REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Mali przetwórcy owoców i warzyw muszą się zdecydować na specjalizację albo łączenie się

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 16-05-2011, 10:14
Ekspert: Mali przetwórcy owoców i warzyw muszą się zdecydować na specjalizację albo łączenie się
Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG

- Początkowy, dynamiczny rozwój małych przedsiębiorstw przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce zderzył się w ostatnich latach z zawirowaniami na rynku surowcowym i rozwojem handlu nowoczesnego. Zaburzenia podażowo-cenowe w obszarze dostaw surowca zaczęły destabilizować sytuację kosztową producentów. Natomiast koncentracja odbiorców, jako efekt ekspansji sieci handlowych, ograniczyła małym przedsiębiorcom możliwości przenoszenia wzrostu cen surowców na klienta, a także możliwości wprowadzania na rynek nowych produktów. Czynniki te spowodowały, że konkurencyjność małych przedsiębiorstw w ostatnich latach zaczęła się istotnie osłabiać - mówi Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG.

REKLAMA

- Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce weszło 20 lat temu w świat gospodarki wolnorynkowej z silnymi ośrodkami produkcji oraz dobrze rozpoznawalnymi markami. Ośrodki te przez okres ostatnich 20 lat przekształciły się w silne, prężnie działające firmy - takie jak np. Agros Nova, Hortex, Pudliszki - będące liderami rynkowymi w swoich kategoriach. Jednocześnie, w latach 90. powstało szereg nowych, prywatnych firm w tym sektorze. Przedsiębiorstwa te wyrosły na bazie szeroko dostępnego zaplecza surowcowego w Polsce oraz, szczególnie w pierwszym okresie transformacji gospodarczej, na niezaspokojonym popycie na rodzime produkty w tej kategorii - mówi Piotr Grauer.

Jego zdaniem istnieją dwie podstawowe ścieżki, jakie mogą obrać małe i średnie przedsiębiorstwa w celu przeciwdziałania dalszemu pogarszaniu ich pozycji rynkowej: specjalizacja albo łączenie się. Specjalizacja może być sposobem na utrzymanie się na rynku przez podmioty posiadające unikalny produkt. Przykładem mogą tu być produkty regionalne lub ekologiczne.

- Są to jednak rynki niszowe, które mogą stanowić podstawę działalności dla niewielkich przedsiębiorstw, natomiast większe firmy będą miały trudności z utrzymaniem swej działalności w ramach tak wąskich specjalizacji. Alternatywną strategią dla tych firm może więc być łączenie się w większe podmioty - twierdzi Piotr Grauer.

Zdaniem eksperta takiej konsolidacji można spodziewać się na polskim rynku, jednak będzie ona napotykać na przeszkody typowe dla większości transakcji fuzji i przejęć na rynku prywatnym w Polsce, tj. brak doświadczenia właścicieli firm w takich procesach, trudności w uzgodnieniu ceny, brak dostępu do kapitału, itp. - Dlatego należy spodziewać się, iż nie doświadczymy szybkiej fali połączeń, a raczej będzie to trend o charakterze długoterminowym, rozłożony na lata - mówi Piotr Grauer.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (22 522) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH