Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Maspeksu: Nie ma recepty na udaną akwizycję

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 23-10-2015, 11:00
Prezes Maspeksu: Nie ma recepty na udaną akwizycję
Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex

- Tak, jak nie ma recepty na sukces, tak też nie ma jej na udaną akwizycję. Pomimo, że statystyki pokazują, że około 70 proc. akwizycji nie spełnia swoich oczekiwań, to nam udało się osiągnąć założone cele w ich zdecydowanej większości - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice.

- Maspex ma na swoim koncie już 17 przejęć. Jaka jest recepta na udaną akwizycję?

Tak, jak nie ma recepty na sukces, tak też nie ma jej na udaną akwizycję. Pomimo, że statystyki pokazują, że około 70 proc. akwizycji nie spełnia swoich oczekiwań, to nam udało się osiągnąć założone cele w ich zdecydowanej większości. Oczywiście nie jest tak, że uchroniliśmy się od błędów, ale udało nam się te nietrafione inwestycje doprowadzić do zadowalającego stanu. Mam tu na myśli np. naszą akwizycję na rynku węgierskim, gdzie musiało minąć kilka lat, zanim udało nam się osiągnąć te cele, które sobie pierwotnie stawialiśmy. Reasumując, większość naszych decyzji biznesowych w obszarze akwizycji spełniło nasze oczekiwania.

- Co stanowiło główny problem w realizacji tych zakładanych celów np. na Węgrzech?

Porażki są efektem wielu błędnych ocen i decyzji, a czasami są niezależne od nas. Na Węgrzech w 2005 roku nie tylko my mieliśmy trudność w realizacji celów, ponieważ cała gospodarka nie radziła sobie najlepiej. To nie był dobry moment na inwestycje.

Ponadto na pewno akwizycja zagraniczna jest trudniejsza, niż lokalna – chociażby z punktu widzenia procesów integracyjnych, czy utrudnień legislacyjnych. Dzisiaj mogę powiedzieć, że „lekcję odrobiliśmy” - zbudowaliśmy kompetencje funkcjonowania w regionie, odpowiednio ustawiliśmy relacje wewnętrzne i wdrożyliśmy procedury, które pozwalają nam efektywnie prowadzić biznes na rynkach innych niż Polska, co wcale nie jest łatwe.

- Jaki jest potencjał akwizycyjny Maspeksu?

Nie wyprzedzamy deklaracjami naszych planów i zamiarów. Uważamy także za niegrzeczne publiczne deklaracje dotyczące chęci zakupu firm, które mają swoich właścicieli i strategie rozwoju. Niezmiennie podkreślamy, że jesteśmy zainteresowani ofertami przejęcia wyrazistych brandów lub takich, które mają szansę takimi się stać. Co także ważne – muszą mieć podobną strukturę dystrybucji. Nie potrafimy sprzedawać produktów, które mają krótki termin przydatności do spożycia.
Natomiast obecnie mamy co robić - pracujemy nad trzema nowymi projektami – integrujemy aktywa firmy Agros Nova, finalizujemy transakcję zakupu znaczącego pakietu udziałów polskiej firmy farmaceutycznej Sequoia oraz zakupu spółki Rio Bucovina w Rumuni.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH