Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Napoje

Złote czasy dla wody: Produkcja 2,5 razy większa niż mleka, spożycie wyższe niż piwa

W ostatnich latach produkcja wód butelkowanych w okresie letnim odnotowuje znaczący wzrost, co spowodowane jest głównie rosnącym popytem na rynku krajowym. Od 2013 do 2016 roku spożycie wody mineralnej oraz wody zwykłej naturalnej, niezawierającej dodatku cukru lub innego środka słodzącego ani aromatyzującego w Polsce wzrosło o 30 proc. – wynika z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas.

Złote czasy dla wody: Produkcja 2,5 razy większa niż mleka, spożycie wyższe niż piwa
fot. pixabay.com

Autor: portalspozywczy.pl / Bank BGŻ BNP Paribas
Data: 13-07-2017, 16:23

Według szacunków analityków Banku BGŻ BNP Paribas spożycie wody mineralnej oraz wody zwykłej naturalnej w Polsce (bez dodatków cukrów), w 2016 roku wyniosło 112 litrów na osobę, podczas gdy jeszcze w 2013 roku było to zaledwie 86 litrów. W analizowanym okresie konsumpcja wody przekroczyła poziom spożycia piwa, który w 2016 roku osiągnął blisko 100 litrów / os. Dodatkowo, prawie połowa z wypijanej w Polsce wody spożywana była poza gospodarstwem domowym – najczęściej w lokalach gastronomicznych. 

Według danych GUS w 2016 roku produkcja wody mineralnej (niesłodzonej), w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób, zwiększyła się o 11,4 proc. do 3,9 mld litrów. Jeżeli doliczymy do tego wodę wytworzoną w małych zakładach, to według szacunków Banku BGŻ BNP Paribas produkcja mogła przekroczyć nawet 4,4 mld litrów. 

Jak podkreśla Paweł Wyrzykowski, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas to już trzeci rok z rzędu wzrostu produkcji. W 2016 roku była niemal o 32 proc. większa niż trzy lata wcześniej, a w porównaniu z 2010 rokiem wzrosła o 41 proc. - Produkcja wody w naszym kraju jest ponad 2,5 razy większa od produkcji mleka spożywczego – komentuje Paweł Wyrzykowski, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

– Powyższe dane dotyczą wyłącznie wody, która nie zawiera cukru, innych substancji słodzących lub aromatyzujących. Warto zaznaczyć, że produkcja wody zawierającej te dodatki klasyfikowana jest jako produkcja pozostałych napojów bezalkoholowych bez soków owocowych. Wielkość tej produkcji w omawianym okresie była stabilna i wyniosła około 3 mld litrów – zaznacza Paweł Wyrzykowski. 

Produkcja wód butelkowanych charakteryzuje się znaczącą sezonowością. W latach 2014-2016 od kwietnia do sierpnia średnia wielkość produkcji wody była o prawie 50 proc. większa niż przeciętna w pozostałych siedmiu miesiącach roku. Warto też zauważyć, że w lipcu produkuje się najwięcej wody – o 43 proc. więcej niż średnia w pozostałych miesiącach. 

Mimo że eksport wód butelkowanych w Polsce w okresie 2014-2016 zwiększył się o 19 proc. do 50,6 mln litrów to produkowana w naszym kraju woda trafiła głównie na rynek wewnętrzny. Eksport stanowi ok. 1 proc. produkcji, największym odbiorcą polskiej wody były Stany Zjednoczone, gdzie w 2016 roku trafiło 28 proc. wolumenu eksportu tego produktu. Podobna ilość wody sprzedawana była na rynek brytyjski (27 proc.), a trzy kolejne rynki stanowiły nasi sąsiedzi – Czesi, Słowacy i Niemcy. Polskie wody sprzedawane były również do Rosji, gdzie trafiło 4 proc. całkowitego eksportu. 

W 2015 roku wydatki na wodę mineralną i źródlaną w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wyniosły 55,32 zł rocznie i były większe niż wydatki na soki warzywne i owocowe (37,20 zł).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    rynek wód butelkowanych RSS ALERT    /    woda RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Edyta 2017-07-17 12:10:21
    Ja się do tych procentów nie wliczam, bo od kiedy mam kubek aktywny z harmony to przestałam kupować butelkową wodę. Zwykłą z kranu wlewam do tego kubka i ona idealnie się nadaje do picia. W smaku nawet lepsza od tych ze sklepu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.239.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.