Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Reklama napoju z wyciągiem z liści koki niezgodna z prawem

  • Autor: PAP
  • Data: 22-01-2014, 17:22

Nie można w ulotkach reklamowych i w internecie podawać fałszywego składu produktu - orzekł w środę Naczelny Sąd Administracyjny. Taka reklama wprowadza konsumenta w błąd, bo sugeruje, że produkt ma inny skład niż w rzeczywistości - stwierdził NSA.

Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który sprzedawał napój zawierający wyciąg z liści koki, a na ulotkach i w internecie reklamował go jako "napój z liści koki". Powiatowy inspektor nadzoru sanitarnego przeprowadził u handlowca kontrolę i zakazał mu sprzedaży tego produktu, stwierdzając, że liście koki są środkiem odurzającym, a handel nimi jest zabroniony. Nakazał usunięcie ulotek oraz prezentacji napoju z internetu.

Z kolei przedsiębiorca twierdził, że zanim zaczął sprzedawać napój, zwrócił się do inspektora o wydanie opinii, a ten stwierdził, że napój jest legalny i może zostać wprowadzony do obrotu. Zdaniem handlowca ani z nazwy, ani ze składu napoju nie wynika, że został wyprodukowany z liści koki, a jedynie zawiera ekstrakt z nich.

W odwołaniu do wojewódzkiego inspektora sanitarnego tłumaczył, że taki ekstrakt jest substancją naturalną, pozbawioną kokainy, wyprodukowaną z liści koki o działaniu podobnym do kofeiny, dlatego - jego zdaniem - nie jest to środek odurzający i można nim handlować.

Inspektor nie przyznał przedsiębiorcy racji, a ponadto stwierdził, że na ulotce i w prezentacji napoju na stronie internetowej są zawarte nieprawdziwe informacje o właściwościach napoju, m.in. stwierdzenie, że jest to napój z liści koki, używany jako środek na leczenie kaca, dlatego nakazał ich usunięcie.

Przedsiębiorca nie zgodził się z inspektorem i złożył skargę na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który w kwietniu ub. r. ją oddalił. Sąd uznał, że przedsiębiorca powinien usunąć ulotki i prezentację produktu z internetu, bo informacje w nich zawarte wprowadzają w błąd konsumenta.

Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny, rozpoznając w środę skargę kasacyjną przedsiębiorcy (sygn. II OSK 1954/12). W uzasadnieniu wyroku sędzia Marzenna Linska-Wawrzon powiedziała, że poznański WSA słusznie nakazał usunięcie ulotek i prezentacji produktu na stronie internetowej, bo zamieszczone tam informacje wprowadzały konsumenta w błąd.

Potencjalny konsument mógłby uwierzyć, że napój z liści koki ma szczególne właściwości opisane przez przedsiębiorcę, a tak nie jest - dodała sędzia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 650) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH