Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czechy to rynek otwarty na żywność ekologiczną

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 08-07-2014, 09:59
Czechy to rynek otwarty na żywność ekologiczną
Fot. PTWP

Według Raportu o Rynku Biożywności w Republice Czeskiej od 2011 roku utrzymuje się tendencja wzrostowa w sprzedaży biożywności. W 2012 r. czeski rynek biożywności wzrósł o 6,7 proc. do 1,78 mld CZK. Udział tego rodzaju żywności w łącznej konsumpcji jest nadal bardzo niski i wynosi ok. 0,6-0,7 proc. - wynika z opracowania Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Pradze.

Jak podaje WPHI, obecnie każdy Czech wydaje na biożywność w roku przeciętnie 200 CZK (ok. 30,7 PLN).

Niemal dwie trzecie biożywności konsumenci nabywają w sklepach należących do sieci sprzedaży detalicznej. Znacząco wzrósł udział sprzedaży bezpośredniej na farmach lub tzw. farmerskich targach, który w 2012 r. osiągnął poziom niecałych 6 proc. W sprzedaży detalicznej w 2012 r. sprzedano biożywność o wartości 1,65 mld CZK, w gastronomii - o wartości 20 mln CZK. Farmerzy i producenci w 2012 r. sprzedali biożywność za 105 mln CZK.

Firmy czeskie w 2012 r. wyeksportowały biożywność o wartości 624 mln CZK, niemal o jedną dziesiątą więcej niż w 2011 r. Jednak ok. jedną piątą tego eksportu stanowił reeksport uprzednio importowanych artykułów spożywczych - wartość reeksportu w stosunku międzyrocznym w 2012 r. wzrosła ponad dwukrotnie. Import biożywności do Republiki Czeskiej w omawianym okresie osiągnął wartość 752 mln CZK.

Zdaniem czeskiego ministra rolnictwa Mariana Jurečki, dane statystyczne potwierdzają rosnące zainteresowanie konsumentów świeżą żywnością lokalną i rozwój nowych form sprzedaży bezpośredniej, m.in. farmerskich targów, systemu sprzedaży biożywności z dostawą w skrzynkach i sklepów farmerskich w dużych miastach. Rozwój rolnictwa ekologicznego ma zdaniem ministra wesprzeć pomoc publiczna w formie dotacji lub ulg udzielanych rolnikom i producentom ekologicznym.

- Wyraźny trend konsumpcji biożywności odzwierciedlają liczne małe bio-sklepy, sklepy z produktami lokalnymi oraz wprowadzanie przez sieci handlowe, oprócz ogólnie dostępnych bioproduktów, także własnych linii produktów z oznaczeniem „bio" lub „zdrowa" żywność - mówi Wojciech Pobóg-Pągowski, I radca i kierownik WPHI Ambasady RP w Czechach.

Zgodnie z planem działania przyjętym w 2010 r. przez czeski rząd udział rolnictwa ekologicznego do roku 2015 powinien wzrosnąć do pułapu 15 proc. Udział biożywności na rynku z artykułami spożywczymi ma w tym samym okresie wzrosnąć do 3 proc. - Przyjęty plan ma na celu odwrócenie proporcji między biożywnością z eksportu i krajową na korzyść tej ostatniej - podkreśla Wojciech Pobóg-Pągowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.