REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Hortex zastąpił jeden monopol drugim

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 12-02-2013, 14:36
Ekspert: Hortex zastąpił jeden monopol drugim
Zbigniew Mendel, prezes i właściciel firmy Mendel Company

- Strategicznie zasadny ruch Hortexu, zmierzający do zaniechania niezrozumiałej praktyki wspomagania rozwoju konkurentów skończyć się może porażką Hortexu. Wszystko z uwagi na brak realnej alternatywy w zakresie koncepcji kształtu dystrybucji i brak środków i pomysłu na współfinansowanie programu wspólnych z dystrybutorami działań korygujących, z wizją dojścia do rozwiązań optymalnych z punktu widzenia interesów Hortexu. Podejmowane działania nie mają charakteru zmian jakościowych, a jedynie prowizorycznych, tymczasowych, oznaczają na dziś co najwyżej zastąpienie jednego monopolu drugim - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago.

REKLAMA

Zdaniem eksperta punktem wyjścia do wszelkich decyzji strategicznych powinno być określenie modelu dystrybutora i jego atrybutów preferowanych z punktu widzenia producenta. Jego zdaniem poza sprawnością operacyjną i standingiem finansowym, kluczowym kryterium powinna być sprawa działań konkurencyjnych, zwłaszcza w dwóch aspektach: wchodzenie w bezpośrednie funkcje producenta - konkurenta i posiadanie w ofercie prywatnych marek dystrybutora.

- Mam wrażenie, że Hortex nie widzi lub nie chce widzieć, że dzięki braku jasnej polityki, przekazywanemu know - how i realizowanym na swoim
asortymencie obrotom, wykreował w ostatnich dwóch dekadach kilku dystrybutorów do roli swoich poważnych konkurentów - dodaje ekspert.

Jednak przedstawiciele Horteksu są odmiennego zdania.

- Istotą umowy dystrybucyjnej jest współpraca, partnerskie podejście i zaangażowanie obydwu stron, w szczególności aktywne budowanie sprzedaży i dystrybucji wyrobów producenta. Ponadto, umowy dystrybucyjne przyznają odpowiednio stronom określone prawa, ale i nakładają na każdą ze stron określone obowiązki. Firmy z Grupy Iglotex nie wywiązywały się prawidłowo z postanowień umów dystrybucyjnych i to sprawiło, że umowy te nie mogły być kontynuowane. Firma Polski Ogród, producent mrożonych warzyw i owoców pod marką Hortex prowadzi sprzedaż swoich wyrobów przez sieć kilkudziesięciu niezależnych dystrybutorów. Sytuacja ta nie ulegnie zmianie po zakończeniu współpracy z Grupą Iglotex - zakładamy, że po zaprzestaniu współpracy z Grupą Iglotex dystrybucja dotychczas realizowana przez Grupę Iglotex będzie realizowana poprzez dużą grupę regionalnych dystrybutorów. Nie jest więc prawdą, że „zamieniamy Iglotex na Ren" - mówi Beata Łosiak, rzecznik prasowy Grupy Hortex.

KOMENTARZE: (21)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • polonista 19-02-2013, 18:33:
Do "były pracownik". Skoro był to udany i dochodowy projekt to dlaczego nie trwa ??? Fatalne zarządzanie i rozkradanie to jest ten poziom do którego nikt się nie zbliżył, czy może mimo takich działań organizacyjnie była to dobra firma ??? Trochę szacunku dla języka polskiego nawet w naszej branży !!!!
  • Były pracownik 19-02-2013, 10:49:
Wspominane przez wielu z Państwa JAGO S.A nie było nieudanym, niedochodowym projektem. Było i jest rozkradzionym, fatalnie zarządzanym i zmarnowanym podmiotem, do którego poziomu funkcjonowania, mimo upływu czasu, póki co nie zbliżył się nikt. Niestety.
  • Przedstawiciel dystrybutora 18-02-2013, 22:41:
Bardzo dobrze napisane. Przy czym należy zauważyć, że konsolidacja w wydania Penty i Igloteksu wciąż trawa. Popełnia się tam mnóstwo błędów, czasami wręcz absurdalnych decyzji. Ale sam proces jeszcze się nie zakończył. Dzisiaj trudno wyrokować, czy przedsięwzięcie osiągnie sukces, ale wydaje się, że innej drogi w kategorii dystrybucji makro nie ma. Jeśli Penta i Iglotex nie podoła wyzwaniu, to na pewno będą kolejne próby. Absolutnie zgadzam się, że mniejsi regionalni dystrybutorzy wciąż mają swoje miejsce na rynku dystrybucji. Nie wolno tylko dać się ponieść koniunkturalnej pokusie wynikającej z histerycznej taktyki giganta – Horteksu.

Zobacz wszystkie komentarze (21)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 495) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH