Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk BGŻ o przewagach konkurencyjnych polskich sadowników

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ www.sadyogrody.pl
  • Data: 26-03-2015, 08:03
Analityk BGŻ o przewagach konkurencyjnych polskich sadowników

O embargu Rosji i szansach dla sadowników, wynikających z jego wprowadzenia - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Mariusz Dziwulski, analityk BGŻ.

Czy Pana zdaniem rosyjskie embargo nauczyło nas czegoś, jeśli tak to czego?

Embargo zwróciło uwagę na wiele kwestii, które można i należałoby zmienić. Po pierwsze jest to dywersyfikacja rynków zbytu i odejście od uzależnienia się od rynku rosyjskiego. Jest to oczywiście trudne bo pociąga za sobą konieczność zmian w zakresie oferty odmianowej i jakości produktów, rozumianej jako spełnienie wymagań konsumentów na nowych rynkach.

Wymaga także czasu. Jednak świadomość takiej potrzeby wzrosła, czego efektem jest poszukiwanie nowych rynków przez samych producentów i działania wspierające podejmowane przez rząd i organizacje działające na rynku w tym właśnie zakresie.

Czy można mówić, że embargo stworzyło dla polskich sadowników, rolników, przetwórców szansę? Czy skorzystaliśmy z niej?

W strukturze polskiego eksportu owoców i warzyw, z wyjątkiem jabłek zmieniło się niewiele. Oczywiście zyskały na znaczeniu takie kraje jak Białoruś, Serbia czy też Kazachstan, jednak trudno nazwać to zmianą istotną dla rynku, gdyż to nie są rynki docelowe dla polskiego eksportu owoców i warzyw.

Po wprowadzeniu embargo w przypadku jabłek większego znaczenia nabrała sprzedaż do krajów takich jak Egipt oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Pojawiło się dużo zupełnie nowych, jeśli chodzi o polski eksport jabłek kierunków, takich jak Hong Kong, Singapur, Nigeria czy też Izrael. Nie są to ilości znaczne gdy odniesiemy je do całości wolumenu eksportu jabłek, ale samo pojawienie się na tych rynkach stwarza szanse na pozostanie na nich dłużej.

Czy polskie jabłka mają szansę na sukces na nowych rynkach zbytu? Co jest naszą przewagą konkurencyjną?

Przewagą Polski jest możliwość oferowania jabłek w korzystnej relacji jakości do ceny. Był to czynnik który decydował miedzy innymi o silnym wzroście eksportu na rynek rosyjski w ostatnich latach.

Perspektywicznymi rynkami z punktu widzenia Polski są kraje Afryki Północnej czy też Azji. Możliwe że w przyszłości również Ameryki Północnej. Należy jednak pamiętać, że eksport większych ilości jabłek na te rynki to perspektywa długoterminowa.

Polskie jabłka mają jednak duży potencjał jeśli chodzi o rynek europejski, ale też, ze względu na dość niską konsumpcję, rynek krajowy. Przy zwiększeniu udziału jabłek o wysokiej jakości w krajowej produkcji, mogą one skutecznie konkurować z tymi produkowanymi we Włoszech czy też Francji.

Więcej czytaj w serwisie www.sadyogrody.pl. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.