Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Napoje

PFPŻ: "Podatek cukrowy" uderzy w przedstawicieli całego łańcucha dostaw

Proponowany przez Ministerstwo Zdrowia "podatek cukrowy" może - zdaniem ekspertów Polskiej Federacji Producentów Żywności - podnieść ceny napojów nawet o 40 proc. i z impetem uderzyć w przedstawicieli całego łańcucha dostaw, także w rolników. Eksperci PFPŻ ZP zwracają również uwagę na liczne braki formalne. Stanowisko w tej sprawie przesłali do resortu zdrowia w ramach konsultacji.

PFPŻ:
fot. shutterstock.com

W przeddzień Świąt Bożego Narodzenia – 20 grudnia ub. r. – Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji społecznych projekt ustawy dotyczący tzw. „podatku cukrowego”, który może podnieść ceny napojów w Polsce nawet o 40%. Argumentując nowy podatek troską o zdrowie Polaków, resort przekazał kontrowersyjny projekt, który wywołał dyskusję nie tylko wokół licznych zapisów, które branża uznała za antyzdrowotne i antygospodarcze, ale również trybu procedowania regulacji.

Do krytycznych głosów wokół projektu dołączyła Polska Federacja Producentów Żywności merytorycznie argumentując swoje wątpliwości.

- Za nowy podatek zapłacimy wszyscy. Uderzy on w przedstawicieli całego łańcucha dostaw. Nie tylko w producentów, ale również rolników oraz przede wszystkim w mniej zamożne grupy konsumentów. Licząc siła nabywczą polski konsument zapłaci 3 krotnie wyższy podatek niż np. konsument francuski – komentuje wiceprezes PFPZ ZP – Andrzej Gantner.

Jak tłumaczy Federacja, od razu rodzi się zasadnicze pytanie dot. właściciela projektu, którym wbrew przepisów i przyjętej praktyki jest Ministerstwo Zdrowia, a nie – jak być powinno zgodnie z art. 8 ust. 2 o działach administracji rządowej – minister właściwy ds. finansów publicznych. Mimo, że ministerstwo używa nazwy opłata, opinie prawne są jednoznaczne – jest to nowy podatek.

Kolejną wątpliwością jest krótkie vacatio legis. - Zamiar wprowadzenia podatku od 1 kwietnia 2020 r. nie daje przedsiębiorcom w zasadzie żadnych szans na przygotowanie się do nowego obciążenia fiskalnego. To jaskrawe zaprzeczenie Konstytucji dla Biznesu promowanej przez obecny Rząd – podkreśla Andrzej Gantner. 

Eksperci PFPŻ ZP zwracają również uwagę na liczne braki formalne takie jak brak notyfikacji czy niepełna ocena skutków regulacji. Całkowicie brak oceny nowego podatku na przedsiębiorców, rolników i konsumentów. Wątpliwości budzą także wewnętrzne sprzeczności czy zasadnicze wątpliwości związane ze skutecznością rozwiązań fiskalnych we wspieraniu prozdrowotnych wyborów konsumentów.

Wzrost cen, który uderzy bezpośrednio w konsumentów, jest nieuchronnym następstwem nowelizacji. Konsumenci będą nabywać produkty tańsze, gorsze jakościowo i często bardziej kaloryczne. Jest to tzw. efekt substytucji, którego doświadczyły kraje, które podatek cukrowy wprowadziły.

więcej informacji:

PFPŻ RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    cukier w napojach RSS ALERT    /    słodzone napoje RSS ALERT    /    słodkie napoje RSS ALERT    /    podatki RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • edek 2020-01-15 11:40:28
    kolejny podatek coby wyzywic bande z wiejskiej ;)
  • kaset 2020-01-15 13:09:42
    Przepraszam – ale ktoś wybrał tych ludzi i mam nadzieję, że już więcej ich nie wybierze.
  • Anna 2020-01-23 14:39:46
    Ciekawe co na to wszystko uwazaja rolnicy uprawiajacy buraka cukrowego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.