Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Napoje

Instytut Biznesu: Sadownicy mogą być spokojni o nowe matryce VAT

1 sierpnia 2019 r. nowelizacja podatku od towarów i usług trafi pod obrady Senatu. To już ostatni etap procesu legislacyjnego, który budził duże emocje wśród sadowników. Po prawie 9 miesiącach niepewności, wszystko wskazuje na to, że polscy sadownicy mogą być spokojni – w wyniku poprawki do nowej matrycy VAT nie utracą oni części krajowego rynku zbytu - mówi Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.

Instytut Biznesu: Sadownicy mogą być spokojni o nowe matryce VAT
fot. shutterstock

- Od listopada ub. r. Ministerstwo Finansów proponowało podnieść podatek z 5 proc. na 23 proc. na napoje owocowe z wysoką zawartością soku. Liczne ośrodki eksperckie (w tym Instytut Biznesu), przedstawiciele producentów oraz sadowników, ostrzegały przed konsekwencjami takiego działania. Wśród najpoważniejszych skutków nowego podatku, wskazywano na spadek zapotrzebowania na owoce do produkcji napojów o 150 tys. ton – głównie jabłek. Przeciwko nowej matrycy VAT wystąpiło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz posłowie wszystkich partii z sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi - mówi Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.

Przypomina, że po odroczeniu głosowania w marcu 2019 r., Sejm powrócił, podczas ostatniego posiedzenia, do sprawy matrycy, która trafiła do Komisji Finansów Publicznych. Posłowie zadecydowali o wykreśleniu podwyżki VAT. Sejm przyjął poprawkę zdecydowaną większością głosów.

- To bardzo ważna wiadomość dla sadowników i przedsiębiorców innych powiązanych branż. Polski VAT wymagał rozsądnego uporządkowania. Nowa matryca VAT usuwa część absurdów, wynikających z nadmiernej komplikacji polskiego prawa podatkowego. Instytut Biznesu wyraził zadowolenie, że udało się przyjąć rozwiązania, które uproszczą system podatkowy, a równocześnie nie wprowadzą zapisów, które znacząco mogłyby ograniczyć rozwój polskich przedsiębiorstw oraz wpłynąć na cały łańcuch dostaw to jest być szkodliwymi dla rozwoju polskiej wsi i sadownictwa, a w konsekwencji również konsumentów - komentuje ekspert.

Dodaje, że droga do prostych podatków jest jeszcze jednak daleka. - Rząd wykonał dopiero pierwsze działania w tej sprawie. Jak pokazały prace nad matrycą VAT, konsultacje ze stroną społeczną mogą uchronić przed przyjęciem szkodliwych zapisów, które wypaczają słuszną ideę porządkowania prawa fiskalnego. Wyrażamy nadzieję, że rząd będzie kontynuował prace nad podatkami tak, by były one przyjazne obywatelom. Liczymy na wysłuchanie postulatów i uwag niezależnych ekspertów oraz polskich przedsiębiorców. Kompromis w kwestii nowej matrycy VAT udało się osiągnąć ponad partyjnymi podziałami. Mamy nadzieję, że w przyszłości właśnie szeroka współpraca polityków i ekspertów, pozwoli stworzyć dobry system podatkowy w Polsce - podsumowuje Juliusz Bolek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Juliusz Bolek RSS ALERT    /    Instytut Biznesu RSS ALERT    /    Nowa matryca VAT RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT    /    soki RSS ALERT    /    sadownicy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.21.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.