Ekspert: Maspex mógłby zostać liderem w kategorii mrożonek?

- Jest na rynku polskim parę podmiotów, które są naturalnie predysponowane do rozwoju biznesu w stronę nowoczesnych dań gotowych, do większej dywersyfikacji oferty mrożonek, do odegrania roli lidera innowacji w tym segmencie. Jedną z nich jest Maspex - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago.
Jak twierdzi nasz rozmówca, Maspex ma wszystkie atuty do rozwoju biznesu mrożonkowego, takie jak choćby doświadczenie, skalę działalności, kształt portfolio produktowego, doskonale rozwiniętą sieć dystrybucyjną, czy rozpoznawalną kulinarną markę Lubella, markę soków Tymbark, a w przypadku produktów adresowanych do młodego konsumenta - brand Kubuś.
- Pozostaje tylko kwestia strategicznej decyzji o zaangażowaniu i jego formie: tworzeniu biznesu od podstaw, czy akwizycji jednej z funkcjonującej już firm - o potencjale rynkowym zapewniającym rzeczywistą synergię z celami i wartością Grupy Maspex. Może Hortex? - zastanawia się Zbigniew Mendel.
Ekspert zwraca uwagę na to, że spowolnienie gospodarcze skutkujące spadającą wartością sprzedaży branży FMCG w Polsce, wymusi zmiany trendów na tym rynku. - W mrożonkach już widać rosnący udział nowoczesnych dań gotowych - klienci coraz częściej sięgają po innowacje produktowe, a kolejne firmy planują inwestycje w tego typu ofertę - mówi były prezes Jago.
- Polacy są przyzwyczajeni, że mrożonki to głównie lody, pizza, frytki, wyroby mączne, ryby i warzywa/owoce. Kategoria ta rozwijała się w ostatnich latach bardzo dynamicznie, ale obecna sytuacja gospodarcza może to zmienić - nie tylko wyhamować tempo wzrostu, ale wręcz doprowadzić do regresu. Szczególnie tracić będą proste produkty: mrożone warzywa i owoce, które są o wiele droższe niż ich świeże odpowiedniki, a przez to narażone na bezpośrednią konkurencję substytutów. Dlatego rozwój kategorii mrożonek upatruję w nowoczesnych daniach gotowych dedykowanych konsumentom, którzy nie mają czasu na gotowanie, a mają pieniądze na dobrej jakości żywność - komentuje Zbigniew Mendel.
Nowoczesne mrożonki to np.: dania z makaronem, mięsne czy inspirowane kuchniami świata oraz mrożone przekąski. A przypomijmy, że potencjał naszego rynku chce wykorzystać francuska firma Stefano Toselli oraz notowana na belgijskiej giełdzie Euronext spółka Ter Beke, które utworzyły w Polsce spółkę The Pasta Food Company, aby produkować i sprzedawać w Europie Środkowo-Wschodniej mrożone lasagne oraz dania z makaronem. Zakład produkcyjny powstanie na Opolszczyźnie.
- To naturalne, że przyjmujemy trendy z zachodnich rynków spożywczych. Tak jak kilka lat temu zaczęliśmy gonić Europę pod względem spożycia "prostych mrożonek", tak teraz wzrastać będzie rola i udział w sprzedaży produktów innowacyjnych. To jest też szansa na rozwój segmentu HoReCa, z jego specyficznymi wymaganiami i garmażeryjnego, bowiem popyt na mrożone dania gotowe może przełożyć się też na dania chłodzone - komentuje Zbigniew Mendel.
Jego zdaniem polskie firmy mrożonkowe jeszcze nie wykorzystują w pełni tego potencjału. Ale to się może jednak zmienić...


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE: (1)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (1)