REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Przeczytaj wywiad z Piotrem Milewskim, prezesem zarządu firmy Milbor, która sprzedaje borówki amerykańskie i sok tłoczony pod marką Merry Berry

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-09-2014, 13:21
Wywiad z Piotrem Milewskim, prezesem firmy Milbor, która sprzedaje borówki i soki
Polska jest drugim producentem borówki w Europie i piątym - na świecie

Piotr Milewski, prezes firmy Milbor mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl o produkcji, przetwórstwie i handlu borówką amerykańską - owocem, który staje się bardzo popularny w Polscy i, który staje się polskim hitem eksportowym. Milbor chce także podbić rynek sprzedając borówkowy sok marki Merry Berry.

REKLAMA

Czy zamierzają Państwo zwiększyć ofertę soków. Obecnie sprzedajecie soki w szklanych butelkach 250 ml...

Tak. Mamy w planach zwiększenie oferty o soki w pięciolitrowych opakowaniach bag-in-box. Oczekują tego od nas odbiorcy HoReCa.

Jak zapewniają Państwo dostępność soków przez cały rok, podczas gdy sezon na borówki trwa tylko kilka/kilkanaście tygodni?

Zbieramy owoce w ciągu sezonu i je mrozimy. W momencie kiedy poza sezonem przygotowujemy sok, korzystamy z zapasów mrożonych.
Nasze soki poddawane są pasteryzacji w temp. 80 st.C. Dzięki temu procesowi możemy wydłużyć datę przydatności do spożycia do 12 miesięcy przy znikomej stracie wartości odżywczych. W przypadku borówki są to głównie antocyjany, które pozytywnie wpływają na wzrok, serce i układ krwionośny.

Jak wyglądały inwestycje w produkcję soków?

Na razie korzystamy w ofert tłoczni usługowych. Sytuacja na rynku wygląda tak, że bardzo wiele firm zainwestowało w linie produkcyjne, które teraz stoją puste. Korzystanie z ich usług to bardzo dobry pomysł na ograniczenie kosztów. Mamy własne mroźnie i przechowalnie owoców i większą uwagę skupiliśmy na tym aspekcie, niż na samym tłoczeniu.

Państwa firma posiada 25 ha własnych plantacji borówek. Czy to wystarczy na działalność w segmencie soków i sprzedaż świeżych owoców?

W ubiegłym roku większość owoców przeznaczonych na handel i przetwórstwo stanowiły borówki z naszych plantacji. Popyt wzrasta. W tym roku zrobiliśmy większe zapasy, więc borówkę trzeba było skupować z innych plantacji.

Jak wyglądały ceny skupu?

Borówka jest bardzo drogim owocem - w tym roku skupowaliśmy ją po około 7 zł / kg. To ma także przełożenie na cenę soku (ponad 6 zł na butelkę 250 ml).

Wydaje mi się jednak, że przy tej ilości nasadzeń borówki w Polsce, jaka występuje obecnie, cena będzie systematycznie spadać. Produkcja rośnie trochę szybciej, niż popyt.

Nie obawia się Pan, że cena soku okaże się ceną zaporową?

Nasz sok jest produktem premium i tak go pozycjonujemy. Podkreślamy poza tym, że borówka ma wiele właściwości prozdrowotnych. Jesteśmy obecnie w sieci "Kuchnie Świata" i szukamy nowych nisz.

W jakich sklepach jesteście obecni?

Nasze soki dostępne są w sklepach ze zdrową żywnością w Warszawie, Poznaniu, Trójmieście. Poza tym wchodzimy do supermarketów premium (prowadzimy rozmowy z Almą i Piotrem i Pawłem). Jesteśmy też w wybranych sklepach Freshmarket.

Ze względu na cenę soku prędko nie wyjdziemy z niszy, ale chcemy znaleźć swoje miejsce na rynku. Borówka ma coraz lepszą prasę i prowadzone są kampanie promującą te owoce. Poza tym jesteśmy jedną z pierwszych firm, która produkuje 100 proc. tłoczony sok z borówki.

Czy eksportują Państwo swoje soki?

Ruszyliśmy z eksportem. Pierwsze partie towaru pojechały do Grecji, Niemiec, Estonii. Mamy coraz więcej zapytań od zagranicznych dystrybutorów. Widzimy zainteresowani ze strony firm z Chin czy krajów arabskich.

Czy soki to duża część działalności firmy Milbor?

Sprzedaż owoców świeżych prowadzimy od ponad 10 lat, więc cały czas jesteśmy skoncentrowani na tej części działalności. Soki zaczęliśmy sprzedawać dopiero na początku 2014 roku.

Sprzedajecie tylko borówkę czy także inne owoce?

Jesteśmy skoncentrowani na borówce - sprzedajemy produkt świeży, mrożony oraz soki. W planach mamy już nowe produkty.

Czy uprawa borówki to opłacalny biznes?

Jeszcze tak. Pięć lat temu wydawało nam się, że cena będzie spadać drastycznie, ponieważ wystąpiło bardzo dużo nowych nasadzeń, a konsumpcja nie wykazywała drastycznych wzrostów. W ciągu ostatnich kilku lat - właśnie ze względu na wartości prozdrowotne - wystąpił borówkowy boom. Dlatego cena utrzymuje się na stabilnym, zadowalającym producentów poziomie.

Uważam, że jeszcze w perspektywie 10 lat borówka amerykańska będzie opłacalnym biznesem. Mogę się jednak mylić, ponieważ jeśli otworzą się nowe rynki zbytu, termin ten wydłuży się. Kilka lat temu sprzedawaliśmy owoce wyłącznie do Anglii, a obecnie wysyłamy duże partie także do Holandii, Niemiec i krajów skandynawskich. Mamy także zapytania z krajów arabskich, ale tu przeszkodą wydają się być trudności w transporcie świeżych owoców. Chcielibyśmy także eksportować do Azji, ale tu napotykamy konkurencję ze strony Stanów Zjednoczonych.

Czy firmę Milbor dotknęło rosyjskie embargo?

Eksportujemy niewiele owoców do Rosji. Przed ogłoszeniem embarga wysłaliśmy kilka transportów do tego kraju. Potem zgłaszały się do nas firmy, które chciały "ominąć" to embargo. Zresztą na samym początku embargo nie obejmowało borówki - zostało wprowadzone dopiero kilka dni potem.
Embargo rosyjskie to duży problem dla producentów jabłek. W przypadku borówki już nie, ponieważ eksport nastawiony jest na kraje Europy Zachodniej.

Polską borówkę się głównie eksportuje czy może wzrost spożycia w kraju spowodował odwrócenie trendu?

Konsumpcja w kraju rośnie, ale mimo tego różnica cen w kraju i na Zachodzie jest bardzo duża, także nastawiamy się w zasadzie wyłącznie na eksport. Jedynie około 5 proc. tegorocznej naszej produkcji zostało sprzedane w Polsce.

Czyli za granicą można sprzedać borówkę drożej niż w Polsce?

Dokładnie tak.

W tym sezonie można było spotkać się z sytuacją, że na targowiskach 250 g borówki kosztowało ok. 7 zł, podczas gdy w marketach owoce kosztowały nawet o połowę taniej... Czy sieci handlowe psują rynek?

Sieci handlowe starają się jak najmocniej obniżyć ceny borówek. Jednak istotną różnicą jest to, że wymagania odbiorców zagranicznych są o wiele wyższe niż polskich sieci handlowych. "Najlepsze" owoce są eksportowane, ponieważ muszą mieć certyfikaty, które nie są wymagane przez odbiorców krajowych. Niestety, owoce z plantacji mniejszych lub tych, które nie są w stanie sprostać tym wymaganiom, zostają w Polsce. To na pewno ma wpływ na ceny.

Na czym polega fenomen popularności polskiej borówki na Zachodzie?

Polska - ze względu na położenie geograficzne - produkuje owoce w takim terminie, w którym produkcja w krajach Europy Zachodniej się kończy. Poza tym polskie rolnictwo stoi na coraz wyższym poziomie. A przez to, że jesteśmy obecnie drugim największym producentem borówki w Europie - po Hiszpanii - to jesteśmy w stanie zaproponować duże ilości i korzystne ceny.

A jak wygląda nasza produkcja na tle światowym?

Liderem produkcji borówki są Stany Zjednoczone. Drugie i trzecie miejsce zajmują Chile i Argentyna. Hiszpania jest czwartym największym rynkiem, a Polska - piątym.

Uprawa borówki wydaje się być bardzo kosztowna. Mam na myśli koszt zakupu sadzonek, nawożenie, czy inwestycje w sortowanie i pakowanie...

Przygotowanie stanowiska pod uprawę jest dość kosztowne. Mowa tu o nawożeniu i nawodnieniu kropelkowym, ściółce, sadzonkach, tunelach (wiele odmian jesiennych trzeba chronić przed przymrozkami). Do tego dochodzą inwestycje w automatyzację pakowania. Półki co te wydatki jeszcze się zwracają.

Czy firma korzysta z dotacji unijnych?

Byliśmy jedną z pierwszych gospodarstw na Mazowszu, które skorzystało z programy SAPARD - jeszcze przed wstąpieniem do UE. Wszystkie kolejne inwestycje poczyniliśmy dzięki kredytom dofinansowanym, dotacjom lub innego rodzaju wsparciu unijnemu.

W których regionach Polski uprawia się najwięcej borówek?

Produkcja jest rozproszona. Największa polska plantacja znajduje się na Podlasiu koło Białegostoku. Wiele plantacji znajduje się także w okolicach Szczecina, na Pomorzu, w rejonie grójeckim oraz na Lubelszczyźnie, gdzie popularna jest także uprawa innych owoców jagodowych.

Czy sezon na borówkę już się kończy?

Zbliżamy się do finiszu. Część plantacji już skończyło zbiory. Milbor - dzięki uprawom późniejszych odmian w tunelach - przedłuża sezon o wrzesień.

Czyli sezon właściwy to lipiec, sierpień i ewentualnie wrzesień?

Tak, z czego najgorszy jest sierpień, ponieważ występuje wtedy szczyt sezonu. Większość plantacji w Polsce to jedna odmiana, która właśnie owocuje na przełomie lipca i sierpnia. Wówczas obserwujemy także duży spadek cen.

Czy uprawy borówki się automatyzują? Czy korzysta się z tzw. kombajnów?

Są już plantacje, gdzie korzysta się z kombajnów do zbierania borówek. Wpływ takich zbiorów na jakość owoców bardzo duża. W Europie produkcja borówki nastawiona jest na owoce deserowe. W krajach, gdzie ta produkcja ma większe tradycyjne, istnieje przemysł, który przetwarza produkcję i ta proporcja owoców przemysłowych jest wyższa niż deserowych. Natomiast w Polsce jeszcze kilka sezonów będzie kompletnie odwrotnie.

Czy Milbor ma pomysły na kolejne przetwory borówkowe?


Mamy pomysły na kolejne przetwory borówkowe, ale myślimy także o produktach z innych owoców jagodowych (maliny, truskawki, żurawina, aronia). Jestem przekonany, że Polska ma duży potencjał jeśli chodzi o owoce jagodowe. Stają się one coraz bardziej popularne na świecie ze względu na swoje wartości prozdrowotne. A brakuje jeszcze przetworów w 100 proc. opartych na tych owocach.

W jakich segmentach przetwórstwa zamierza zaistnieć Milbor?

Na razie koncentrujemy się na sokach. Myślimy także o suszonych przekąskach owocowych.

Jakie inwestycje planują Państwo w najbliższym czasie?

Myślimy o powiększeniu plantacji. Planujemy także kolejne inwestycje w automatyzację. Główną inwestycją na przyszły rok jest rozwinięcie możliwości pakowania i przechowywania owoców - chcemy budować nowe chłodnie i zwiększyć powierzchnie mroźni. Zamierzamy także zainwestować w linie do sortowania i pakowania. Na tym jednak nie poprzestaniemy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 542) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH