Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kto zyska, a kto straci na podatku od słodkich napojów w Wielkiej Brytanii?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl / FoodNavigator.com
  • Data: 24-03-2016, 12:48
Kto zyska, a kto straci na podatku od słodkich napojów w Wielkiej Brytanii?
Nowy podatek dla słodkich napojów w UK; fot. za pixabay.com

Wielka Brytania ogłosiła plany wprowadzenia podatku od słodzonych cukrem napojów. Czy to pogrąży graczy obecnych w tym kraju? Czy będzie to skuteczne narzędzie walki z otyłością wśród dzieci? A może należy rozważyć rozszerzenie podatku na inne kategorie żywności?

Podatek będzie podzielony na dwie skale: pierwszy to 0,18 funta za litr napoju, który zawiera 5 g całkowitej zawartości cukru na 100 ml, a drugi – 0,24 funta/l przy zawartości cukru większej niż 8g na 100 ml. Dla standardowej wielkości puszki 330ml, przełoży się to na opłatę 0,06 funta lub 0,08 funta.

Jednak kluczową kwestią jest to, czy podatek będzie zachęcał przedsiębiorstwa do przeformułowania (wyeliminowania cukru ze składu) produktów. Rząd twierdzi, że tak, dlatego daje firmom dwa lata na wejście w życie nowych przepisów i liczy, że firmy wykorzystają ten czas na wprowadzenie na rynek „odchudzonych” produktów.

Jednak zdaniem brytyjskich ekspertów rynku żywnościowego, w projekcie przepisów jest mały haczyk. Chodzi o plany wyłączenia z tej daniny małych firm napojowych. To raczej nie będzie je zachęcało do zmian.

Jak podkreślają analitycy, w Wielkiej Brytanii jest stosunkowo mały rynek ogromnych globalnych graczy napojowych, takich jak Coca-Cola i PepsiCo, więc wszelkie ich straty w przychodach spowodowane nowym podatek będą prawdopodobnie mniejsze niż koszty przeformułowania.

Ponadto, przedstawiciele firm podkreślają, że niekoniecznie podatek, a zmiana nawyków żywieniowych Brytyjczyków raz trendy health&wellness wymuszają na producentach napojów ograniczanie ilości cukru w produktach oraz zmniejszanie gramatury opakowań. Dla wielu firm to kluczowy element strategii na najbliższe lata.

Jednak – zdaniem niektórych - podatek może doprowadzić do wysypu innowacji, a także do rozpowszechnienia użycia naturalnych słodzików na bazie stewii.

Czy podatek może zostać rozszerzony także na inne kategorie, takie jak słodycze? Zdaniem ekspertów, nic nie jest wykluczone.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • henio z radzymina 25-03-2016, 09:38:
W Polsce taki podatek powinien byc wprowadzony, szczegolnie dla takiej CC, ktora w koncu niech otwiera nowe lini ze zdrowymi napojami a nie tam jakimis pseudo herbatkami, ktore maja po 8g/L. Po swietach wstepuje do PiS zeby taka ustawe popilotowac.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.