Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex: Szukamy możliwości dalszego wzrostu w Europie Środkowej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 12-11-2014, 13:03
Prezes Maspeksu: Stale poszukujemy perspektywicznych rynków
Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex

- Cały czas poszukujemy nowych perspektywicznych kierunków do dalszego rozwoju - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Grupy Maspex.

Jaka jest recepta na zdobycie nowego rynku? Czy to właśnie wprowadzenie jednego produktu, testy, a potem pełna ofensywa?

Jest kilka możliwych scenariuszy. Można to zrobić na bazie eksportu i sprzedawania wszystkiego na co jest właśnie popyt, albo buduje się markę. Ta druga możliwość ma dwa podejścia. Przykładowo z naszych doświadczeń - w Czechach i Słowacji kupiliśmy lidera na rynku soków - markę Relax i w oparciu o nią rozwinęliśmy sprzedaż, natomiast np. w Rumunii wystartowaliśmy od zera z marką Tymbark i wyprowadziliśmy ją na pozycję numer jeden rynku soków.

Który sposób - zgodnie z Państwa doświadczeniem - jest lepszy?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wiele dróg prowadzi do sukcesu. Jeśli jest na rynku marka, która cieszy się dużym szacunkiem i znajomością konsumentów oraz ma potencjał rozwoju i można ją kupić, to nabycie jej jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli nie ma możliwości na zakup, to nie ma też wyboru i trzeba startować od zera.

Czy w naszej części Europy i na rynkach, na których chcecie zaistnieć, jest klimat do przejmowania? Czy są jakieś dobre marki na sprzedaż?
W Europie Środkowo-Wschodniej mamy dość komfortową sytuację - na rynku soków, nektarów i napojów jesteśmy liderem w Polsce, w Czechach, na Słowacji, w Rumunii, na Litwie oraz mamy wiodącą pozycję w Bułgarii i na Węgrzech. W związku z tym przestrzeń poszukiwania pasujących do naszego portfolio aktywów jest dość ograniczona. Nie oznacza to jednak, że wykluczamy na tych rynkach akwizycje - wręcz przeciwnie - jesteśmy na nie otwarci i mamy duże doświadczenie w tym obszarze, ponieważ do tej pory zrealizowaliśmy ich 16 w tym 9 za granicą. Interesuje nas zarówno poszerzanie udziałów w kategoriach, w których już jesteśmy, jak i wejście w nowe segmenty rynku. Natomiast uważamy, że biznes nie musi być wielki, ale musi być zdrowy, dlatego z ostrożnością podchodzimy do spływających do nas ofert.

Czy firma ma w planach podbicie egzotycznych rynków, jak Afryka czy Chiny?

Jesteśmy firmą środkowoeuropejską i tak już pozostanie. W tym regionie szukamy możliwości dalszego wzrostu i to jest nasz główny cel. Nie chcemy na siłę zdobywać egzotycznych rynków, choć też nie zamykamy się na nowe kierunki. Obecnie wyzwaniem jest dla nas Turcja - rynek bardzo rozwinięty i konkurencyjny. Ponadto eksportujemy do około 50 krajów na całym świecie. Ale 2/3 naszych przychodów wciąż pochodzi z rynku polskiego. To co jednak ważne, nasza sprzedaż rośnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH