Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jakie byłyby konsekwencje wprowadzenie zakazu sprzedaży energetyków nieletnim w UE?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl / beveragedaily.com
  • Data: 07-03-2016, 17:10
Jakie byłyby konsekwencje wprowadzenie zakazu sprzedaży energetyków nieletnim w UE?
W 2015 roku wielkość sprzedaży napojów energetycznych w całej UE wyniosła 891 mln litrów; fot. shutterstock.com

Jeśli cała Unia Europejska, podążając śladem Litwy i Łotwy, zakazałaby sprzedaży napojów energetycznych dzieciom i młodzieży poniżej 18. roku życia, wolumen sprzedaży spadłby o ponad 70 mln litrów rocznie. Największe straty ponieśliby producenci private labels i najtańszych marek, a obronną ręką z tego kryzysu wyszłyby popularne marki i segment premium – podaje serwis beveragedaily.com powołując się na dane Euromonitor Int.

Litwa jest pierwszym krajem, gdzie od początku 2015 r. obowiązuje zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom poniżej 18 lat oraz zakaz promocji wśród nieletnich i sponsoringu wydarzeń, w których mogą oni brać udział. Z danych Euromonitor Int. wynika, że ​​w ubiegłym roku wielkość sprzedaży energy drinków w tym kraju spadła o 8 proc. Na zakazie ucierpiały właśnie te najtańsze napoje, które były najchętniej kupowane przez młodych konsumentów.

Podobne przepisy planuje wprowadzić Łotwa. Analitycy twierdzą, że zakazy dotyczące sprzedaży energy drinków w kolejnych krajach UE, mogłyby zakończyć się katastrofą dla tego rynku, zwłaszcza, że wielkość sprzedaży tych napojów spada z roku na rok od 2012 r.

I tak – jak wynika z danych Euromonitor Int. – w 2015 roku wielkość sprzedaży napojów energetycznych w całej UE wyniosła 891 mln litrów. 8-proc. spadek (czyli taki jak na Litwie) odznaczałby sprzedaż mniejszą o 71 mln litrów.

Oczywiście ogólnounijny zakaz sprzedaży napojów energetycznych jest mało prawdopodobny, ale przykład Litwy i dane rynkowe pokazują, że dla tego rynku ważna jest sprzedaż w każdym kraju.

Dla przykładu – w Polsce, gdzie sprzedaje się rocznie około 110 mln litrów energetyków, spadek o 8,8 mln litrów byłby dość znaczącą stratą.

Te dane pokazują także jak ważnymi konsumentami energy drinków są dzieci i młodzież. Choć – z drugiej strony – producenci napojów typu premium przyznają, że ich grupą docelową są dorośli konsumenci o średnich i wyższych dochodach, także zakaz „skrzywdziłby” głównie właścicieli tanich marek, które są chętniej kupowane przez nastolatków.

Dane z rynku litewskiego, na które powołuje się Euromonitor, pokazują, że po wprowadzeniu zakazu, średnia cena jednostkowa napojów energetycznych wzrosła w 2015 r. o 5 proc.

Zakaz Litwy obejmuje napoje zawierające co najmniej 150 mg kofeiny na litr. Większość napojów energetycznych na rynku UE zawiera kofeinę w ilości od 150 do 320 mg na litr, czyli w puszce 250 ml mieści się do 80 mg kofeiny, czyli mniej więcej tyle samo co w filiżance kawy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.