Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Credit Agricole: Polacy coraz chętniej sięgają po żywność luksusową i organiczną

  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 19-03-2018, 16:59
Credit Agricole: Polacy coraz chętniej sięgają po żywność luksusową i organiczną
fot. shutterstock

Wraz ze wzrostem dochodów konsumenci coraz częściej zamiast jabłek nabywają droższe owoce egzotyczne, mięso zastępują ryby i owoce morza, a w miejsce zwykłych serów i twarogów kupują więcej serów pleśniowych. Coraz większą rolę w wydatkach na żywność odgrywa również żywność organiczna - czytamy we wiosennej edycji "AgroMapy" Credit Agricole.

W ubiegłym tygodniu GUS opublikował zrewidowane wagi w koszyku inflacji CPI, będące odzwierciedleniem struktury wydatków budżetów gospodarstw domowych w 2017 r. W nowej strukturze wag w koszyku inflacyjnym na szczególną uwagę zasługuje wzrost udziału wydatków w kategorii „żywność i napoje bezalkoholowe” (24,36% w 2017 r. wobec 24,28% w 2016 r.). Powstaje pytanie czy zwiększenie udziału wydatków na żywność w wydatkach ogółem gospodarstw domowych jest przejściowe, czy też odzwierciedla trwałą tendencję.

Zgodnie z prawem Engla, wraz ze wzrostem dochodów konsumenta udział wydatków na żywność w jego wydatkach ogółem zmniejsza się. Ta zależność teoretyczna przez długi czas znajdowała w Polsce
odzwierciedlenie w danych empirycznych. Zgodnie z danymi GUS w latach 1998-2010 udział wydatków na żywność i napoje bezalkoholowe w wydatkach ogółem zmniejszył się z 31,62% do 23,98%, kiedy to osiągnął najniższy poziom w historii. W kolejnych latach udział ten ustabilizował się na poziomie nieznacznie powyżej 24%. Oznacza to, że wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe rosły w zbliżonym tempie do wzrostu dochodów rozporządzalnych, co jest sprzeczne z prawem Engla.

W ocenie analityków Credit Agricole przyczyną takiego zjawiska jest wzrost popytu na żywność luksusową. Wsparcie dla takiej oceny stanowią wyniki badań budżetów gospodarstw domowych, które wskazują na ogół na spadek wolumenu kupowanej żywności przy jednoczesnym wzroście wydatków na żywność. Przykładowo, wraz ze wzrostem dochodów konsumenci coraz częściej zamiast jabłek nabywają droższe owoce egzotyczne, mięso zastępują ryby i owoce morza, a w miejsce zwykłych serów i twarogów kupują więcej serów pleśniowych. Coraz większą rolę w wydatkach na żywność odgrywa również żywność organiczna (np. jaja bez GMO z wolnego wybiegu), a także żywność funkcjonalna (np. produkty mleczne z podwyższoną zawartością białka dedykowane dla osób uprawiających sport). Jednocześnie wraz ze zmianą stylu życia rośnie popyt na żywność o wyższym stopniu przetworzenia, w tym produktów gotowych do spożycia. W efekcie, choć udział wydatków na żywność w wydatkach ogółem jest stabilny, zmienia się struktura produktowa tych wydatków, w której rośnie znaczenie droższych produktów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 551) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.