REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex: Szukamy możliwości dalszego wzrostu w Europie Środkowej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 12-11-2014, 13:03
Prezes Maspeksu: Stale poszukujemy perspektywicznych rynków
Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex

- Cały czas poszukujemy nowych perspektywicznych kierunków do dalszego rozwoju - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Krzysztof Pawiński, prezes zarządu Grupy Maspex.

REKLAMA

Jaka jest recepta na zdobycie nowego rynku? Czy to właśnie wprowadzenie jednego produktu, testy, a potem pełna ofensywa?

Jest kilka możliwych scenariuszy. Można to zrobić na bazie eksportu i sprzedawania wszystkiego na co jest właśnie popyt, albo buduje się markę. Ta druga możliwość ma dwa podejścia. Przykładowo z naszych doświadczeń - w Czechach i Słowacji kupiliśmy lidera na rynku soków - markę Relax i w oparciu o nią rozwinęliśmy sprzedaż, natomiast np. w Rumunii wystartowaliśmy od zera z marką Tymbark i wyprowadziliśmy ją na pozycję numer jeden rynku soków.

Który sposób - zgodnie z Państwa doświadczeniem - jest lepszy?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wiele dróg prowadzi do sukcesu. Jeśli jest na rynku marka, która cieszy się dużym szacunkiem i znajomością konsumentów oraz ma potencjał rozwoju i można ją kupić, to nabycie jej jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli nie ma możliwości na zakup, to nie ma też wyboru i trzeba startować od zera.

Czy w naszej części Europy i na rynkach, na których chcecie zaistnieć, jest klimat do przejmowania? Czy są jakieś dobre marki na sprzedaż?
W Europie Środkowo-Wschodniej mamy dość komfortową sytuację - na rynku soków, nektarów i napojów jesteśmy liderem w Polsce, w Czechach, na Słowacji, w Rumunii, na Litwie oraz mamy wiodącą pozycję w Bułgarii i na Węgrzech. W związku z tym przestrzeń poszukiwania pasujących do naszego portfolio aktywów jest dość ograniczona. Nie oznacza to jednak, że wykluczamy na tych rynkach akwizycje - wręcz przeciwnie - jesteśmy na nie otwarci i mamy duże doświadczenie w tym obszarze, ponieważ do tej pory zrealizowaliśmy ich 16 w tym 9 za granicą. Interesuje nas zarówno poszerzanie udziałów w kategoriach, w których już jesteśmy, jak i wejście w nowe segmenty rynku. Natomiast uważamy, że biznes nie musi być wielki, ale musi być zdrowy, dlatego z ostrożnością podchodzimy do spływających do nas ofert.

Czy firma ma w planach podbicie egzotycznych rynków, jak Afryka czy Chiny?

Jesteśmy firmą środkowoeuropejską i tak już pozostanie. W tym regionie szukamy możliwości dalszego wzrostu i to jest nasz główny cel. Nie chcemy na siłę zdobywać egzotycznych rynków, choć też nie zamykamy się na nowe kierunki. Obecnie wyzwaniem jest dla nas Turcja - rynek bardzo rozwinięty i konkurencyjny. Ponadto eksportujemy do około 50 krajów na całym świecie. Ale 2/3 naszych przychodów wciąż pochodzi z rynku polskiego. To co jednak ważne, nasza sprzedaż rośnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 017) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH