Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Potencjał marki Hortex mógłby być znacznie lepiej wykorzystany

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 11-02-2013, 11:00
Ekspert: Potencjał marki Hortex mógłby być znacznie lepiej wykorzystany
Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago

- Hortex jest dziś niekwestionowanym liderem rynkowym, ale potencjał marki mógłby być moim zdaniem znacznie lepiej, bardziej efektywnie wykorzystany. Co prawda na razie daleka wydaje się być wizja detronizacji Hortexu w mrożonkach, jednak strategiczna czujność i wizja rozwoju, a nie trwania i dotrwania do hipotetycznej sprzedaży inwestorowi strategicznemu lub upublicznieniu drogą IPO na rynku giełdowym, jest w Hortexie bardziej niż potrzebna - mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Zbigniew Mendel, prezes Mendel Company oraz były prezes Jago.

- Nie przekonuje mnie argument, że zachowawczość Hortexu, zwłaszcza w wejściu w nowe segmenty rynku, to konsekwencja braku środków na rozwój i decyzji właścicielskich. Siłą Hortexu jest marka, a nie zasoby produkcyjne. Bez trudu można sobie wyobrazić sytuację, w której część produkcji nowego asortymentu można zlecić na zewnątrz, przy relatywnie niskich kosztach, z czasem podejmując decyzje o wchodzeniu w funkcję bezpośredniego producenta. To są jednak suwerenne decyzje i rozważania zarezerwowane dla właścicieli i zarządzającym Hortexem, którzy muszą zadecydować, czy na bazie wysokiej rozpoznawalności marki podejmują działania w kierunku poszukiwania nowych synergii i wzrostu wartości dodanej, czy też pasywnie orientują się na zachowanie status quo - twierdzi Zbigniew Mendel.

Przykładem ilustrującym strategiczne zagubienie Hortexu w odniesieniu do mrożonek, jest strategia firmy w stosunku do sieci handlowych. Hortex był już i dostawcą produktów na wagę i producentem prywatnych marek, firmował nowy brand plasowany w kategorii ekonomicznej, wreszcie oferował swój produkt markowy. W konsekwencji zmian strategii i podejścia zyskiwała jednak zawsze wyłącznie konkurencja, kosztem Hortexu.

- Hortex musi wreszcie moim zdaniem zredefinować swoją strategię handlową na rynku tradycyjnym. Wiara w to, że Hortex na zawsze pozostanie kluczem do zamrażarek dla dystrybutorów, tak jak i przekonanie, że rynek nie może istnieć bez dominującej, jednej struktury dystrybucyjnej, może okazać się poważnym błędem i zaniechaniem, zwłaszcza w średnim horyzoncie czasowym - twierdzi ekspert.

Zdaniem eksperta mrożonki Hortexu są dziś także narzędziem absurdalnej walki cenowej między dystrybutorami, którzy w coraz mniejszym zakresie są zdolni do normalnego funkcjnowania, w aspekcie nie tylko generowania zysku i zdolności do inwestycji, ale nade wszystko w wymiarze utrzymania płynności finansowej firmy, zdolności do normalnej profesjonalnej obsługi rynku.

- Zachowanie wolnej konkurencji i zgodności z przepisami prawa, nie zwalnia Hortexu z odpowiedzialności za kondycję sektora dystrybucji mrożonek. Jeżeli utrzymają się aktualne tendencje, to rynek dystrybucji podlegał będzie kosolidacji, ale nie kapitałowej, tylko upadłościowej, a księgowane na dziś przez producentów, w tym Hortex przychody ze sprzedaży, rychło mogą stać się należnościami, na które trzeba będzie tworzyć wpierw rezerwy, a następnie należnościami nieściągalnymi - dodaje ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • detalista 11-02-2013, 23:15:
To, że Hortex nie ma wizji rozwoju było pisane na tym portalu wielokrotnie. Pan Mendel nie odkrył niczego szczególnego. Pisano też, że Hortex ma niekompetentnych, niedouczonych dyrektorów oraz prezesa ignoranta. Można się z tym nie zgadzać, ale ostatnie posunięcia najdobitniej to potwierdzają. Wypowiadanie umowy niewygodnemu dystrybutorowi, z którym nie potrafi się porozumieć oraz fundowanie sieciom handlowym Halloween polegającym na straszeniu zaniechaniem rozdawania cukierków zakrawa na mistrzostwo biznesowej groteski.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH