Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Owoce i warzywa

NaturPlon: Produkty "bio" wcale nie są droższe, tylko konwencjonalne za tanie (wywiad)

- To nie produkt "bio" jest droższy, tylko konwencjonalny za tani w stosunku do kosztów produkcji. Badania naukowe potwierdzają, że wyrzuconą żywnością konwencjonalną można by nakarmić armię ludzi, natomiast żywności ekologicznej nie marnuje się w ogóle - mówi w rozmowie z serwisem sadyogrody.pl, Rafał Dendek, właściciel 100 hektarowego gospodarstwa ekologicznego NaturPlon i właściciel przetwórni.

NaturPlon: Produkty
fot. shutterstock.com

Zaczęliście uprawy ekologiczne w latach 80tych, kiedy ekologia była jakąś fanaberią bogatych Europejczyków, w Polsce zresztą niepotrzebną, bo “wszystko było ekologiczne”. Jak to się stało, co was do tego skłoniło?

Tę przygodę z ekologią rozpoczął mój tata. To była druga połowa lat 80-tych XX wieku.

Bodźcem do zmiany myślenia była jego praca magazyniera w magazynach nawozów sztucznych – zaczął tam bardzo chorować. Podejrzewał, że to wpływ nawozów właśnie.

Zaczął od eksperymentów w ogródku, trochę nie wierząc, że to jest możliwe, ale też podbudowany myślą, że przecież bez środków chemicznych i nawozów uprawiali zboże, warzywa jego dziadkowie i pradziadkowie. 

I tak to się zaczęło. Mieliśmy wtedy gospodarstwo 10-12 hektarowe bodaj, niewielki areał. Pierwsze lata były bardzo trudne. Ziemia musiała odchorować te wszystkie nawozy, zanim zaczęła rodzić, a nie było, jak teraz, środków biologicznych do użyźniania, fachowej literatury, nie było gdzie podpatrzeć.

Uczyliśmy się na własnych błędach. Ziemniaki jak zasadziliśmy, urosły wielkości orzeszka, wstyd było ludzi prosić do zbierania... Brakowało nam na wszystko. Musieliśmy sprzedać samochód, Mama, żeby nas do szkoły wyposażyć sprzedawała chleb w mieście.

Jak to, chleb?

Bo co z tego, że mieliśmy ekologiczne zboże? Nikt go nie kupił, bo było drobne, i mówili, że słabej jakości. Trzeba było coś wymyśleć. Łatwiej było sprzedać chleb, więc pierwszą inwestycją, jaką zrobiliśmy, był mały elektryczny młynek do mielenia zboża. Postawiliśmy piec chlebowy, zaczęliśmy wypiekać chleb. Mama rowerem jeździła do miasta, żeby sprzedawać ten chleb. Nie każdy chciał go kupić, na początku tylko lekarze i ludzie tego typu, bardziej świadomi. Ale zobaczyli rodzice, że ten chleb się jednak sprzedaje, więc następnym zakupem był żarnowy młyn z Austrii, który jest w naszym gospodarstwie do dzisiaj i który przerabia praktycznie całe zboże, które uprawiamy.

Nie sprzedajecie w ogóle ziarna?

Nie, nie sprzedajemy w ogóle surowców. Ale chleba już nie pieczemy, nie można zajmować się wszystkim. Sprzedajemy mąkę do piekarni i powiem, że zbyt jest. Mąki robimy pszenne i żytnie i orkiszowe, gryczaną i jaglaną, więc wybór jest duży. To, co w gospodarstwie urośnie to przerabiamy; wszystko robimy z własnych produktów.

więcej informacji:

Rafał Dendek RSS ALERT    /    NaturPlon RSS ALERT    /    żywność ekologiczna 2018 RSS ALERT    /    żywność bio RSS ALERT    /    ekologiczna żywność RSS ALERT    /    uprawy ekologiczne RSS ALERT    /    rolnictwo ekologiczne RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • xxl 2018-08-24 13:30:45
    Ciekawa rozmowa z mądrym człowiekiem. Trzymam kciuki za Państwa i firmę!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.75.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.