Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Cydry to szansa dla polskiego sadownictwa?

  • Autor: pr/ www.portalspozywczy.pl
  • Data: 28-07-2014, 10:53
Cydry to szansa dla polskiego sadownictwa?
Fot. mixedgreensblog.com

Polska jest największym eksporterem jabłek na świecie, a nasze jabłka są znane ze swojej wysokiej jakości. Jednak potencjał polskich jabłek nie jest w pełni wykorzystywany. Zdaniem ekspertów można to zmienić dzięki dynamicznie rozwijającej się kategorii produktowej, jaką jest polski cydr.

Według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sezonie 2013/2014 Polska wyprodukowała 3086 tys. ton jabłek. Najwięcej surowca, bo aż 1600 tys. ton, zostało wykorzystane na produkcję zagęszczonego soku jabłkowego. Na drugim miejscu plasuje się eksport - 980 tys. ton jabłek - w którym Polska wyprzedza nawet Chiny. Jednak spadające spożycie owoców i warzyw w UE oraz rosnąca z roku na rok produkcja jabłek w Polsce rodzi konieczność zagospodarowania nadwyżki tych owoców oraz dywersyfikacji rynku.

Na potrzebę tę odpowiada błyskawiczny rozwój nowej kategorii alkoholowej, jaką jest cydr - lekki (zawierający do 5% alkoholu), orzeźwiający napój alkoholowy, produkowany poprzez fermentację soku lub koncentratu soku jabłkowego, który od zeszłych wakacji stanowi absolutny hit na polskim rynku. Według danych z Euromonitor International produkcja cydru w 2013 r. wyniosła ok. 2 mln litrów. Szacuje się, że w ciągu następnych 5 lat rynek cydru osiągnie wartość 2,5% piwa, co odpowiada 90 mln litrów. W ten sposób pojawi się możliwość zagospodarowania aż 100 tys. ton nadwyżki produkcyjnej, co z kolei zapewni szansę na ustabilizowanie popytu na jabłka, a co za tym idzie - wzrost i stabilizację cen dla sadowników.

Dynamiczny rozwój cydru w Polsce zawdzięczamy między innymi przyznaniu przez Ministerstwo Finansów w 2013 roku odrębnej stawki akcyzowej, niższej niż na wina, o wysokość, której batalię stoczyła Polska Rada Winiarstwa. Dalszy rozwój tej kategorii, a co za tym idzie pełne wykorzystanie jej potencjału, byłoby możliwe dzięki przyznaniu cydrowi prawa do reklamy i promocji. W polskim prawie brakuje jednak takiego zapisu, mimo iż ustawodawca zezwala na reklamę, często mocniejszego, piwa.

Cydry to wielka szansa dla polskiego sadownictwa i polskiej gospodarki. - Korzyści, jakie wynikają z rozwoju tej kategorii, nie ograniczają się do zagospodarowania nadwyżki produkcyjnej jabłek i stabilizacji sytuacji producentów. Cydry dają też możliwość wykorzystania potencjału starszych upraw jabłoni oraz odmian mało popularnych. Ponadto sprzyjają kształtowaniu się u nas nowej, korzystniejszej kultury picia słabszych alkoholi - podkreśla Barbara Groele, Sekretarz Generalny Krajowej Unii Producentów Soków.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 015) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH