Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Owoce i warzywa

Embargo i niska cena napędzają sprzedaż jabłek w Polsce

Konsumpcja jabłek w ostatnim 10-leciu dość wyraźnie się zmniejszała. Średnioroczne spożycie spadło w latach 2004–2014 o 33 proc. do poziomu 14,04 kg/os. Przyczyną był wzrost popularności owoców importowanych (bananów, cytrusów) - informuje w raporcie "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" Bank BGŻ BNP Paribas.

Embargo i niska cena napędzają sprzedaż jabłek w Polsce
fot. shutterstock

Spadek konsumpcji w ostatnich 4 latach jednak wyhamował, co potwierdzają dane GUS, a wg GfK PGD zakupy jabłek w latach 2011–2014 nawet rósł w tempie 2,1 proc. rocznie. Badania ankietowe przeprowadzone na grupie 1000 respondentów dotyczące zmian w konsumpcji jabłek potwierdzają to zjawisko. 11 proc. respondentów, którzy wykazywali na spożycie tych owoców, stwierdziło, że zwiększyło ich konsumpcję w ostatnich 3 latach, podczas gdy 6 proc. wskazało na jej zmniejszenie.

W 2014 r. czynnikiem, który napędzał wzrost spożycia jabłek, była dosyć intensywna kampania promocyjna, związana z wprowadzeniem rosyjskiego embargo. Dodatkowym czynnikiem, który zachęcał do zakupów, były bardzo niskie ceny tych owoców. Według danych GUS cena detaliczna jabłek była o 11 proc. niższa niż przed rokiem. 

W 2012 r., ze względu na wzrost cen owoców południowych (+7,2 proc. r/r), ich konsumpcja wyhamowała. Przyczyną tego spadku, oprócz zmian w światowej podaży, było także osłabienie się złotego w stosunku do euro i dolara amerykańskiego. Na spadek konsumpcji negatywnie wpływało również spowolnienie gospodarcze. Od 2012 r. obserwowany jest natomiast wzrost konsumpcji wszystkich owoców importowanych. W najszybszym tempie wzrastał wolumen zakupów bananów i owoców południowych poza cytrusami. W przypadku tradycyjnych cytrusów (pomarańcz, cytryn) krajowy rynek może wykazywać relatywnie wysoki poziom nasycenia, a przestrzeń do zwiększania konsumpcji jest mniejsza niż w przypadku innych owoców, np. egzotycznych.

Spadek konsumpcji owoców i warzyw następował mimo wzrostu dochodów konsumentów. Badania GfK „Polska na widelcu” wskazują pozytywny wpływ dochodów na wielkość konsumpcji w gospodarstwach domowych. Czynnik ten zniwelowany był jednak poprzez inne, takie jak zmiany preferencji zakupowych i wzrost spożycia przetworów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    rynek jabłek 2016 RSS ALERT    /    spożycie jabłek RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.245.237
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.