REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert Fidei: Najwięksi gracze w polskim sektorze spożywczym zanotowali wzrost w czasie kryzysu

  • Autor: MB, ŁS, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 29-10-2010, 12:01
Ekspert Fidei: Najwięksi gracze w polskim sektorze spożywczym zanotowali wzrost w czasie kryzysu

- Żywność to dobra pierwszej potrzeby. Polacy zawsze lubili dobrze zjeść, tym bardziej, że w ciągu ostatnich lat przyzwyczaili się do lepszych produktów i rosnącego wyboru. Trudno było im więc oszczędzać na produktach spożywczych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marek Dojnow, prezes firmy doradczej Fidea.

REKLAMA

- W Polsce, w ubiegłym roku miała miejsce dość szczególna sytuacja, bo nasza gospodarka jako jedyna w UE zanotowała dodatni wzrost gospodarczy. Było to spowodowane dwoma czynnikami. Po pierwsze mieliśmy duży popyt wewnętrzny, co potwierdziło, że Polska gospodarka nie jest uzależniona od eksportu i że popytem wewnętrznym jest w stanie sobie radzić. Po drugie paradoksalnie osłabienie złotego spowodowało, że nasz eksport stał się dużo bardziej konkurencyjny, czyli przy słabnących rynkach, z którymi Polska handlowała, nagle nasze produkty stały się jeszcze bardziej konkurencyjne - mówi Marek Dojnow, prezes firmy doradczej Fidea.

Jego zdaniem konsumpcja zagranicą nie zniknęła, ale trochę się skurczyła, przez co większą wagę przywiązywało się do cen poszczególnych towarów - okazało się, że polskie produkty całkiem nieźle sobie poradziły na tym trudnym rynku. A te dwa czynniki spowodowały, że mimo największej recesji światowej od wielkiego kryzysu z lat trzydziestych minionego wieku nasza gospodarka zanotowała jednak niewielki wzrost.

- W 2009 r. kryzys w zasadzie nie dotknął sektora spożywczego - szczególnie w przypadku większych graczy, którzy zanotowali w większości wzrosty sprzedaży. W gorszej sytuacji byli mniejsi gracze - to często kwestia braku efektu skali, co powoduje, że mniejsze podmioty są bardziej podatne na dekoniunkturę - mówi Marek Dojnow.

W ubiegłym „kryzysowym" roku polski konsument, nawet jeśli zaczął odczuwać spowolnienie i obserwował wzrost bezrobocia, to niezbyt mocno się tym przejął.

- Paradoksalnie - ludzie, którzy nie byli przyzwyczajeni do tak głębokiego spowolnienia, tracili pracę, a dostawszy odprawy - maszerowali do sklepu po różnego rodzaju produkty i towary - wydawali pieniądze. Zakładali, że w ciągu trzech miesięcy znajdą pracę. Życie ich jednak zaskoczyło, bo mieliśmy poważniejszy kryzys niż mogłoby się wydawać - mówi Marek Dojnow.

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (22 870) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH