REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Eksperci podczas VII FRSiH: Dobra współpraca z rolnikami to klucz do sukcesu

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2014, 11:36
Eksperci podczas VII FRSiH: Dobra współpraca z rolnikami to klucz do sukcesu

Obecni na VII FRSiH paneliści, podczas sesji pt. Firmy spożywcze pod presją cenowo-kosztową eksperci, dyskutowali m.in. o sytuacji na rynku surowcowym. - Mamy wolny rynek, ceny ustala tenże a konsument ma prawo wyboru miejsca zakupu. My jako przetwórcy dostosowujemy się do tego. Patrząc z punktu widzenia przetwórcy życzymy sobie większej koncentracji po stronie producentów i plantatorów, bo rozdrobnienie powoduje, że zarabiają na tym pośrednicy - mówi Marek Sypek, prezes grupy Agros Nova.

REKLAMA

Prezes Grupy Agros Nova powiedział również, że chciałby, by w Polsce wreszcie zaczęła występować większa lojalność zakupu, by plantatorzy i przetwórcy mieli do siebie wzajemne zaufanie i byli wobec siebie fair podpisując kontaktacje. 

Z kolei Olivier Touzalin przyznał, że McCormick jest w specyficznej sytuacji, gdyż wiele surowców, których używa do produkcji swoich produktów, jest pozyskiwanych w egzotycznych krajach. - Mamy bliską współpracę z rolnikami ale musimy się też dostosować do specyficznych warunków, które panują na tych rynkach, z których surowce są pozyskiwane. Istotne jest, by ta relacja z rolnikami była bliska, żeby zapewnić firmie odpowiednią jakość produktów - mówi prezes McCormick Polska.

Edward Bajko dodał, że trudno wyobrazić większą integrację przetwórni z rolnikiem niż w spółdzielczości mleczarskiej, bo producenci mleka są właścicielami mleczarni. To powoduje jednak pewne problemy. - Chodzi o to, że rolnik, który jest właścicielem spółdzielni mleczarskiej występuje na raz w trzech różnych rolach. I jako producent mleka chciałby aby spółdzielnia płaciła mu jak najwięcej za to mleko, z kolei jako właściciel spółdzielni chciałby, żeby spółdzielnia miała jak najniższe koszty. Z trzeciej strony, juź jako konsument, chciałby, żeby produkty mleczarskie były jak najtańsze. Żeby to wszystko pogodzić mleczarnia powinna bardzo drogo płacić za surowiec, tanio sprzedawać produkty i generować zyski. To ambiwalentne oczekiwanie jednego człowieka, który w tych trzech rolach występuje - mówi Edward Bajko.

Marek Moczulski, prezes zarządu, Bakalland SA, podkreślił, że kierowana przez niego firma dba o stabilność swoich surowców i ich jakość. - Selektywnie dobieramy dostawców. Ostatnio byłem na plantacjach żurawiny. Była to spółdzielnia, w której panowała rzeczywista wspólnota tych którzy produkują i tych którzy przetwarzają. To powoduje, że członek spółdzielni ma pewność zbytu a firma która produkuje soki czy inne produkty ma pewność dostaw i gwarantowaną ceną w dłuższej perspektywie czasowej co jest niezwykle ważne. Z kolei morela w tym roku, z powodu mrozu, zdrożała tak bardzo, że stanie się produktem luksusowym, cena za kilogram dojdzie do 80-100 zł. Mając taką sytuację - byłoby idealnie, żeby nie musieć tej ceny przerzucać na konsumentów, jednak zapewne będziemy do tego zmuszeni - mówi Marek Moczulski.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 967) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH