REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wywiad z Tomaszem Mellerem, prezesem zarządu Nordis

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-01-2013, 14:31
Tomasz Meller, prezes zarządu Nordis - pełny wywiad
Tomasz Meller, prezes zarządu Nordis Sp. z o.o. // Fot. P.Pawłowski / ŻelaznaStudio

- Chcemy zwiększać skalę działalności i pozyskiwać nowe obszary dystrybucji, ale zamierzamy robić to ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Tomasz Meller, prezes zarządu Nordis Sp. z o.o.

REKLAMA

- 30 proc. dostaw Nordis kierowane jest do placówek HoReCa. Ta wartość stale rośnie...

Rynek HoReCa rozwija się, ponieważ dostosowuje się do rosnącego tempa życia Polaków. Obecność firmy Nordis na tym rynku to efekt kurczącego się kanału tradycyjnego, do którego kierujemy swoje produkty i usługi. Często bywa tak, że zwiększenie naszych obrotów w sektorze HoReCa wynika z poszukiwania przez Klientów najlepszego dostawcy.

- Działalność Nordis oparta jest na dostawach do placówek handlu tradycyjnego. Czy mają Państwo w planach rozszerzanie dystrybucji o sieci handlu nowoczesnego?

Nasza strategia opiera się na tym, że nie współpracujemy z sieciami dyskontów i hipermarketów. Nie zadowala nas model sprzedaży mrożonek w tego typu placówkach. Ponadto tym co deprymuje obecność dostawcy w tych sieciach jest cena. A jej obniżki wiążą się niestety także z obniżeniem jakości produktów. Naszą strategią jest dostarczenie produktów o najwyższej jakości, czego oczekują mniejsze sklepy i supermarkety, z którymi współpracę intensywnie rozwijamy.

Zdajemy sobie sprawę, że sieci hipermarketów i dyskontów są zagrożeniem dla drobnego handlu. Ale należy pamiętać, że mrożonki kupuje się w sklepach blisko domu, właśnie w mniejszych sklepach. W Polsce nikt nie wozi ze sobą mini-lodówek/zamrażarek, tak jak dzieje się to w niektórych krajach Europy Zachodniej, żeby kupować mrożonki na zapas.

Z drugiej strony, rynek handlu tradycyjnego nie będzie kurczył się tak szybko, jak wieszczą to analitycy i eksperci. Paradoksalnie sporo współpracujących z nami sklepów zyskało na tym, że w ich pobliżu pojawiły się dyskonty, w których dominuje niska cena, ale i ograniczony, powtarzalny asortyment; szczególnie dotyczy to produktów świeżych. Mniejsze sklepy dysponują produktami, których często nie ma w sieciach dyskontowych. Konsumenci oszczędzają wprawdzie w dyskontach na cukrze, chlebie, mleku etc., ale w mniejszych sklepach i supermarketach "uzupełniają" swoje koszyki i domowe menu.

Dlatego świetnie rozwijają się takie sklepy jak Lewiatan, Chata Polska, Spar czy Słoneczko. Są to na ogół mniejsze sklepy - kiedyś niezrzeszone. Ciekawą politykę prowadzi również Śląska Grupa Zakupowa, pokazując, że ostatniego słowa nie powiedziały jeszcze wszystkim dobrze znane PSS-y.

Konsumenci zawsze poszukiwali ciekawej oferty produktów o wysokiej jakości. Potwierdzeniem tej tezy jest także utrzymywanie, a nawet rozwój targowisk i małych rynków

- Czy wejście funduszu Penta w mrożonki zmieniło rynek?

Sukces tej głośno zapowiadanej konsolidacji w wydaniu Penty jest dyskusyjny - wskazują na to choćby nasze wyniki. Nordis zamiast, przynajmniej teoretycznie, tracić na tej zmianie - zaczął zyskiwać. Otworzyły się przed nami możliwości, których dotąd nie mieliśmy. Rośnie liczba dystrybutorów, z którymi rozmawiamy. Mając za bezpośredniego konkurenta firmy z Grupy Penta, poszukują oni alternatywnych producentów artykułów mrożonych.

Wejście na rynek jednego dużego gracza, będącego zarówno producentem i dystrybutorem, w gruncie rzeczy może być niekorzystne dla rynku. Nie opłaca się sklepom, ponieważ silny podmiot dyktuje ceny. Podobnie producentom, ponieważ kładzie nacisk na sprzedaż portfolio swoich mrożonek, co wpływa niekorzystnie na wyniki sprzedaży innych producentów

Klienci tracą, ponieważ zaczyna postępować unifikacja produktów. Trzeba tu zaznaczyć, że rozdrobniona branża mrożonkowa jest lepiej dopasowana do potrzeb odbiorców, niż wielkie grupy. Gusta klientów potrafią różnić się zasadniczo w sąsiadujących ze sobą województwach, co ma kluczowy wpływ na popularność produktów i wyniki sprzedaży. Wejście dużego gracza na rynek powoduje, że firmy starają się porządkować swoje struktury, ofertę i np. ujednolicać ją dla wszystkich swoich oddziałów. Taki proces może być niekorzystny, ponieważ klienci przyzwyczajeni są do smaków produktów mrożonych od lat obecnych w ich regionie i wcale nie chcą zmieniać przyzwyczajeń.

Sumą tego spojrzenia na rynek jest podejście Nordis. Mamy swoją politykę i filozofię wypracowaną przez lata. Widzimy rezultaty tych działań, rozwijamy się w zadowalającym tempie. Nie widzimy konieczności, ani nie mamy chęci, aby wchodzić w struktury jakiejś dużej grupy mrożonkowej.

- Z jakimi przychodami firma zamknie 2012 r.?

Planujemy osiągnąć ok. 180 mln zł przychodów.

- Gdzie Nordis chce być za parę lat?

Wyznajemy zasadę, że wolimy osiągnąć mniejsze przychody, a wyższe zyski niż odwrotnie. Chcemy zwiększać skalę działalności i pozyskiwać nowe obszary dystrybucji, ale zamierzamy robić to ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie. Nas wyróżnia to, że nie narzucamy klientom swoich marek, my je proponujemy.

Czy Grupa Nordis planuje przejęcia?

Obecnie prowadzimy rozmowy z firmami, które same się do nas zgłaszają, ale również z tymi, którymi sami jesteśmy zainteresowani. Są to dystrybutorzy produktów mrożonych, którzy działają głównie na obszarach, w których jeszcze nie jesteśmy obecni.

Kryterium, które będzie decydowało o przejęciu to sposób prowadzenia dystrybucji, który musi być podobny do modelu działalności Nordis, tzn. powinien opierać się na współpracy z handlem tradycyjnym, małymi sklepami i supermarketami, rozwijaniem dostaw do placówek HoReCa i unikaniu sieci handlu nowoczesnego (dyskonty i hipermarkety).

- W jakie nowe obszary Polski celuje Nordis?

Najsilniejszą pozycję mamy w zachodniej części Polski - w Wielkopolsce, na Śląsku, rozbudowujemy się na Pomorzu. Mocno atakujemy rynek środkowej Polski, m.in. warszawski. Nie zagospodarowaliśmy jeszcze południowo-wschodniej i północno-wschodniej części kraju. Tam na pewno jest jeszcze wiele do zrobienia.

- Jak wygląda działalność firmy Nordis za granicą?

Mamy swoich odbiorców poza Polską, w Irlandii, Anglii, w Niemczech czy Stanach Zjednoczonych. Docieramy z marką Nordis tam, gdzie są duże skupiska polonii. Ta działalność generuje max. 10 proc. działalności firmy.

Nie planujemy ekspansji na nowe rynki. Chcemy skupić się na rynku polskim. Jest jeszcze mnóstwo możliwości, po które można sięgnąć.

- Dlaczego Nordis pozbył się chłodni w Opolu?

Sprzedaliśmy zakład produkcyjny i chłodnię składową, ale w Opolu mamy mocną dystrybucję i będziemy inwestować w tym mieście. Liczymy, że do końca 2013 powstanie tam nasza nowa chłodnia dystrybucyjna.

Działania Nordis w tym wypadku obrazują proces zmian uwarunkowań rynkowych. Z chwilą wejścia Polski do UE spadł m.in. popyt na przechowalnictwo mięsa. Dlatego potężne obiekty magazynowe, jak opolska chłodnia składowa, przestały mieć rację bytu. Zakład produkcyjny w Opolu specjalizował się w produkcji mrożonek warzywnych, a w ostatnich latach coraz mniej warzyw uprawiano na Opolszczyźnie. Region ten wyspecjalizował się w uprawie ziemniaków i rzepaku. A my musimy mieć pewność, że surowiec w jak najkrótszym czasie trafi z plantacji do zakładu przetwórczego. Mamy w swojej grupie spółki Calfrost z Kalisza, gdzie znajduje się zagłębie uprawy interesujących nas warzyw.

- Jakie są kolejne plany restrukturyzacyjne?

Unowocześniamy model biznesu "mrożonkowego", modernizujemy trzy zakłady produkcyjne w Kaliszu, Zielonej Górze i we Wrocławiu, posiadamy również nowoczesną chłodnię składową w Wałbrzychu. Wszystko to ma nam zapewnić w kolejnych sezonach dobrze zorganizowaną bazę logistyczno-produkcyjną. Ciągle doskonalimy jakość naszych produktów, poszukujemy technologów żywności z wyobraźnią kulinarną, współpracujemy z ośrodkami akademickimi w zakresie rozwoju technologii produkcji mrożonek.

- Czy współpracują Państwo z indywidualnymi rolnikami, czy także z grupami producenckimi?

Grupy producenckie w Polsce zaczynają się dopiero tworzyć. Podjęliśmy już pierwsze rozmowy z takimi podmiotami, które powinny zaowocować współpracą w przyszłym sezonie. Będziemy testować ten model współpracy.

W ostatnich czasach wymogi przetwórstwa owocowo-warzywnego stały się coraz wyższe, dlatego rolnicy - dzięki tworzeniu grup producenckich i inwestycjom w jakość surowca - nadążają za nimi.

- Jak Pan ocenia rozwój rynku mrożonek w Polsce?

W porównaniu do Europy Zachodniej mamy jeszcze mnóstwo do zrobienia. Spożycie mrożonek czy lodów jest tam o wiele wyższe. Nordis stara się pokazywać inne oblicze mrożonki, przekonywać o walorach smakowych czy zdrowotnych warzyw, owoców czy dań mrożonych.

Rynek stale będzie się rozwijał, a do ofert producentów i dystrybutorów będą dołączać kolejne nowe produkty.

Niestety zauważamy, że wiele marek własnych czy producenci stawiający na walkę ceną psują wizerunek kategorii mrożonek, ponieważ wprowadzają do sprzedaży produkty o niskiej jakości, o znacznie słabszych walorach smakowych.

- Jak wyglądają udziały Nordis w rynku mrożonek?

W ofercie naszej firmy 50 proc. stanowi marka Nordis, a pozostałe to marki innych producentów. Połowa naszej oferty to lody, a reszta - mrożone owoce, warzywa i dania mrożone.

Trudno jednoznacznie oszacować udziały rynkowe, ponieważ nasza firma nie uczestniczy w kanale handlu nowoczesnego, ale jako dystrybutor mamy narzędzia do oceny wielkości rynku. Szacujemy udziały Nordis na 10 proc. całości rynku mrożonek, co daje nam 3. miejsce w skali kraju. Rozwijamy się w tempie ok. 8 proc. rocznie, czyli około dwa razy szybciej niż rynek. Zawdzięczamy to naszej strategii zrównoważonego wzrostu, czyli zwiększaniu konsumpcji całej kategorii mrożonek, zarówno wyrobów marek które dystrybuujemy, jak własnych produktów.

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH