Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zalety słodzików częściej wykazują badania finansowane przez producentów

  • Autor: PAP
  • Data: 29-09-2016, 09:56
Zalety słodzików częściej wykazują badania finansowane przez producentów
fot. shutterstock.com

W badaniach sponsorowanych przez producentów sztucznych słodzików 17-krotnie częściej uzyskuje się wyniki świadczące o korzystnym wpływie tych substancji na masę ciała i zdrowie - wynika z analizy 31 badań, którą publikuje pismo “PLOS ONE”.

W ciągu ostatnich czterech dekad popularność niskokalorycznych słodzików systematycznie wzrastała. Słodziki dzieli się na te pochodzenia naturalnego (np. stewia czy ksylitol z brzozy) oraz słodziki syntetyczne (sztuczne), takie jak aspartam i acesulfam K.

Słodziki sztuczne wykorzystuje się w przemyśle spożywczym znacznie szerzej niż naturalne, choćby ze względu na to, że są kilkaset razy słodsze od cukru, przez co można je stosować w bardzo małych ilościach. Obecnie wiele milionów ludzi na świecie sięga po słodzone nimi napoje czy produkty spożywcze licząc na to, że dzięki temu będzie mogła lepiej kontrolować swoją masę ciała i uniknąć tycia. Wyniki badań na temat wpływu tych substancji na zdrowie są jednak sprzeczne - podczas gdy część wskazuje, że pomagają one w zrzucaniu zbędnych kilogramów, inne dowodzą, że ich wpływ na metabolizm (zwłaszcza na programowanie metabolizmu u dzieci) i na zdrowie może być niekorzystny.

Naukowcy z University of Sydney (Australia) we współpracy z badaczami amerykańskimi z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health w Baltimore oraz z University of California w San Francisco sprawdzili wyniki 31 naukowych analiz dotyczących wpływu sztucznych słodzików na zdrowie, które przeprowadzono w latach 1978-2014. Pod uwagę brano zarówno potencjalne korzyści zdrowotne płynące z zastąpienia cukru niskokalorycznymi substancjami słodzącymi, np. schudnięcie, jak również negatywne skutki, w tym wzrost ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2.

Jej autorzy doszli do wniosku, że w badaniach sponsorowanych przez producentów słodzików ponad 17-krotnie częściej uzyskiwano pozytywne wyniki (na temat korzystnego wpływu tych substancji na masę ciała), niż w badaniach niezależnych - odpowiednio w trzech czwartych prac i w jednej na 23 prace. W pracach sponsorowanych o 50 proc. częściej pojawiały się też pozytywne wnioski z badań.

W 42 proc. analiz sponsorowanych nie ujawniono konfliktu interesów autorów, a w około jednej trzeciej nie podano źródła finansowania. Tymczasem finansowy konflikt interesów miał wpływ na tendencyjność badań na każdym ich etapie oraz w trakcie publikowania prac. Autorzy analiz, którzy mieli finansowy konflikt w związku z otrzymywaniem wynagrodzenia od przemysłu spożywczego, ponad siedmiokrotnie częściej wyciągali pozytywne wnioski na temat wpływu słodzików na zdrowie. Co ciekawe, w przypadku czterech z analizowanych prac, które zostały ufundowane przez konkurencyjne firmy, produkujące napoje słodzone cukrem lub wodę butelkowaną, również odnotowano wpływ producenta na wyniki - podane w nich wnioski na temat słodzików były wyłącznie negatywne.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 015) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH