Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Owoce i warzywa

Ekspert: Polscy producenci powinni pomyśleć o żywności skierowanej do seniorów

- W Japonii, gdzie rynek żywności funkcjonalnej jest bardzo rozwinięty, producenci koncentrują się obecnie na żywności skierowanej do seniorów. Warto pomyśleć o tej grupie konsumentów. W Polsce na razie robi to jedynie kilku producentów - mówiła dr inż. Katarzyna Świąder ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji podczas konferencji Futurefoods Tech 2018.

Ekspert: Polscy producenci powinni pomyśleć o żywności skierowanej do seniorów
Dr inż. Katarzyna Świąder ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, fot. archiwum prywatne

Dr Katarzyna Świąder uważa, że w procesie projektowania żywności ważna jest współpraca całego zespołu fachowców: od prawników, przez grafików, technologów żywności do marketingowców i PR-owców i itd. - Tylko wtedy możemy opracować produkt, który może osiągnąć wysoką pozycję na rynku – mówi.

Ekspertka przyznaje, że największy problem występuje w przypadku słabiej wyedukowanego konsumenta.

- To konsument, który co prawda usłyszał o nowych trendach lub zaleceniach, ale nadal jest mocno przywiązany do dawnych przyzwyczajeń. Wyedukowanie tych konsumentów powinno być jednym z priorytetowych producentów żywności. Dzięki temu konsumenci, zamiast eliminować z diety produkty, przekonaliby się do nowych rozwiązań. Konsument powinien wiedzieć czym różni się nowy produkt od innych na rynku i dlaczego powinien się nim zainteresować. Dobrze, gdyby był świadomy korzyści jakie niesie spożywanie właśnie tego produktu - dodaje.

Dr Świąder zwraca uwagę na rolę oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych.

- Definicja żywności funkcjonalnej nie jest uregulowana w Europie i tym samym w Polsce. Na przykład w Japonii funkcjonuje specjalny system znakowania dla żywności funkcjonalnej, który ułatwia konsumentom wybór żywności o specjalnych właściwościach zdrowotnych. Podobnego systemu u nas nie ma. Tak więc jedyne, czym możemy się posługiwać, to tzw. oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Warto tak zaprojektować nasz produkt, aby można było stosować te oświadczenia. Na rynku jest wiele produktów, które mają ciekawy skład i wysoką wartość odżywczą, ale producent nie wykorzystuje faktu, że mógłby zamieścić takie oświadczenie na opakowaniu swojego produktu – dodała.

Ekspertka wskazuje, że konsumenci lepiej odbierają produkty o dobrze zaprojektowanym opakowaniu.

- Są one postrzegane jako produkty lepsze, bardziej wartościowe. Te same odczucia przekładają na ich zawartość nawet bez spróbowania. Później, gdy próbują tych samych produktów bez widocznego opakowania, następuje pewne rozczarowanie albo potwierdzenie reakcji emocjonalnej. Dlatego zachęcam aby tworzyć wspaniałe opakowania przyciągające wzrok konsumentów, ale pamiętać, że ich zawartość nie może rozczarować – dodaje.

Dr inż. Katarzyna Świąder - ekspert ds. żywności, międzynarodowy wykładowca akademicki, SGGW, specjalista w dziedzinie żywności funkcjonalnej, oceny sensorycznej i projektowania żywności. Współpracuje z przemysłem spożywczym oraz innymi instytucjami. Współautorka wdrożeń nowych produktów spożywczych. Międzynarodowy wykładowca akademicki (Tajwan, Indie, Francja, Hiszpania, Indonezja). Adiunkt na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Nauk Żywieniowych oraz autorką wielu publikacji krajowych i zagranicznych. Jako ekspert ds. żywności i żywienia sprawnie łączy teorię z praktyką. W jej licznych szkoleniach i wykładach wzięło udział już ponad 1000 osób, w tym dzieci, młodzież i seniorzy w Polsce i za granicą.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Katarzyna Świąder RSS ALERT    /    SGGW RSS ALERT    /    free from RSS ALERT    /    Futurefoods RSS ALERT    /    opakowania RSS ALERT    /    żywność funkcjonalna RSS ALERT    /    seniorzy RSS ALERT    /    żywność dla seniorów RSS ALERT    /    oświadczenia żywieniowe RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Michał z FarmAndGo.pl 2018-06-29 18:48:40
    Dlatego tak ważne jest zwiększenie świadomości żywieniowej konsumentów. Im bardziej wyedukowany konsument tym większą uwagę przykłada do jakości produktów po które sięga i z których korzysta. Dla producentów jest to również informacja zwrotna w którym kierunku podążają zamiany oraz zachowania konsumentów.
  • M :) 2018-07-02 10:40:39
    Byle informacje na opakowaniach z jedzeinem dla seniorów nie były pisane czarnymi leterkami na czerwonym tle ;) tu też jest wielkie pole do popisu, zwłaszcza dla przemysłu kosmetycznego i opakowań z kosmetykami 50+ :)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.