Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Hortex powinien bardziej aktywnie budować strategię dystrybucyjną

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 13-01-2011, 14:44
Ekspert: Hortex powinien bardziej aktywnie budować strategię dystrybucyjną
na zdjęciu Stanisław Żurawski, prezes Benson Consultants

- Od lat niekwestionowanym liderem rynku mrożonek w Polsce jest firma i marka Hortex. Kolejne jej zarządy w znacznym stopniu wykorzystały szansę, jaką dawała temu przedsiębiorstwu dominacja rynkowa, rozpoznawalność marki i infrastruktura odziedziczona po poprzednim systemie na starcie procesu przemian ekonomicznych. Dziś jednak nie jest możliwe „po prostu" stabilne czerpanie profitów ze zdobytych do tej pory pozycji - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Stanisław Żurawski, prezes Benson Consultants.

- Sytuacja na tak konkurencyjnym rynku, jakim są mrożonki, dynamicznie się zmienia. Każdego dnia może ujawnić się nowe zagrożenie, nowy silny podmiot, nowy pomysł produktowy konkurencji, który zachwiać może nawet tak stabilną instytucją, jaką jest Hortex. W związku z tym dla kadry kierowniczej wyzwaniem nie może być utrzymanie status quo i zachowanie dotychczasowych udziałów w rynku, ale parcie do przodu, rozwój i poszerzanie skali działania - mówi Stanisław Żurawski.

Czy to jest jeszcze możliwe, w przypadku Hortexu?

- Niektórzy eksperci branży twierdzą, jakoby po przekroczeniu 50 proc. udziału w rynku dalszy rozwój nie był możliwy. Trudno mi się zgodzić z takim twierdzeniem. W światowej gospodarce jest wiele przykładów na to, że firmy uzyskując dominującą pozycję nie zaprzestają swojej ekspansji rynkowej, kontynuując ją poprzez wzrost organiczny albo przejęcia kapitałowe. Jestem pewien, że i taka droga jest możliwa w przypadku Hortexu. Wymaga to mądrości, dyscypliny, rozwagi i umiejętności pokonywania trudności wewnętrznych, które są naturalne dla wielkich organizacji. Nade wszystko jednak nie można zatracić z pola widzenia kluczowych w perspektywie rozwoju czynników - czyli zadowolenia konsumentów z oferty produktowej oraz jakości kanałów dotarcia do tychże konsumentów - mówi Stanisław Żurawski.

Jego zdaniem koniunktura dla mrożonych warzyw - sztandarowych, obok soków, produktów Hortexu - pomimo chwilowych wahnięć, wciąż jest dobra. Rynek mrożonek stale odnotowuje wzrosty wyższe niż średnia dla całej gospodarki.

- Przedsiębiorstwo takiej wielkości jak Hortex, i tej pozycji rynkowej, powinno bardziej aktywnie i z większą rozwagą budować swoją strategię dystrybucyjną. Tym bardziej, że od jakiegoś czasu eksperci przewidują, że szybko nadchodzi czas, gdy coraz większe znaczenie mieć będzie już nie tylko bezpośrednie konkurowanie producentów, ale przede wszystkim konkurencja pomiędzy autonomicznymi systemami łańcuchów dostaw. Wygrywać rynkowo będą te podmioty, które są uczestnikiem doskonalszego systemu. Szkoda, że nie widać było ze strony Horteksu świadomości tych przemian, bo z racji swojej pozycji mógłby być i liderem takich przemian, i inicjatorem przebudowy istniejącego systemu dystrybucji, a równocześnie jego przyszłym beneficjentem - mówi mówi Stanisław Żurawski.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 389) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH