REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Podział Horteksu może oznaczać przygotowania do sprzedaży

  • Autor: Paulina Mroziak, portalspozywczy.pl
  • Data: 24-08-2012, 11:18
Ekspert: Podział Horteksu może oznaczać przygotowania do sprzedaży

- W mojej ocenie zmiana struktury organizacyjnej Grupy Hortex i podział na trzy spółki (sokową, mrożonkową i marketingową) jest dobrym - choć nie nowym dla Horteksu - ruchem z punktu widzenia controllingu i zdefiniowania centrów zyskowo-kosztowych. Może być także kolejnym działaniem przygotowującym wyjście dotychczasowego właściciela z akcjonariatu grupy kapitałowej lub jej części, choć wcale nie musi - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Zbigniew Mendel, ekspert rynku, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago.

REKLAMA

Jak tłumaczy, z jednej strony wyraźny podział na trzy równoległe spółki jest uzasadniony pod względem ekonomicznym i jest być może kolejną próbą uporządkowania strony biznesowej, ponieważ wiąże się z optymalizacją kosztów. Z drugiej - grupa zmuszona będzie w dalszym ciągu do utrzymywania dwóch działów sprzedaży - odrębnego dla soków i napojów oraz mrożonek, co nie jest zasadne w kontekście oszczędności i cięć kosztów, jakie wymusza na firmach obecna sytuacja ekonomiczna.

- Jeśli jednak podział Horteksu oznacza przygotowania do sprzedaży, to zapewne wystawiona zostanie część mrożonkowa. Jest to niekwestionowany lider rynku z ponad 40-proc. w nim udziałem. Wśród zainteresowanych można by wymienić choćby Nestle i Unilever, które zawsze są zainteresowane zakupem liderów; Maspex, któremu mrożonki optymalnie uzupełniłyby portfolio, zapewniając faktyczny efekt synergii; zagraniczny choć obecny już w Polsce Pinquin Lutosa Foods, dla którego byłaby to szansa uzyskania statusu lidera polskiego rynku oraz naturalnie Pentę, której - pomimo obecności w portfolio Igloteksu i Fritara - brakuje "klucza" do rynku mrożonek w Polsce, który zapewniłby dominację rynkową spółki Iglotex w obecnej formule biznesowej - komentuje Zbigniew Mendel.

Ekspert dodaje, że jeśli jednak Grupa Hortex zdecyduje się pozostać na rynku mrożonek, będzie już wkrótce musiała zmierzyć się nadchodzącymi zmianami i przeobrażeniami rynku. - Walka rozegra się na poziomie zagwarantowania miejsca w zamrażarkach, które należą w większości do producentów lodów. Od kilku miesięcy mówi się o sprzedaży Korala, który dysponuje ok. 50 tys. urządzeń. Jeśli wierzyć plotkom i Korala kupiłaby Penta, pozostali gracze na mrożonkowym rynku - także i Hortex - mieliby nie lada problem - mówi Mendel.

W kwestii sprzedaży części Horteksu pojawiają się jeszcze inne pytania. Jednym z nich jest np. kwestia własności logo i znaku towarowego Hortex, które mają dość bogatą historię, ogromną wartość materialną oraz perspektywy rozwoju.

- Gdzie przypisany zostanie znak towarowy: do mrożonek, czy do soków i napojów? Przypomnijmy, że jest to kwestia, która już w przeszłości zadecydowała o niepowodzeniu zabiegów w kierunku zmian właścicielskich. Analitycy już od jakiegoś czasu zastanawiają się dlaczego Hortex nie wchodzi w inne segmenty rynku. Marka świetnie sprawdziłaby się na opakowaniach dżemów, warzyw konserwowych, żywności chłodzonej a nawet wód mineralnych. Brand Hortex musi przede wszystkim poszukać sobie miejsca na rynku i "młodszej" grupy docelowej - tłumaczy Zbignie Mendel.

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • gość 25-08-2012, 15:32:
Portal spożywczy niby na bieżąco a pokazuje opakowania Hortex mrożonki sprzed 2 lat
  • Amator 24-08-2012, 20:39:
Widać, że ekspert tęskni za branżą mrożonkową... ale nikt go chyba nie chce...
  • tenktórymówi 24-08-2012, 19:57:
może raz inny expert, niby Company a jednak "Łazarek" polskiej szkoły spożywczej

Zobacz wszystkie komentarze (3)

REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 274) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH