Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Owoce i warzywa

Bio Planet: Rynek żywności bio w Polsce rośnie o ok. 20 proc.rocznie

W 2017 r. Bio Planet S.A. wypracowała 123,3 mln zł przychodów ze sprzedaży i 1,02 mln zł zysku netto. W analogicznym okresie poprzedniego roku wyniki spółki wyniosły odpowiednio: 113,5 mln zł i 0,8 mln zł.

Bio Planet: Rynek żywności bio w Polsce rośnie o ok. 20 proc.rocznie
Sylwester Strużyna, prezes zarządu Bio Planet/ fot. Żelazna Studio

Wszystkie akcje spółki były notowane na rynku NewConnect. W ostatni dzień notowań 2017 r., tj. 29 grudnia 2017 r., kurs akcji zamknął się na poziomie 7,89 zł (oznacza to 9% spadek względem ceny na koniec grudnia 2016 roku, która wynosiła 8,70 zł).

Jak informuje zarząd spółki w raporcie wynik 2017 r. choć lepszy niż osiągnięty w 2016 roku nadal nie jest satysfakcjonującym poziomie.

Na osiągnięte wyniki 2017 r. wpłynęły takie czynniki jak: niższa niż oczekiwana dynamika przychodów ze sprzedaży; wzrost kosztów wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych w stosunku do przychodów spółki; wysokie inne koszty operacyjne; niewielki wzrost marży na sprzedaży; wysokie dodatnie różnice kursowe związane ze spadkiem kursów EUR i USD.

W ocenie zarządu dynamika sprzedaży spółki w najbliższych latach nie będzie już tak wysoka, jak osiągana w latach przed 2016 rokiem. Dlatego, aby wrócić do osiągania rekordowych zysków netto konieczne będzie zwiększenie marży na sprzedaży generowanej przez spółkę.

- Rynek żywności bio rośnie nadal w Polsce w tempie szacowanym przez nas, na około 20% rocznie i wzrost ten wpisuje się w ogólnoświatowy trend zwiększania spożycia certyfikowanej żywności ekologicznej obejmujący stopniowo kolejne obszary geograficzne. W ocenie Zarządu Bio Planet silny wzrost polskiego rynku bio żywności będzie kontynuowany w następnych latach (jednakże znaczną część tego wzrostu skonsumują sieci dyskontów i hipermarketów, w których udział Bio Planet nie jest wysoki, dlatego wzrost sprzedaży spółki może być w kolejnych latach nieco wolniejszy niż wzrost rynku żywności ekologicznej). Nasze szacunki odnośnie wielkości polskiego rynku żywności bio w 2017 r. to około 1,1 mld zł liczone w cenach detalicznych brutto. Z kolei wielkość rynku liczona w cenach hurtowych brutto wyniosła w 2017 roku około 760 mln zł, zaś w cenach hurtowych netto około 690 mln zł. Oznacza to, że udział Bio Planet w rynku (liczonym wg cen hurtowych netto) wyniósł w 2017 roku około 16%. Tym samym spółka zachowała pozycję lidera rynku polskiego w zakresie dystrybucji hurtowej żywności ekologicznej. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz nadal niewielki kapitał własny firmy uważamy, że zysk 2017 roku powinien zostać reinwestowany w spółce. Dlatego rekomendujemy akcjonariuszom przeznaczanie całego zysku za 2017 rok na zwiększanie kapitału zapasowego firmy. Umożliwi to spółce z jednej strony generowanie dalszego wzrostu przychodów, a z drugiej pozwoli na rozwój przy jednoczesnym zwiększeniu stosunku kapitałów własnych do zobowiązań i przy zwiększaniu bezpieczeństwa finansowego funkcjonowania spółki. Naszym celem długoterminowym jest wypracowanie stabilnej i przewidywalnej polityki dywidendowej. Biorąc pod uwagę długoterminowe plany rozwoju i przewidywania, co do możliwości generowania zysku netto, chcielibyśmy rekomendować naszym Akcjonariuszom, aby pierwszą dywidendę wypłacić w połowie 2019 roku (z zysku netto wypracowanego w 2018 roku). Chcielibyśmy, aby standardem Bio Planet stało się przeznaczanie około 50% zysku netto na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy - informuje w raporcie zarząd Bio Planet.

więcej informacji:

Bio Planet RSS ALERT    /    rynek żywności ekologicznej RSS ALERT    /    żywność ekologiczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.185.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.