REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rosną wydatki na reklamę napojów w Polsce

  • Autor: portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 04-09-2013, 20:13
Rosną wydatki na reklamę napojów w Polsce

Producenci napojów zwiększają wydatki reklamowe w tym roku w porównaniu do 2012. Wzrost o 6 proc. do 410 mln złotych, mimo spowolnienia gospodarczego, może oznaczać pierwsze symptomy odbicia na rynku reklamowym - wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej przez ekspertów domu mediowego Equinox Polska.

REKLAMA

Największe zmiany widoczne są wśród producentów napojów niegazowanych i gazowanych - dynamika wydatków reklamowych wzrosła tu o 38 % i 32%. Producenci wody i napojów dla dzieci ograniczają jednak wydatki. 

Reklama w sektorze napojów przechodzi metamorfozę. Po sześciu miesiącach tego roku na pierwszej pozycji znajdują się napoje gazowane (117mln zł) z 29% udziałem. Napoje gazowane mogą również pochwalić się 32% dynamiką wydatków reklamowych rok do roku. Taka sytuacja wynika z faktu, że w tym roku pojawił się w tej kategorii nowy, silny gracz - Tymbark, który przeprowadził intensywną kampanię i zmotywował konkurencję do zwiększonych inwestycji w reklamę.

Na drugim miejscu- spadając z pozycji lidera - znalazła się woda mineralna z 22% udziałem. Woda mineralna po raz pierwszy w historii 3 lat nie przekroczyła w wydatkach 100 mln zł (88 mln zł) i odnotowała 24% spadek w porównaniu do ubiegłego roku.

Ostatnia lokata na podium należy do napojów niegazowanych, które odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu wydatków (38%) do poziomu 71,5 mln zł, co z kategorią wody mineralnej zaznacza nowy prozdrowotny trend w diecie Polaków.

Warto wspomnieć również o napojach energetyzujących, które mimo zwiększenia inwestycji o ponad 10 mln zł (56,7 mln zł) pozostały na 4 lokacie.

Napoje gazowane - liderzy bez zmian

Na czele znajduje się Coca Cola z wydatkami zmniejszonymi o 1/3 w stosunku do ubiegłego roku. Miejsce vice-lidera zajmuje odwieczny rywal Pepsi z wydatkami ponad dwukrotnie mniejszymi od Coca Coli. Na trzeciej pozycji z budżetem ponad 8 mln zł pierwsza marka pochodzenia polskiego Hoop Cola firmy Kofola. Trzy kolejne marki Schweppes, Fanta i Tymbark z budżetami od 5 do 6 mln zł starają się konkurować z liderami segmentu na poziomie kilkakrotnie niższym. Na pozycji nr 7 znalazła się marka wylaunchowana w tym roku przez firmę Zbyszko 3 Cytryny z budżetem 5 mln zł.

W tej kategorii wartym odnotowania jest fakt, że po raz pierwszy pojawił się w niej Tymbark. Jego wejście kategorię było dość agresywne, poparte mocną kampanią reklamową. W związku z tym, nie dość, że Tymbark zaczął inwestować, jego działania zmotywowały konkurencję do większego wysiłku i zaangażowania reklamowego oraz niewykluczone, że też obeność tak znaczącego nowego mrketera, wymusiła zwiększenie inwestycji pozostałych graczy w tej kategorii.

Kategoria wody mineralnej jest silnie rozdrobniona - na rynku obecnych jest 57 marek. Wydatki lidera nie przekraczają 20 mln zł w tym roku. Liderem jest Cisowianka z kampanią z międzynarodową gwiazdą Monicą Belluci, ale z wydatkami niższymi niż w ubiegłym roku o 5 mln zł. Żywiec Zdrój i Kropla Beskidu zajmują drugie i trzecie miejsce w rankingu wydatków. Warto zauważyć, ze Żywiec Zdrój zredukował wydatki aż o 14 mln zł. Pierwsze 3 marki odpowiadają za 41% całościowych wydatków kategorii. Najdynamiczniej zwiększyła wydatki marka Staropolanki (prawie 8 mln zł), największą redukcją charakteryzuje się Dobrowianka - ponad trzykrotny spadek do 2.8 mln zł).

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

KFLKofola SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH