Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dynamika sprzedaży jabłek w Polsce

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 05-07-2016, 15:46
Dynamika sprzedaży jabłek w Polsce
fot. Shutterstock

Z danych WAPA dotyczących zapasów jabłek w Polsce, wynika, że sprzedaż jabłek, mierzona stopniem upłynniania zapasów, od początku bieżącego roku wyraźnie przyspieszała. O ile w styczniu br. w naszym kraju sprzedano 12,3% jabłek mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, to w maju br. sprzedaż (wolumen uwolnionych zapasów) jabłek była o 18,4% wyższa niż w maju 2015 r. - informuje Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Na początku czerwca br. krajowe zapasy jabłek były jednak aż o 46% wyższe w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem, a różnica w wolumenie zapasów wynosiła blisko 50 tys. t.

Dane WAPA wskazują, że w pierwszych pięciu miesiącach br. w Polsce upłynniono łącznie 1,16 mln t zapasów jabłek - o 2,3% mniej niż w roku poprzednim.

Zmiany poziomu zapasów w dużym stopniu uzależnione były od wolumenu sprzedaży zagranicznej jabłek. Dynamika eksportu jabłek z Polski nie była wysoka na początku roku, niemniej pod koniec pierwszego kwartału br. zaczęła przyspieszać. Dane Eurostatu wskazują, że w styczniu i lutym eksport jabłek z Polski był odpowiednio o 28 i 1% niższy w relacji rocznej podczas gdy w marcu br. już o 5% wyższy. Możliwe również, że większa część zapasów jabłek, szczególnie w drugim kwartale 2016 r. trafiła do przetwórstwa ze względu na niską jakość przechowywanych jabłek (sygnalizowaną przez producentów) oraz mniejszy popyt na jabłka deserowe.

Analizując poziom cen jabłek konsumpcyjnych, które w ostatnich dwóch kwartałach charakteryzowały się tendencją spadkową, można przypuszczać, że obserwowane przyspieszenie sprzedaży było raczej konsekwencją konieczności upłynnienia zapasów niż wzrostem popytu na rynku krajowym i za granicą.

Biorąc pod uwagę zmiany cen na rynku krajowym i w eksporcie, oraz zróżnicowaną dynamikę sprzedaży jabłek w dwóch ostatnich sezonach, oceniać można, że przeciętny poziom cen sprzedaży jabłek w pierwszych pięciu miesiącach 2016 r. nie różnił się istotnie w stosunku do roku poprzedniego. Jednak, poziom zróżnicowania opłacalności wśród producentów jabłek mógł być dość duży. Z danych IERiGŻ-PIB wynika, że w pierwszych trzech miesiącach 2016 r. ceny jabłek w skupie krajowym były średnio o 29% wyższe niż przed rokiem, niemniej już w kwietniu i maju br. odpowiednio o 26 i 5% niższe r/r.

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH