REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert Fidei: Najwięksi gracze w polskim sektorze spożywczym zanotowali wzrost w czasie kryzysu

  • Autor: MB, ŁS, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 29-10-2010, 12:01
Ekspert Fidei: Najwięksi gracze w polskim sektorze spożywczym zanotowali wzrost w czasie kryzysu

- Żywność to dobra pierwszej potrzeby. Polacy zawsze lubili dobrze zjeść, tym bardziej, że w ciągu ostatnich lat przyzwyczaili się do lepszych produktów i rosnącego wyboru. Trudno było im więc oszczędzać na produktach spożywczych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marek Dojnow, prezes firmy doradczej Fidea.

REKLAMA

- W Polsce, w ubiegłym roku miała miejsce dość szczególna sytuacja, bo nasza gospodarka jako jedyna w UE zanotowała dodatni wzrost gospodarczy. Było to spowodowane dwoma czynnikami. Po pierwsze mieliśmy duży popyt wewnętrzny, co potwierdziło, że Polska gospodarka nie jest uzależniona od eksportu i że popytem wewnętrznym jest w stanie sobie radzić. Po drugie paradoksalnie osłabienie złotego spowodowało, że nasz eksport stał się dużo bardziej konkurencyjny, czyli przy słabnących rynkach, z którymi Polska handlowała, nagle nasze produkty stały się jeszcze bardziej konkurencyjne - mówi Marek Dojnow, prezes firmy doradczej Fidea.

Jego zdaniem konsumpcja zagranicą nie zniknęła, ale trochę się skurczyła, przez co większą wagę przywiązywało się do cen poszczególnych towarów - okazało się, że polskie produkty całkiem nieźle sobie poradziły na tym trudnym rynku. A te dwa czynniki spowodowały, że mimo największej recesji światowej od wielkiego kryzysu z lat trzydziestych minionego wieku nasza gospodarka zanotowała jednak niewielki wzrost.

- W 2009 r. kryzys w zasadzie nie dotknął sektora spożywczego - szczególnie w przypadku większych graczy, którzy zanotowali w większości wzrosty sprzedaży. W gorszej sytuacji byli mniejsi gracze - to często kwestia braku efektu skali, co powoduje, że mniejsze podmioty są bardziej podatne na dekoniunkturę - mówi Marek Dojnow.

W ubiegłym „kryzysowym" roku polski konsument, nawet jeśli zaczął odczuwać spowolnienie i obserwował wzrost bezrobocia, to niezbyt mocno się tym przejął.

- Paradoksalnie - ludzie, którzy nie byli przyzwyczajeni do tak głębokiego spowolnienia, tracili pracę, a dostawszy odprawy - maszerowali do sklepu po różnego rodzaju produkty i towary - wydawali pieniądze. Zakładali, że w ciągu trzech miesięcy znajdą pracę. Życie ich jednak zaskoczyło, bo mieliśmy poważniejszy kryzys niż mogłoby się wydawać - mówi Marek Dojnow.

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 546) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH