REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Mali przetwórcy owoców i warzyw muszą się zdecydować na specjalizację albo łączenie się

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 16-05-2011, 10:14
Ekspert: Mali przetwórcy owoców i warzyw muszą się zdecydować na specjalizację albo łączenie się
Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG

- Początkowy, dynamiczny rozwój małych przedsiębiorstw przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce zderzył się w ostatnich latach z zawirowaniami na rynku surowcowym i rozwojem handlu nowoczesnego. Zaburzenia podażowo-cenowe w obszarze dostaw surowca zaczęły destabilizować sytuację kosztową producentów. Natomiast koncentracja odbiorców, jako efekt ekspansji sieci handlowych, ograniczyła małym przedsiębiorcom możliwości przenoszenia wzrostu cen surowców na klienta, a także możliwości wprowadzania na rynek nowych produktów. Czynniki te spowodowały, że konkurencyjność małych przedsiębiorstw w ostatnich latach zaczęła się istotnie osłabiać - mówi Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG.

REKLAMA

- Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce weszło 20 lat temu w świat gospodarki wolnorynkowej z silnymi ośrodkami produkcji oraz dobrze rozpoznawalnymi markami. Ośrodki te przez okres ostatnich 20 lat przekształciły się w silne, prężnie działające firmy - takie jak np. Agros Nova, Hortex, Pudliszki - będące liderami rynkowymi w swoich kategoriach. Jednocześnie, w latach 90. powstało szereg nowych, prywatnych firm w tym sektorze. Przedsiębiorstwa te wyrosły na bazie szeroko dostępnego zaplecza surowcowego w Polsce oraz, szczególnie w pierwszym okresie transformacji gospodarczej, na niezaspokojonym popycie na rodzime produkty w tej kategorii - mówi Piotr Grauer.

Jego zdaniem istnieją dwie podstawowe ścieżki, jakie mogą obrać małe i średnie przedsiębiorstwa w celu przeciwdziałania dalszemu pogarszaniu ich pozycji rynkowej: specjalizacja albo łączenie się. Specjalizacja może być sposobem na utrzymanie się na rynku przez podmioty posiadające unikalny produkt. Przykładem mogą tu być produkty regionalne lub ekologiczne.

- Są to jednak rynki niszowe, które mogą stanowić podstawę działalności dla niewielkich przedsiębiorstw, natomiast większe firmy będą miały trudności z utrzymaniem swej działalności w ramach tak wąskich specjalizacji. Alternatywną strategią dla tych firm może więc być łączenie się w większe podmioty - twierdzi Piotr Grauer.

Zdaniem eksperta takiej konsolidacji można spodziewać się na polskim rynku, jednak będzie ona napotykać na przeszkody typowe dla większości transakcji fuzji i przejęć na rynku prywatnym w Polsce, tj. brak doświadczenia właścicieli firm w takich procesach, trudności w uzgodnieniu ceny, brak dostępu do kapitału, itp. - Dlatego należy spodziewać się, iż nie doświadczymy szybkiej fali połączeń, a raczej będzie to trend o charakterze długoterminowym, rozłożony na lata - mówi Piotr Grauer.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH