Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor Badapak: Rynek orzechów dynamicznie rośnie, ale...

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 12-12-2014, 14:48
Dyrektor Badapak: Rynek orzechów dynamicznie rośnie, ale...
(fot. badapak.pl)

Rynek orzechów to niewątpliwie rynek rosnący, z dużymi perspektywami na jeszcze bardziej dynamiczny wzrost. Jednak jeśli producenci i importerzy nie powściągną swoich apetytów na szybki i duży zysk to dwu, trzy cyfrowe (procentowo) podwyżki cen zabiją go - ostrzega Maciej Wojtaszek, dyrektor handlowy w firmie Badapak.

20 lat temu jedynymi orzechami, które budziły zainteresowanie polskich klientów były orzechy ziemne, oraz tradycyjnie orzechy włoskie i laskowe. - Wszelkie odstępstwa kończyły się niepowodzeniem. Przykładem może być próba wprowadzenia na rynek orzechów makadamia w 1998 roku, zakończona totalną porażką - brak zainteresowania nawet na poziomie kilkudziesięciu kilogramów - przyznaje Maciej Wojtaszek. - Na szczęście z biegiem lat polski rynek stopniowo się przeobrażał i począwszy od pistacji, poprzez orzechy nerkowca i brazylijskie, znakomicie się wzbogacał. W tej chwili gama dostępnych orzechów jest spora, ale trudno określić podział rynku na poszczególne rodzaje ponieważ ten rok obfituje w spore podwyżki cen - zaznacza.

- Niewątpliwie straciły prymat fistaszki, które były hitem na przełomie wieku, stopniowo na rzecz pozostałych kategorii. Koniec pierwszej dekady XXI wieku to dominacja orzechów pistacjowych. Teraz, po blisko 100 proc. podwyżce cen, straciły prymat na rzecz orzechów nerkowca, oraz częściowo orzechów brazylijskich - dodaje.

Dotychczasowe polskie klasyki, czyli orzechy włoskie i orzechy laskowe, też tracą na znaczeniu przez spory wzrost cen (50-100 proc.). - Orzechy włoskie znakomicie zastępowane są orzechami pecan, które w tej chwili są droższe tylko o 30 proc., a jeszcze kilka miesięcy temu różnica była niemal dwukrotna - zauważa dyrektor firmy Badapak.

- Rynek orzechów to czynnik mobilizujący do zmian i rozwoju asortymentu kanały dystrybucji tradycyjnej i internetowej, które to kanały mogą konkurować z kanałem nowoczesnym większą elastycznością. Rynek orzechów to teraz nie tylko orzechy w formie nieprzetworzonej, ale także wszelkiego rodzaju orzechy uszlachetnione - wskazuje ekspert. - Onegdaj dostępny był fistaszek i orzeszki ziemne w czekoladzie, potem przybyły orzeszki ziemne solone, następnie w miodzie, karmelu, karmelu z sezamem, krojone (jako dodatek do słodyczy), podobnie się dzieje z pozostałymi orzechami - tłumaczy.

Zwraca również uwagę, że nasz rynek jest intensywnie drenowany z orzechów włoskich przez handlowców z krajów starej Unii. - Ma to niestety wpływ na cenę, ale jest również dowodem na jakość i popularność tego produktu - podsumowuje Maciej Wojtaszek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH