrzebowanie na wyższą jakość produktu. Palarnie niedługo przeżyją prawdziwy renesans i nie ukrywam bardzo mnie to cieszy, bo od pewnego czasu sam zaopatruję się w jednej z nich, a mianowicie www.coffeenation.pl gdzie jakość jest nieporównywalna z tanimi substytutami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.209.202.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.