Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Credit Agricole: Polacy coraz chętniej sięgają po żywność luksusową i organiczną

  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 19-03-2018, 16:59
Credit Agricole: Polacy coraz chętniej sięgają po żywność luksusową i organiczną
fot. shutterstock

Wraz ze wzrostem dochodów konsumenci coraz częściej zamiast jabłek nabywają droższe owoce egzotyczne, mięso zastępują ryby i owoce morza, a w miejsce zwykłych serów i twarogów kupują więcej serów pleśniowych. Coraz większą rolę w wydatkach na żywność odgrywa również żywność organiczna - czytamy we wiosennej edycji "AgroMapy" Credit Agricole.

W ubiegłym tygodniu GUS opublikował zrewidowane wagi w koszyku inflacji CPI, będące odzwierciedleniem struktury wydatków budżetów gospodarstw domowych w 2017 r. W nowej strukturze wag w koszyku inflacyjnym na szczególną uwagę zasługuje wzrost udziału wydatków w kategorii „żywność i napoje bezalkoholowe” (24,36% w 2017 r. wobec 24,28% w 2016 r.). Powstaje pytanie czy zwiększenie udziału wydatków na żywność w wydatkach ogółem gospodarstw domowych jest przejściowe, czy też odzwierciedla trwałą tendencję.

Zgodnie z prawem Engla, wraz ze wzrostem dochodów konsumenta udział wydatków na żywność w jego wydatkach ogółem zmniejsza się. Ta zależność teoretyczna przez długi czas znajdowała w Polsce
odzwierciedlenie w danych empirycznych. Zgodnie z danymi GUS w latach 1998-2010 udział wydatków na żywność i napoje bezalkoholowe w wydatkach ogółem zmniejszył się z 31,62% do 23,98%, kiedy to osiągnął najniższy poziom w historii. W kolejnych latach udział ten ustabilizował się na poziomie nieznacznie powyżej 24%. Oznacza to, że wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe rosły w zbliżonym tempie do wzrostu dochodów rozporządzalnych, co jest sprzeczne z prawem Engla.

W ocenie analityków Credit Agricole przyczyną takiego zjawiska jest wzrost popytu na żywność luksusową. Wsparcie dla takiej oceny stanowią wyniki badań budżetów gospodarstw domowych, które wskazują na ogół na spadek wolumenu kupowanej żywności przy jednoczesnym wzroście wydatków na żywność. Przykładowo, wraz ze wzrostem dochodów konsumenci coraz częściej zamiast jabłek nabywają droższe owoce egzotyczne, mięso zastępują ryby i owoce morza, a w miejsce zwykłych serów i twarogów kupują więcej serów pleśniowych. Coraz większą rolę w wydatkach na żywność odgrywa również żywność organiczna (np. jaja bez GMO z wolnego wybiegu), a także żywność funkcjonalna (np. produkty mleczne z podwyższoną zawartością białka dedykowane dla osób uprawiających sport). Jednocześnie wraz ze zmianą stylu życia rośnie popyt na żywność o wyższym stopniu przetworzenia, w tym produktów gotowych do spożycia. W efekcie, choć udział wydatków na żywność w wydatkach ogółem jest stabilny, zmienia się struktura produktowa tych wydatków, w której rośnie znaczenie droższych produktów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 524) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH