Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dynamika sprzedaży jabłek w Polsce

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 05-07-2016, 15:46
Dynamika sprzedaży jabłek w Polsce
fot. Shutterstock

Z danych WAPA dotyczących zapasów jabłek w Polsce, wynika, że sprzedaż jabłek, mierzona stopniem upłynniania zapasów, od początku bieżącego roku wyraźnie przyspieszała. O ile w styczniu br. w naszym kraju sprzedano 12,3% jabłek mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, to w maju br. sprzedaż (wolumen uwolnionych zapasów) jabłek była o 18,4% wyższa niż w maju 2015 r. - informuje Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Na początku czerwca br. krajowe zapasy jabłek były jednak aż o 46% wyższe w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem, a różnica w wolumenie zapasów wynosiła blisko 50 tys. t.

Dane WAPA wskazują, że w pierwszych pięciu miesiącach br. w Polsce upłynniono łącznie 1,16 mln t zapasów jabłek - o 2,3% mniej niż w roku poprzednim.

Zmiany poziomu zapasów w dużym stopniu uzależnione były od wolumenu sprzedaży zagranicznej jabłek. Dynamika eksportu jabłek z Polski nie była wysoka na początku roku, niemniej pod koniec pierwszego kwartału br. zaczęła przyspieszać. Dane Eurostatu wskazują, że w styczniu i lutym eksport jabłek z Polski był odpowiednio o 28 i 1% niższy w relacji rocznej podczas gdy w marcu br. już o 5% wyższy. Możliwe również, że większa część zapasów jabłek, szczególnie w drugim kwartale 2016 r. trafiła do przetwórstwa ze względu na niską jakość przechowywanych jabłek (sygnalizowaną przez producentów) oraz mniejszy popyt na jabłka deserowe.

Analizując poziom cen jabłek konsumpcyjnych, które w ostatnich dwóch kwartałach charakteryzowały się tendencją spadkową, można przypuszczać, że obserwowane przyspieszenie sprzedaży było raczej konsekwencją konieczności upłynnienia zapasów niż wzrostem popytu na rynku krajowym i za granicą.

Biorąc pod uwagę zmiany cen na rynku krajowym i w eksporcie, oraz zróżnicowaną dynamikę sprzedaży jabłek w dwóch ostatnich sezonach, oceniać można, że przeciętny poziom cen sprzedaży jabłek w pierwszych pięciu miesiącach 2016 r. nie różnił się istotnie w stosunku do roku poprzedniego. Jednak, poziom zróżnicowania opłacalności wśród producentów jabłek mógł być dość duży. Z danych IERiGŻ-PIB wynika, że w pierwszych trzech miesiącach 2016 r. ceny jabłek w skupie krajowym były średnio o 29% wyższe niż przed rokiem, niemniej już w kwietniu i maju br. odpowiednio o 26 i 5% niższe r/r.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 570) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.