Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Bakalland na EEC 2018: Polskie firmy spożywcze mają możliwości konkurować z koncernami

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 15-05-2018, 15:10
Bakalland na EEC 2018: Polskie firmy spożywcze mają możliwości konkurować z koncernami
Marek Moczulski /fot. PTWP

- Polskie firmy spożywcze mają szanse i możliwości realnego konkurowania z zachodnimi koncernami. Ważne jest aby dobrze dobierały pracowników – powiedział Marek Moczulski, prezes zarządu Grupy Bakalland podczas debaty pt. „Trzecia dekada budowy polskiego biznesu spożywczego – sukcesy i wyzwania” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Polski biznes w obecnej formie powstawał w ciągu ostatnich trzech dekad. Pierwszym okresem były lata dziewięćdziesiąte, które były czasem niesłychanego chaosu, ale i odwagi. Z tego chaosu zaczęły wyłaniać się pierwsze poważne firmy.

Jak mówił, drugim okresem były umownie lata 1999-2009.

- Był to etap tworzenia mocy produkcyjnych przez firmy polskie. W tym czasie zniknęła luka technologiczna pomiędzy polskimi firmami a zachodnimi koncernami spożywczymi. Tej luki dzisiaj nie ma. Obecnie wiele przedsiębiorstw ma większe moce produkcyjne niż możliwości sprzedażowe – zauważył Marek Moczulski.

Trzeci etap, w jego ocenie, jeszcze się nie zakończył. - Mamy teraz kolejny, ogromny skok technologiczny polegający na tzw. 'end-line equipment'. Pełna automatyzacja w pakowaniu, magazynach staje się codziennością – ocenia.

W jego mniemaniu, polskie firmy spożywcze mają szanse i możliwości realnego konkurowania z zachodnimi koncernami. Na potwierdzenie tego przytaczał przykłady firmy Łowicz czy Mieszko, które skutecznie wypromowały nowe produkty w swoich kategoriach i wygrały konkurencje z zachodnimi odpowiednikami, które początkowo miały bardzo silne udziały w rynku.

- Musimy pamiętać, że najważniejszy jest sam produkt. Promocja, miejsce na półce, opakowanie to tylko otoczka samego produktu. Te dodatkowe elementy są ważne, ale to produkt jest najważniejszy – podkreślał prezes Bakallandu.

Uważa, że polskie firmy muszą być silne na polskim rynku. - Gdy będą mocne u siebie, mogą myśleć o zdobywaniu rynku regionalnego, rozumianego jako Europa Środkowo-Wschodnia. Dopiero dalszym krokiem jest rynek europejski i globalny. Wiele naszych przedsiębiorstw już ma mocną pozycję na rynku regionalnym: Czechy, Słowacja.  – dodał.

Zaznaczył, że świat zmienia się w błyskawicznym tempie. - Zmienia się sposób żywienia, sposób życia – to szansa dla polskich firm. Jeśli odpowiednio wyczują te zmiany, to mają szansę być tymi pierwszymi – uważa Marek Moczulski.

W części dyskusji poświęconej sukcesji Moczulski przyznał, że jeśli ktoś budował firmę od zera to - jak w piosence - bywa, że trudno się rozstać.

- Bakalland był przykładem udanego przekazania firmy przez właściciela osobie z zewnątrz przy jednoczesnym pozostawieniu sobie wpływu poprzez udziały i radę nadzorczą. 6 temu chciałem kupić Bakalland od Mariana Owerki. Nie udało się. Zaproponował mi czy nie pomógłbym mu trochę w radzie nadzorczej. Zaczęliśmy współpracować, docierać się, uzgodniliśmy cele, zasady ładu korporacyjnego, po czym zostałem "zdegradowany" na funkcję prezesa zarządu z przewodniczącego rady nadzorczej i to z korzyścią dla nas obydwu. Pan Owerko może robić inne biznesy, ja koncentruję się tylko na Bakallandzie - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

  • Agat 17-05-2018, 17:29:
Pan Prezes opowiada truizmy. Nie jest nowatorska strategia umocnienia na rynku lokalnym i próby ekspansji na kraje ościenne. Pytaniem jest jak dotrzeć do naszego zachodniego sąsiada na rynek dojrzały
  • J 16-05-2018, 10:02:
A pamięta Pan Prezes jak masowo zwolnili się bardzo dobrzy pracownicy obsługujący rynek nowoczesny? Zawsze oni robili plany, a teraz jesteście w d...

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 501) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.